A TransferWise 2011-es indulása óta folyamatos újításaival rendszeresen meglepi ügyfeleit és a fintech piac szerelmeseit. Az elmúlt időszakban pedig a Magyar Nemzeti Bank is aktívan dolgozik rajta, hogy segítse a fintech szereplők fejlődését, fejlesztéseit, kényelmesebbé téve ezzel a bankoló lakosság és vállalati szektor életét.

Most a két entitás komoly bejelentést tesz: a TransferWise az Európai Unióban először nyithat elszámolási számlát valamely tagország nemzeti bankjánál, az pedig külön öröm, hogy ez a tagország Magyarország. Ez a lépés mindenképpen emeli Magyarország amúgy is erős régiós szerepét a fintech szektorban, és rávilágít arra, hogy van mód a megújulásra és az igazán előremutató együttműködések kialakítására.

Suppan Márton

A TransferWise hivatalos sajtóközleménye alább olvasható, pénteki Fintech Világa rádióadásunkban pedig bővebben beszélgetünk a Transferwise nagy dobásáról, illetve magyarországi múltjáról, és céljairól.

A TransferWise bejelenti első közvetlen hozzáférésének integrációját az EU-ban, és megnyitja elszámolási számláját a Magyar Nemzeti Bankkal
8 millió ügyfél kaphat így személyre szóló magyar bankszámlaszámot

2020. szeptember 16., Budapest, 07.00 CEST ​- A ​TransferWise​, a nemzetközi pénzkezelés megújításán dolgozó tech cég örömmel jelenti be, hogy a mai napon közvetlen hozzáférést kapott Magyarország fizetési rendszeréhez. Ez az első közvetlen hozzáférés a cég számára az Európai Unióban. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) egy közvetlen elszámolási számlát biztosít a cégnek, melyen keresztül a TransferWise hozzáfér Magyarország fizetési rendszeréhez, beleértve az új, azonnali pénzküldési rendszert és a bankközi klíring rendszert (BKR), a GIRO-t. A mai naptól ez személyes magyar banki adatokat is elérhetővé tesz a TransferWise nyolcmillió ügyfelének.

Ez a hozzáférés általában korlátozott, csak bankok és biztosítók számára elérhető. Azonban az elmúlt évtizedben a pénzügyi szféra alapos változáson ment keresztül a fintech cégek megjelenésével. Ezeknek a cégeknek az általuk kínált szolgáltatások tekintetében ugyanazoknak a szabályozásoknak kell megfelelniük, mint a bankoknak. Azáltal, hogy ezek az új típusú szolgáltatók hozzáférnek a fizetési rendszerhez, illetve az azonnali fizetések széleskörű bevezetésével az MNB egy olyan politikát folytat, ami biztosítja, hogy Magyarország pénzügyi infrastruktúrája lépést tartson a folytonosan változó piaccal.

A TransferWise számára ez egy újabb első. 2018-ban a cég elsőként kapott hozzáférést az Egyesült Királyság fizetési hálózatához, ezzel biztosítva egy saját, Bank of England (Angol Nemzeti Bank) által vezetett elszámolási számlát és hozzáférést az Egyesült Királyság azonnali fizetési rendszeréhez (Faster Payment Scheme, FPS). Magyarországon a TransferWise az MNB-vel közösen dolgozta ki ezt az EU számára is jelentős előrelépést, ami során a magyar felhasználók hozzáférést kapnak a leginnovatívabb pénzügyi szolgáltatásokhoz. A TransferWise hozzáférése az MNB Valós Idejű Bruttó Elszámolási Rendszeréhez (VIBER) és a GIROInstant fizetési rendszeréhez mindezt elérhetővé tette.

Ez az integráció lehetővé teszi a TransferWise számára, hogy banki partnerek használata nélkül kínálja szolgáltatását, csökkentse működésének költségeit, ezáltal pedig alacsonyabb díjakat kínálhasson ügyfeleinek. Valamint az ügyfelek így hozzáférést kapnak az azonnali kifizetésekhez forint utalásaiknál. Jelenleg a TransferWise utalásainak 30%-a azonnali, ez az integráció pedig még közelebb viszi a céget céljának eléréséhez: pénz határok nélkül – olcsón, kényelmesen és átláthatóan, végül pedig ingyenesen.

Ezzel egy időben, a mai naptól kezdve a TransferWise magyar számlaadatokat (IBAN-t) is tud kínálni ügyfeleinek, ami az eddig is elérhető eurozónán belüli, egyesült államokbeli, egyesült királyságebeli, ausztrál, új-zélandi és szingapúri számlaadatok sorát gyarapítja. Ez azt jelenti, hogy a TransferWise 8 millió ügyfelének mindegyike fogadhat és küldhet belföldi utalásokat Magyarországon többpénznemű számláját használva.

A szokásostól eltérő módon, az MNB-vel és a GIRO-val való integrációt különböző helyszínekről építettük fel. Ahogy Európa legnagyobb része bezárkózott a COVID-19 okozta pandémia miatt, a TransferWise csapata, a fizetési és klíring rendszer (GIRO), valamint a Nemzeti Bank csapatai távolról egyesítették erőiket a lépés megvalósításához. Az integráció kiépítése így mindössze 9 hónapot vett igénybe.

A TransferWise szeretné felhívni más országok nemzeti bankjainak figyelmét, hogy az MNB és a Bank of England példáján keresztül demokratizálják a hozzáférést a pénzügyi infrastruktúrájukhoz. Az, hogy a fintech cégek azonos feltételekkel szállhatnak versenybe, a fogyasztók számára kedvezőbb ajánlatokat Jelent.

Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatójának nyilatkozata szerint​: ​“A PSD2-vel (megjegyzés: Második Pénzforgalmi Irányelvvel) együtt a magyarországi azonnali fizetési rendszer jelentős változást hozott: a verseny fokozódik, de új lehetőségek is megjelennek. Új és már meglévő pénzügyi szolgáltatók egyaránt kihasználhatják az újonnan bevezetett szabályozói környezet által kínált lehetőségeket, az azonnali fizetési rendszer pedig megfelelő alapot nyújt az innovatív felhasználói szolgáltatások és pénzügyi megoldások kidolgozásához. Az MNB mindig is támogatta az innovációt, így örömmel tölt minket el, hogy Magyarország egyik meghatározó szereplője, a TransferWise úgy döntött, hogy megragadja a felkínált lehetőségeket, és ezzel segíti az elektronikus fizetések elterjedését, valamint a magyar felhasználók bekapcsolódását a nemzetközi fizetési körforgásba.”

Kristo Käärmann, a TransferWise ügyvezető igazgatója és alapítója így nyilatkozott:​ ​“Ma az MNB, az Európai Unió nemzeti bankjai közül elsőként adott közvetlen elérést fizetési rendszeréhez, ezzel pedig felhasználók millióinak teszi lehetővé, hogy hozzáférjenek egy valóban versenyképes szolgáltatáshoz. Ez egy óriási előrelépés. Így nincs szükségünk közvetítőre az utalásokhoz, ami azt jelenti, hogy időt és pénzt spórolunk meg ügyfeleinknek.

Hiszek abban, hogy az azonnali, olcsó, és átlátható pénzmozgatás a 21. században alapvető szolgáltatás kellene, hogy legyen, ez az integráció pedig egy lépéssel közelebb hozott minket egy ilyen világhoz. A Magyar Nemzeti Bank bebizonyította, hogy a pénzügyi rendszer igenis felkészülhet a jövő változásaira, mi pedig nagyon izgatottak vagyunk, hogy részesei lehetünk ennek a folyamatnak.”