Példát mutat a fintech szektornak a Wise

Piacra lépés, tömegek meghódítása, nyereséges működés, tőzsdére lépés – a fintech szektor számos szereplője erről álmodozik. A Wise számára ez a valóság. A Fintech Klub legutóbbi eseményén közelebbről is megismerhettük a vállalatot.

Hosszú szünet után visszatért Fintech Klub a Magyar Nemzeti Bank szervezésében. Az eseményt Fáykiss Péter igazgató konferálta fel, majd Szombati Anikó digitalizációs ügyvezető igazgató beszélgetett Kristo Käärmannal, a Wise társalapító-vezérigazgatójával. 

A Wise (korábban Transferwise) története 2010-ig nyúlik vissza. Kristo Käärmann és Taavet Hinrikus megelégelték, hogy a hagyományos bankoknál átláthatatlan és drága a valutaváltás. A probléma megoldásaként indították el vállalatukat, amely mára az egyik legnagyobb fintech név lett.

A vállalat állításai szerint tavaly

  • a nemzetközi személyes pénzforgalom 3,5 százalékát fedte le,
  • összesen 76 milliárd font értékben utaltak pénzt a felhasználók felületein;
  • első tőzsdén töltött éve alatt bevétele 33 százalékkal, nyeresége pedig 9 százalékkal nőtt.

Hogyan érinti a jelenlegi gazdasági helyzet a Wise működését?

A sikerek mögött egy olyan konzervatív vállalati stratégia áll, ami a tőkétől fűtött fintech szektorban sokak számára meglepő volt az elmúlt években. A Wise csak akkora ütemben igyekszik növekedni, amennyire a bevételei engedik. 

Akkora csapatot tart fent és olyan fejlesztéseket eszközöl, amelyek indokoltak a várható bevételek fényében. Mindemellett a költségeket is minimalizálja a vállalat, marketing büdzséje például elmarad számos más fintech vállalatétól.

Eközben a szektorban többen is agresszív terjeszkedésre, termékfejlesztésre, marketingre és csapatbővítésre költik befektetőik pénzét, mielőtt kiépítenék a megfelelően erős bevételi csatornáikat. Az ilyen fenntarthatatlan üzleti modellt követő cégek óriási kihívásokkal néznek most szembe – többen már csődbe is mentek vagy beolvadtak más vállalatokba.

A Wise-t nem fenyegetik ilyen veszélyek. Már a pandémia alatt sem esett vissza a tranzakciós forgalom a vállalat felületein, és jelenleg sem érzékelhető, hogy kevesebbet használják a szolgáltatásokat az ügyfelek.

Verseny az európai színtéren

Az is segíti a Wise dolgát, hogy a verseny mára sem fokozódott igazán a valutaváltás és nemzetközi utalások piacán. A hagyományos bankok továbbra is rejtett díjakkal tűzdelt, átláthatatlan és drága árazást alkalmaznak Käärmann szerint.

Bár már szabályozás kötelezi a bankokat Európa-szerte, hogy egyértelműen jelezzék az általuk kiszabott összes díjat, nem mindenhol sikerült elérni a kívánt hatást. Vannak bankok, amelyek igyekeznek nehezebbé tenni a díjak összesítését vagy egyszerűen nem követik a szabályozást. Käärmann szerint sajnos Magyarországon is erősen visszaközön ez a hozzáállás.

A fintech szektorban pedig ugyan vannak minőségi szolgáltatások, a Wise már képes volt kialakítani egy jelentős előnyt, ami megalapozza versenyhelyzetét. Sőt, több neobank éppen a Wise megoldásait építi be saját szolgáltatásaiba.

Többek között a Monzo, az N26 és a Starling Bank is a Wise-ra infrastruktúrájára támaszkodik. Az európai neobanki színtéren muszáj megemlíteni a Revolutot is, bár Käärmann nincs a legjobb véleménnyel a cégről. Bár transzparensebb, mint a hagyományos bankok, szerinte a Revolutra is jellemző a díjak változásának ködös kommunikációja.

Kristálytiszta vízió a jövő stratégiájáról

Több mint 7 millió lakossági ügyfél mellett a vállalati ügyfélkör is nagyobb figyelmet kap már. A Wise első vállalati szolgáltatásai elsősorban a kisvállalatok számára voltak hasznosak. A jelenlegi termékfejlesztési tervek alapján egyre nagyobb ügyfeleket is képes lesz kiszolgálni a Wise.

Emellett bankokkal is elkezdett együttműködni a vállalat. A valutaváltás és a nemzetközi utalás jellemzően nem fő szempont a bankválasztás során. Ennek ellenére több bank is szeretné fejleszteni kínálatát ezen a téren.

A megfelelő képességek hiányában már körülbelül 20 bank használja a Wise infrastruktúráját – és nemcsak neobankok, hanem hagyományos bankok is. Így a bankszektorban is várható terjeszkedés.

Bármilyen ügyfélkört is szolgál ki viszont a Wise, fő fókusza továbbra is a nemzetközi pénzügy lesz. Több fintech minél sokrétűbb termékpalettán dolgozik a legkülönbözőbb termékekkel és szolgáltatásokkal, a Wise viszont inkább eddig megkezdett útját folytatja.

Kriptovalutákkal kapcsolatos szolgáltatásai eddig sem voltak és mostantól sem lesznek a vállalatnak. Käärmann a digitális jegybankpénzeknek sem tulajdonít nagy jelentőséget, csak az olyan országokban, ahol drágák és lassúak a tranzakciók. Így kiesik az Egyesült Királyság és Európa, de az Egyesült Államokban még szükség lehet egy új fizetési infrastruktúrára.

Hiteltermékek bezetése egyáltalán nincs napirenden. A vagyonkezelési tervek is csak arra térnek ki, hogy a Wise-nál tartott pénz értékét passzívan tarthassák vagy növelhessék a felhasználók, mint egy megtakarítási számla esetében. Assets néven már el is indult egy ilyen szolgáltatás az Egyesült Királyságban.

Bármit is hoz a jövő, még többszáz millió ember és vállalkozás használ költséges banki szolgáltatásokat, akiket és amelyeket el akar érni a Wise, ezzel is tartva magát kezdetleges céljához: a transzparens, zökkenőmentes nemzetközi fizetés elterjesztéséhez.

(Borítókép: Wise)

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.