A győztes neobank

Egy évtized telt el azóta, hogy megjelentek az első európai neobankok.  Azóta a neobankok számos problémával szembenéztek, változásra kényszerítették a hagyományos bankokat és egyelőre népszerűségük töretlennek tűnik. Mindez fokozza az ügyfelekért folytatott küzdelmet a mostanra zsúfolttá vált piacon.

Ebben a cikkben annak járunk utána, hogy mégis ki a győztes? Melyik neobank növekedett a legnagyobb mértékben az elmúlt néhány évben? És kezdenek-e a hagyományos bankok felzárkózni neobankos társaikhoz letöltések tekintetében?

A kérdések megválaszolása érdekében az App Radar kimutatását hívjuk segítségül. Az App Radar a Google Play Store adatai alapján elemezte, hogy Európa vezető neobankos és hagyományos banki alkalmazásai 2021 és 2022 vége között hány letöltést produkáltak. Az Apple App Store adatait nem vették figyelembe a kutatás során. A letöltési adatok nem tökéletes eszközei a népszerűség mérésének, de arra alkalmas lehet, hogy képet kapjunk arról, hogy mely vállalatok érik el a legtöbb embert.

Az App Radar ereményei alapján úgy tűnik, hogy a Revolut a legtöbbször letöltött banki alkalmazás Európában. A 2015-ös indulás óta 26 millió letöltést könyvelhetett el a neobank. A második helyen, jelentősen lemaradva, a német N26 áll, nekik 2013-as indulásuk óta 6,5 millió letöltést sikerült összehozniuk. A második helytől számítva már szorosabb a verseny: harmadik a Monzo (5,5 millió letöltés), negyedik a Monese (4 millió letöltés) és ötödik a Starling (2,8 millió letöltés).

Fontos látni, hogy ezen neobankok működésében jelentős különbségeket tapasztalhatunk. A Revolut több mint 200 országban működik világszerte, az N26 ugyanakkor csak az euróövezet 21 országában. A Starling csak az Egyesült Királyságban élők számára teszi hozzáférhetővé a szolgáltatást, a Monzo szintén erre a területre koncentrál elsősorban. A Monese a legkiterjedtebb a Revolut után, ők jelenleg 31 EU-s országban működnek.

Hagyományos bank vs. neobank

A Revolut akkor is az élen marad, ha a hagyományos bankok alkalmazásait is figyelembe vesszük. Az adatok szerint a Credit Agricole 13 millió, a Barclays 11 millió, a Santander 10 millió, az Intesa Sanpaolo pedig 9,7 millió letöltéssel rendelkezik. Az is kiderült a kutatásból, hogy bár a hagyományos bankok letöltései elmaradnak a Revoluttól, sokkal hosszabb ideig maradnak letöltve a felhasználók eszközein.

Az App Radar elemzése szerint a JP Morgan Chase app-ja a leggyorsabban növekvő banki alkalmazás Európában.  A brit lakosság körében az applikáció letöltései 1753%-kal nőttek 2021 és 2022 között. Mindezt úgy, hogy csak 2021 szeptemberében indult el.

Érdekes nézőpontot kínál, ha a növekedési számokat annak összefüggésében vesszük figyelembe, hogy egy banki alkalmazás mióta van a piacon. Ebben az esetben jobban meg tudjuk ítélni, hogy melyik (neo)bankok rendelkeznek jobb hosszú távú ügyfélszerzési stratégiával.

Az Atom Bank, amely 2013-ban az első neobankként indult az Egyesült Királyságban, a régebbi társai közül a leggyorsabb növekedést tapasztalta az elmúlt néhány évben: 2021 és 2022 között megduplázódott az alkalmazás letöltése. Mögötte a Viva Wallet 54%-kal, a Tandem Bank 53%-kal, a Monzo 49%-kal, a Revolut 31%-kal, a Metro Bank pedig 28%-kal növelte letöltéseit.

Ha a mérleg másik oldalát is megvizsgáljuk, akkor láthatjuk, hogy számos európai neobank letöltései drasztikusan visszaestek 2021 és 2022 között. Az összes banki alkalmazás közül a berlini Vivid teljesített a legrosszabbul, növekedése 50%-kal lassult, ezt követte a dán Lunar 41%-kal, az N26 40%-kal, az amszterdami Bunq pedig 29%-kal.

Nyerésre állnak a neobankok?

Az adatok azt mutatják, hogy a hagyományos bankok kezdenek felzárkózni kizárólag digitálisan működő társaikhoz. Felhasználói bázisuk kezdi elfogadni és megszeretni az új felületeket.

A JP Morgan és az Atom Bank után a svájci szintén hagyományos banknak számító UBS végzett a harmadik helyen. 2021 és 2022 között 80%-kal emelkedett az alkalmazásukkal kapcsolatos letöltések száma. A brit Metro Bank és a HSBC digitális banki részlege, a First Direct szintén bekerült a 10 leggyorsabban növekvő applikáció közé, 28%-os, illetve 27%-os növekedéssel. Ezt követően a brit hagyományos bankok, a Lloyds és a Halifax 16%-os és 12%-os növekedést értek el.

Az App Radar ügyvezető igazgatója, Silvio Peruci is nyilatkozott az összesített eredményekről. Véleménye szerint a hagyományos bankok elmúlt évben látott növekedése azt jelzi, hogy nem avultak el az ügyfelek körében és korai lenne temetni őket. A térnyerésük arra utal, hogy folyamatosan új, fiatalabb ügyfelekkel bővülnek, illetve a meglévő ügyfeleket sikeresen irányítják át az új felületekre.

(Forrás: sifted)