Trustchain

Jó érzés tudni, hogy az eléd tárt ötletből, az általad megfogalmazott szerződésben foglalt szabályok alapján építik a jövőt – interjú dr. Pintér Attilával (LL.M), a dr. Pintér Attila Ügyvédi Iroda irodavezető ügyvédjével és dr. Vámosi Róbert partnerrel.

A dr. Pintér Attila Ügyvédi Iroda két ügyvédi iroda társulásaként jött létre (dr. Pintér Attila Ügyvédi Iroda és Vámosi Róbert Ügyvédi Iroda). Mi a társulás története?

Dr. Pintér Attila: Lassan 10 éve foglalkozom vállalatfinanszírozással, és ebből kb. 8 éve dolgozunk együtt Robival, eleinte más felállásban.  Közös vágyunk volt, hogy közös iroda keretében több időt fordíthassunk a befektetési és vállalatfelvásárlási (M&A) tranzakciókra, valamint, hogy olyan start up-okkal dolgozhassunk együtt tartósan, akik a saját területükön high-tech technológiát képviselnek, főként az IT, IoT, BIOTECH és MEDTECH piacokon. Innentől kezdve már csak egy közös pizzázás kellett, hogy megbeszéljük a részleteket és irodáink társulásaként létrejöhessen a dr. Pintér Attila Ügyvédi Iroda, 2018. január 1-jén. 

Nehéz volt az indulás? 

Dr. Pintér Attila: Persze! Tényleg igaz, hogy a suszternek mindig lyukas a cipője. Évek óta mondjuk az induló cégeknek, hogy figyeljenek a költségoldalra, legyen üzleti tervük, pozícionálják magukat a piacon, stb. Kezdetben úgy gondoltuk, hogy mi ezeket a hibákat nem követtük el.  Utólag visszanézve… dehogynem követtük el! Az első időszak kőkemény volt: rengeteget dolgoztunk, terveztünk, aztán újraterveztünk. Azonban azt láttuk, hogy az ügyfelek szeretnek velünk dolgozni, mi pedig mindvégig tudatosan olyan ügyfélkört építettünk, akikkel mi is nagyon élvezzük a közös munkát. Aztán idővel mind több ilyen ügyfelünk lett, most pedig már üzembiztosan működünk, és ami a legfontosabb: még mindig jó reggel bemenni az irodába (igaz, ez az utóbbi hetekben csak a nappalit jelentette.

Mi az, amit a legizgalmasabbnak találtok a szakmában? 

Dr. Pintér Attila: Számomra a befektetések és vállalatfelvásárlások. Mikor írsz egy ilyen szerződést, látnod kell a jövőt, hogy mi történhet 3, vagy 5 év múlva. Elég jó érzés tudni, hogy az eléd tárt ötletből, ezek a srácok az általad megfogalmazott szerződésben írt szabályok alapján építik a jövőt.

Az különösen vérpezsdítő, amikor valamilyen innovációra alapítunk céget és tudjuk, hogy egy jól előkészített szerződéssel mi is hozzájárulhattunk ahhoz, hogy emberek millióinak kényelmesebbé váljon az élete egy applikáció vagy épp egy orvostechnológiai megoldás révén.

Hogyan fogalmaznátok meg a dr. Pintér Attila Ügyvédi Iroda küldetését?

Dr. Vámosi Róbert: Célunk, hogy a „lawyer as a service” megközelítés jegyében szolgáljuk ki ügyfeleinket, hogy maximálisan elégedetten távozzanak tőlünk. Érthető, releváns és gyors tanácsokat nyújtunk számukra. A felgyorsult világban élő ügyfelek ugyanis nem engedhetik meg maguknak, hogy sok időt vesztegessenek el egy jogi probléma megértésére és megoldására.

Hogy látjátok, mik azok a trendek, amik leginkább meghatározzák a gazdasági jogi tanácsadás alakulását az elmúlt évtizedben? 

Dr. Pintér Attila: A mi gyakorlatunkban az egyik legfontosabb kérdés, hogy egy innovációt milyen gyorsan tudnak az ügyfeleink bevezetni a piacra.

Szinte biztosra vehetjük, hogy ugyanazon a problémán már más kiváló szakemberek is dolgoznak a világ különböző részein, és az fog kikerülni győztesként, aki a leghatékonyabban használja az erőforrásait és a leggyorsabban tud lépni. Nekünk, jogi tanácsadóknak ebben a versenyben kell támogatnunk ügyfeleinket. 

Dr. Vámosi Róbert: Természetesen a digitalizáció is aktívan jelen van a jogi világban, gondoljunk csak az elektronikus nyilvántartásokra, blockchain technológiára, önvégrehajtó okos szerződésekre, stb.

Milyen hatással van a jelenlegi egészségügyi helyzet a mindennapi működésetekre? 

Dr. Vámosi Róbert: Nem mondhatnánk, hogy érdemben megnehezítette az életünket a jelenlegi pandémiás helyzet. Gyorsan átálltunk a home office-ra. A munkahelyi beszélgetések pótlására bevezettük a pénteki közös e-reggeliket. Az ügyfelekkel való kapcsolattartásban pedig korábban is a rendes ügymenet részét képezte az online platformok igénybevétele. Telefonon vagy online egyeztetjük velük az adott jogi konstrukciókat, és sok esetben még az online befektetői egyeztetéseken is részt veszünk velük és támogatjuk őket.

És hogy látod, milyen hatással lehet a járvány és annak nyomán kibontakozó válság a jogi-szabályozási rendszerre hosszabb távon?

Dr. Vámosi Róbert: Mind a hazai, mind az európai uniós szabályozás változáson fog átesni, ebben biztos vagyok. Nagyon szembeötlő az, hogy a hazai földhivatalok egyszerűen nem tudnak mit kezdeni azzal a feloldhatatlannak tűnő problémával, hogy mindent papír alapon kötelesek elfogadni. Annak ellenére, hogy olyan digitális aláírási technológiák léteznek már, amelyek ugyanolyan joghatással bírnak, mint a saját kezű aláírások.

Azt gondolom, hogy a közigazgatási eljárások még jobban egyszerűsödni fognak és az egyes nyilvántartási rendszerek sokkal jobban fognak egymáshoz kapcsolódni. Ezáltal pedig pénzt és időt tudnak spórolni a gazdasági szereplőknek. 

Amikor egy szerződést írsz, látni kell a jövőt