A beágyazott pénzügyek teljesen újraírhatják, hogy a fogyasztók és vállalkozások miként veszik igénybe a pénzügyi szolgáltatásokat – derül ki egy új kutatásból. A változás mértéke jelentős lesz, 2026-ra megduplázódhat a beágyazott pénzügyi szolgáltatások volumene. Ezt azt jelenti, hogy a jelenlegi 3,5 ezer milliárdról 7 ezer milliárd dollárra emelkedhet majd a piac mérete.
A Bain & Company és a Bain Capital közös kutatása további jó híreket is tartalmaz. A várakozások szerint a beágyazott megoldások kínáló szoftver platformok és infrastruktúra szolgáltatók 2026-ra 51 milliárd dollár bevételt köszönhetnek majd a beágyazott pénzügyek forradalmának.
Új norma közeledik
Ez a hatalmas összeg előrevetíti, hogy valóban drasztikus átalakulások jönnek. Az emberek egyre inkább igénylik az olyan pénzügyi szolgáltatásokat, amelyek az igény kialakulásának pillanatában elérhetők számukra. Azok a szolgáltatók, akik képesek kielégíteni ezt az igényt, jelentős népszerűségre és elkötelezettségre számíthatnak ügyfeleik körében.
A legnagyobb szeletet a fizetések és hitelek hasíthatják ki a növekedésből. Jelenleg a beágyazott pénzügyi tranzakciók 60 százaléka származik lakossági tranzakciókból. Ezek összértéke öt éven belül várhatóan 3,5 ezer milliárd dollár lesz. A hitelezés még nagyobb ugrás előtt áll, 2026-ig hatszoros növekedést várnak a szakértők. Így a beágyazott hitelek a mostani 200 millióról 1,3 milliárd dollárra emelkednek majd. Az adatokból látszik, hogy ez egy sokkal kezdetlegesebb megoldás jelenleg, viszont hatalmas a növekedési potenciálja.
Ők lesznek a legnagyobb nyertesek
A piac előretöréséből különösen nagyot profitálhatnak a digitális platform vállalatok. Ők azok, akik hozzáférnek a szofisztikált technológiákhoz, algoritmusokhoz és adatokhoz, amelyek segítségével képesek felmérni a fogyasztók hitelképességét és színvonalas szolgáltatásokat és felhasználói élményt tudnak nekik kínálni. Egyértelműen előnyben lesznek azokhoz képest, akik csak most kezdik előtérbe helyezni a digitalizációt.
Éppen ezért jelent hatalmas kihívást ez az új trend a hagyományos pénzintézetekre nézve. Felmerül a veszélye, hogy a bankoktól elválasztják az ügyfeleket, így csökken a szabályozott szereplők növekedési lehetősége. Hiába marad papíron övék az ügyfél, ha a beágyazott pénzügyi szolgáltatók tudnak velük közeli kapcsolatba kerülni. Ez persze még a jövő zenéje, de a bankoknak fejlődniük kell a kényelmes, eseményvezérelt pénzügyi szolgáltatások kínálatában.
A bankok is jól járhatnak a beágyazott pénzügyek sikerével
A Bain kiemeli ugyanakkor, hogy a nagy változások lehetőséget is jelentenek a bankoknak. Alkalmat kínálnak arra, hogy újragondolják a core tevékenységüket és új szolgáltatások segítségével folytassák a növekedést.
“A beágyazott pénzügyek szép csendben jelentős részévé váltak annak, ahogy a fogyasztó és a vállalatok tranzakciókat hajtanak végre és finanszírozáshoz jutnak. A következő években ennek transzformatív hatása lesz a pénzügyekkel ápolt kapcsolatunkra, ezáltal növekedni fog a pénzügyi szolgáltatások összetettsége, elérhetősége és hasznossága.”
Adam Davies, a Bain & Company fintech területének partnere
A beágyazott pénzügyek tehát erős időszak előtt állnak, de ez nem lepi meg azokat, akik egy ideje figyelemmel kísérik ezt a területet. Ezeket a megoldásokat nem csupán a befektetők, de maguk az ügyfelek is kedvelik, ami csak jót jelenthet.
(Forrás: Finextra)
(Borító: DepositPhotos)