Az új internet visszaveszi a hatalmat a tech óriásoktól

A blockchain támogatói szerint küszöbön áll egy új, demokratizált internet kora, amelyben a felhasználók birtokolják saját adataikat és virtuális értékeiket. A fejlődési folyamat közepén nehéz megítélni, hogy valóban paradigmaváltás tanúi lehetünk, vagy a blockchain világ híresen jó marketingjének alanyai. A Trend FM-en futó Fintech Világa – Blockchain Percek legújabb adásában Qayum Dániel, a Peak tanácsadója és Machán-Csetvei Frigyes műsorvezető betekintést adnak a Web3 világába, annak minden előnyével és hátrányával együtt.

A Web3 kifejezést már 2014-ben kitalálta az Ethereum társalapítója, Gavin Wood. A világháló új ciklusa, az elképzelések szerint alapjaiban változtatná meg, ahogyan a világhálóra tekintünk. Ehhez azonban érdemes megismerni, hogy mit tekintenek a szakértők az első két internetes korszaknak.

Az úgynevezett Web1 a kizárólag olvasásra, információátadásra és gyűjtésre alkalmas internet volt, statikus honlapok sokaságával. Ezt szokás információs gazdaságnak nevezni. A Web2 forradalma azonban már aktiválta a felhasználókat is, megjelent az írás, a kommentelés, a tartalommegosztás lehetősége is, a folyamat élén a közösségi média felületekkel. Ezt nevezhetjük platform gazdaságnak.

Azonban mind a klasszikus internetezés hőskorából és a közösségi platformok dinamikájából hiányzik egy fontos tényező, ez pedig maga a tulajdon. A felhasználók lehetnek passzív befogadói tartalmaknak, vagy akár saját gondolataikat is megoszthatják különböző interaktív platformokon, azonban sosem birtokolnak semmit igazán. Az olvasható tartalom nem az övék, legfeljebb a tudás, amit szereznek. Az írott tartalom pedig az éppen használt platform tulajdona – legyen szó bármelyik közösségi média felületről.

A Web3 az információs és a platform gazdaság után a tulajdon gazdasága szeretne lenni. A blockchain lehetővé teszi, hogy a felhasználók egyenlő felekként, decentralizált felületeken birtokolják saját személyazonosságukat, saját adataikat, valamint saját tartalmaikat, esetleg virtuális eszközeiket. Így nem egy másik cégnek generálnak potenciális profitot saját adataik és online jelenlétük átadásával, hanem maguknak teremtenek értéket, hiszen minden a saját tulajdonuk.

Egyelőre a könnyű pénzkeresés ígérete a legnagyobb hajtóerő a Web3 felületei felé, de vajon képes lesz a jelenség akkora tömegeket megmozgatni, mint alig egy évtizede a közösségi média? A Blockchain Percek legújabb adása többek között erre a kérdésre keresi a választ, miközben bemutatja a jelenség legfőbb előnyeit és a benne rejlő kockázatokat is.

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.