Már pár száz forint is segítheti a környezetet

A megszokottnál több környezetet segítő startup került fel az egyik legnépszerűbb közösségi finanszírozási platformra, a Crowdcube-ra. Az érdeklődők három kezdeményezést is támogathatnak már párszáz forintért is.

A Cleaner Seas Group és a Kleanbus is több pénzt kapott a befektetőktől, mint eredetileg kért. A Shop Greenr is közel jár – még 11 napja van arra, hogy begyűjtse a maradék 35 ezer fontját a megcélzott 250 ezer fonthoz.

Az óceánok tisztítását otthon is elkezdhetjük

Minden alkalommal, amikor ruhát mosunk, 700 ezer műanyag mikrorostot, azaz apró műanyagdarabot juttatunk a környezetbe a Cleaner Seas Group számításai szerint. Évente másfél millió tonnányi mikrorost kerül csak az óceánokba. Ez később hozzánk is visszajut a táplálékláncon keresztül. A halak jelentős részében található manapság műanyag, amivel a saját szervezetünket is romboljuk.

A Cleaner Seas Group egy speciális szűrőt fejlesztett ki. A mosógéphez csatolva a műanyag mikrorostok akár 81 százalékát is képesek megfogni. Így becsléseik szerint 91 millió rosttól óvják meg a környezetet háztartásonként, éves szinten. A startup közel 800 ezer fontot szerzett jelenlegi közösségi finanszírozási kampánya során, amellyel 6 millió fönt fölé lőtte be értékét.

Egy régi jármű is lehet környezetkímélő

Az elektromos járművek gyártása nem képes tartani a lépést a kereslettel. A Kleanbus dízelmotorral működő buszok átalakításával orvosolná ezt a problémát. A startup egy olyan keretrendszert hozott létre, amely nagymennyiségben, rövid idő alatt teszi lehetővé a buszok átalakítását.

Jelenleg két pilot programról is folynak a tárgyalások a Kleanbus és két nagy brit flottaüzemeltető között. A sikeres megállapodások jelentősen csökkenthetik a flották okozta légszennyezést. A kezdeményezést emellett a londoni tömegközlekedésért felelős Transport for London (TfL) is támogatásáról biztosította egy levélben.

Forrás: Depositphotos

Segítség a környezettudatos döntésekben

A Shop Greenr a mindennapi vásárlások során nyújt segítséget a környezettudatos döntések meghozásában. Bár sokan szeretnének minél többször környezetkímélő termékeket venni, egyszerűen nincs elég információjuk a kínálatról. A Shop Greenr egy olyan piacteret alakít ki, amely környezetkímélő termékeket gyűjt össze.

Minden terméknél feltünteti a startup, hogy mekkora szén-dioxid-kibocsátással, vízfelhasználással, valamint hulladéktermeléssel terheli a környezetet egy mainstream alternatívával összevetve. Már több mint 110 márka regisztrált a felületre. A közösségi finanszírozási kampány jól halad, vélhetően sikerül elérni a 250 ezer fontos befektetési célt és a 2 millió fontos értékeltséget.

Mit lehet leszűrni ezekből a projektekből?

Ez a három projekt csak egy kis része a környezetvédelmi lehetőségeknek, amelyek bárkinek a rendelkezésére állnak. A bankszektor manapság leragadt az újhasznosítható anyagból készült plasztik bankkártyáknál, valamint a faültetésnél. Igaz, hogy a valódi környezettudatos átalakuláshoz saját működésüket és üzletvitelüket is fenntarthatósági szempontok mentén kell újragondolniuk, de addig sem muszáj tétlenkedni.

Ebből a három példából máris kialakítható három kezdeményezés, aminek nekiláthat bármelyik érdeklődő vállalat. Szponzorálhatnak nagyszabású víztisztító programokat, finanszírozhatják járművek elektromos átalakítását, vagy létrehozhatnak egy portált, ami segíti a lakossági és vállalati ügyfelek környezettudatos döntéshozatalát. A társadalmi felelősségvállalás mellett pedig komoly marketing sikereket is elérhetnek.

Amennyiben valaki befektetne a felsorolt startupok egyikébe, érdemes észben tartania, hogy a közösségi finanszírozási kampányok nagy kockázatot hordoznak. Lehetőség van nagy nyereségek kifogására, ugyanakkor az esetek jelentős részében a teljes befektetés odaveszhet.