Mi az oka annak, hogy kínai tech cégek a foci EB főszponzorai?

A jelenleg is zajló labdarúgó-Európa-bajnokság hirdetései nagy visszhangot keltenek a sajtóban, elsősorban a júniusi pride-hónap szivárványos hirdetései kapcsán, ugyanakkor rendkívül szembetűnő, hogy a szivárványos hirdetések mellett/alatt kínai tech cégek reklámai jelennek meg. Az európai focit követő szurkolók már megbarátkozhattak a Bajnokok Ligáját szponzoráló Alipay-jel, valamint a 2016-os foci EB-n is hirdető HiSense-szel, ugyanakkor az idén megrendezésre kerülő tornán a két hirdető mellett a TikTok és a Vivo is megjelent. 

Összességében az látható, hogy a hirdetési felületek felét kínai techcégek vásárolták meg, és érdekes módon az európai piacon erőteljesebben jelen lévő amerikai cégek (Apple, Google, Microsoft, Facebook, Amazon, stb.) egyáltalán nem hirdettek. Az UEFA illetékesei a BBC-nek tett nyilatkozata szerint az UEFA-nak nincs semmilyen stratégiai szándéka a kínai kollaborációkkal, tisztán üzleti alapon értékesítették a hirdetési felületeket, ugyanakkor üdvözlik, hogy nem csak az öreg kontinensen követik figyelemmel az eseményt.

Elemzők rávilágítottak több tényezőre is, ami a nagy hirdetési kedv hátterében állhat. Egyfelől kiemelik, hogy a kínai óriásvállalatok számára a globális, és ezen belül az európai terjeszkedés egyre fontosabb szerepet fog betölteni stratégiájukban, így a foci EB remek lehetőség a brandépítésre. Másfelől pedig a kínai fociláznak – melynek hátterében ott van a köztudottan focirajongó elnök, Hszi Csin-Ping is – is köszönhető, hogy a kínai tech cégek jelentős összegeket fordítanak a szponzorációra.

Juhász Benedek

Forrás: BBC