10 dolog, amit magyar cégvezetőktől tanulhatsz

Mitől lesz valaki sikeres magyar vállalkozó? Mi motiválja arra, hogy cégével külföldi piacokra menjen? Mi a sikeres cégvezetés titka? Ilyen és ehhez hasonló kérdések kerültek megvitatásra a Magyar Vállalkozók 2030 konferencián. Hallhattunk hihetetlenebbnél hihetetlenebb történeteket és tanácsokat a rendezvény során. Összeszedtem 10 magyar cégvezető/vállalkozó üzeneteit nektek az elhangzottak alapján!

1. Lakatos Péter

A Forbes 2018-as listája szerint a 11. leggazdagabb magyar 84 milliárd forint vagyonnal. A Videoton Holding tulajdonosa. A cég Európa 5 legnagyobb szerződéses gyártója között van.

 

A sikeres vállalkozások és vállalkozók rendszerszintű sikerkritériumai nem azonosíthatók. Nincsenek sikerreceptek. Viszont mozzanatok felismerhetők:

  • A multinacionális cégekkel való integrálódás egy cégnek kiemelt jelentőségű. Célja, hogy ellesd tőlük a legjobb gyakorlatokat.
  • Nem csak lokálisan, hanem regionálisan, európai szinten is el kell köteleződni az értékképzési folyamatok mellett.
  • A magtudásodba fektetned kell. Kiemelt jelentőségű a megfelelő oktatási rendszer kialakítása.

2. Varga Zoltán

Varga ZoltánA Forbes listája szerint 2018-ban a 24. leggazdagabb magyar 44,9 milliárdos vagyonnal. Central Mediacsoport tulajdonosa, beszállt egy repülőautót fejlesztő szlovák startupba, terjeszkedik Lengyelországban. Valamint a Flybondi fapados argentin légitársaságban vásárolt részesedést.

Mindenkinek egyedi sztorija van. A fejlődés során meg kell tapasztalnod, hogy milyen különböző üzleti etikák vannak, a különböző üzleti partnerek hogyan gondolkodnak.

A tudásbázis, amit a multiktól tanulhatsz/tanulhatnak a magyar cégek, nagyszerű. A strukturált tudás alapja a fejlődésnek. A technológiai fejlődés és az mesterséges intelligencia nem fogja/nem tudja betölteni a jelenlegi piaci hiányokat. Ezt csak a oktatás képes megtenni.

3. Raskó György

Raskó György cégvezetőMagyarország egyik legnagyobb földbirtokosa, a Lajoskomáromi Győzelem Kft. tulajdonosa, a Royal Borászati Kft. fb elnöke, a Raskó és Pap Kft és a Ragalli Kft ügyvezető igazgatója.

 

Az cége üzleti modelljének lényege: légy maximálisan tisztességes! Ne csak annak tűnj, az is legyél! Ez a mezőgazdaságban kiemelten fontos, ahol nem bíznak a gazdák a kereskedőkben. A gazdák bizalmát megnyerni hatalmas kihívás. Ők szóbeli megállapodásokat kötnek, mégis működnek az üzleti folyamatok.

Ha mindenki saját egyéni érdekei helyett országos szintű együttműködésre törekedne, szerinted mennyi többletet lehetne termelni?

György szerint: 5 milliárd eurót.

4. Vinnai Balázs

Vinnai BalázsAz egyik legsikeresebb startup, az IND Group társalapítója és volt vezérigazgatója. 2014-ben létrehozott Codecool programozóiskola-hálózat társalapítója és befektetője. A W.UP pénzügyi szoftverfejlesztő és digitális sales cég befektetője és elnöke.

Hogyan megy végig egy vállalkozás olyan transzformáción, ahol kisvállalatból multikkal versenyző nagyvállalattá válik?

Cége 2000-ben úgy gondolta, hogy a WAP szolgáltatásra épülő mobil banking a jövő. Ez a törekvés megbukott.

2005-ben úgy gondolták, hogy a SIM kártyára épülő mobil banking a jövő. Megbukott.

Később az Iphonera készült mobil bankingben látták a jövő. Az befutott.

Szerinte egy cégnek meg kell próbálni a jövőbe látni. Foglalkoznia kell az iparági fejlődési lehetőségekkel. De érvényesül ebben az esetben az Amara törvénye, vagyis mindig tisztán látjuk a változásokat és úgy gondoljuk, hogy be fognak következni. De alapvetően nem olyan hamar fog bekövetkezni, csak 10-15 év múlva.

Szóval, akkor most mi a helyzet a jövővel?

WTF??? Azaz, What is The Future?

Nem a munkahelyek fognak eltűnni, hanem azok a tevékenységek, amit most munkának hívunk.

vállalkozás jövőNem a technológia fejlődése önmagában okozza a drámai változásokat, hanem a technológia által elérhető új üzleti modellek. A változó ügyféligények figyelmen kívül hagyása a legnagyobb fenyegetettség bármilyen üzletre.

„If we do not change the way we teach, 30 years from now, we’re going to be in trouble” – Jack Ma of Alibaba Group

A digitalizáció ad lehetőséget arra, hogy gyakorlatilag bárkivel versenyezhetsz.

Mindegyik vállalkozás mögött tehetséges, fejlődni vágyó vállalkozó áll. Máris megvan az első minta.

A Világgazdasági Fórum kiadott egy összefoglalót arról, hogy milyen új ismeretre van szükség 2022-ig. Érdemes elolvasnod, hogy mi az az 5 dolog, amit tudnod kell a jövő munkahelyeiről.

Szóval akkor most WTF? Azaz, Welcome to The Future!

5. Vajda Attila

Vajda AttilaA több, mint 26 milliárd forintos árbevételű, Magyarországon és Norvégiában működő Vajda Papír tulajdonosa és ügyvezető igazgatója.

 

20 éve alapította cégét. Az igazi áttörés az volt, amikor felismerte, hogy a kereskedelemben könnyen lehagyhatók, ezért úgy döntöttek, hogy gyártással foglalkoznak. Mikor elkezdték, azt gondolták, hogy a cél: minél olcsóbban előállítani a terméket, és eladni. Hamar rájöttek, hogy ez nem fog így működni. Van egy minőségi szint, ami alá nem szabad menni, ezért célként a termék minél olcsóbb előállíthatóságát nem lehet megfogalmazni.

2010-ben megértették, hogy nem lehet one-man-show-ként irányítani a céget, hanem vállalati struktúrát kell építeni: gyártástechnológia, HR, marketing, logisztika stb.

Tanács: Szükséges 2-3 évre előre látnod, hogy mit akarsz megvalósítani, főleg ha nemzetközi téren szeretnél megmérettetni. Annyira eltérőek a külföldi igények, hogy ehhez világot kell látni és nemzetközi tudást kell behozni a cégbe.

Legnagyobb kihívás: 20 év munka után a generációváltás, amit nem lehet elég korán kezdeni. A belépő családtagokat készítsd fel arra, hogyan lehet majd továbbadni. Foglalkozz azzal a területtel, hogyan lehet a fiatalok motivációját és ambícióját kiaknázni.

6. Zombori Antal

A Forbes listája szerint a 30. leggazdagabb magyar 39 milliárd forint vagyonnal. A 80 milliárdos árbevételű Unix egyszemélyes tulajdonosa. A cég az autóalkatrész-nagykereskedelmű szektorban mostanra piacvezető.

Megosztotta Neked a népi megfigyeléseit, amit alkalmazhatsz a jövőben.

3 siker sarokpont:

  • Jó csapat: olyan vezetők és kulcsmenedzserek kiválogatása a cég számára, akik szakemberek és csapatjátékosok is egyben. Magányos bozótharcosra nincs szükség. A bozótharcos nem fogja megnyerni a csatát. Ha valaki nem a cég vállalati kultúrája szerint rúgja a labdát, akkor engedd el. A cég nem rokonok és barátok gyűjtőhelye. A „gyere hozzám dolgozni” nagyon kevésszer sül el jól.
  • Pragmatikus működés: lehet támogatásra pályázni, de csak olyanra tegyétek, amire tényleg szüksége van a cégnek. Nem a vállalkozást kell a pályázatra szabni, mert hosszú távon az egész vállalat megsínyli. Akkor kell pályázni, ha a vállalkozásnak valóban hasznos.

A talált pénzt az árbevétel és a költségek környékén keressétek. Nagyon figyeljetek arra, hogy a növekedés és az innováció fontos dolog, de a cégnek el kell elbírnia, mert a vesztét is jelentheti.

  • Újdonságok bevezetése: míg a versenytársak könyvekből és mikrofilmekből dolgoztak, ők számítógépes rendszert készítettek. Elsőként építettek logisztikai központot. Sok apró lépést, fejlesztést tettek, nem féltek újítani. Mindenre rendszert alakítottak ki. Ha bármikor találkozol egy kihívással, gondolkozz azon, hogyan lehet egy olyan rendszert kialakítanod, hogy ne kelljen vele Neked foglalkoznod.

Ne vállalj fel veszélyes függőségeket. Se vevővel, se beszállítóval. 3-5%-nál több kitettsége ne legyen az ügyfelednek, mert az komoly kockázatot jelent a cégedre nézve.

Vigyázz magadra és sose feledd, hogy miért csinálod, amit csinálsz. Nyereség, pénz? Nem ér semmit, ha nem tudod kivel megosztani. Az életed egy háromlábú szék: munka, család és egészség. Az egyensúlyt nem csak a vállalatvezetésben kell rendbe rakni. Ha a háromból egy kiesik, akkor össze fog borulni az életed.

7. Fülöp Szabolcs

Fülöp SzabolcsA 20 milliárdos árbevételű, debreceni székhelyű, komplex logisztikai szolgáltatást nyújtó Trans-Sped Kft. második generációs tagja a családi vállalkozásban, jelenleg a cég ügyvezetője.

 

A cég sikerének titka, amit Neked is javasol:

  1. Protestáns munkaetika a dzsentri hagyományok helyett. A termelt eredményt fejlesztésre fordítsd. Tisztességes és törvényes működést, a mértékletességet és a hosszú távú gondolkodást tartsd szem előtt. Fontos a szakmai fejlődés, a tanulás. A tőke eszköz, nem cél. Legyen a tőke eszköz, nem pedig cél!
  2. Strukturált menedzsment. Önállóság, bizalom, felelősség. Vezetési funkciók tudatos megosztása az egyszemélyes döntéshozatal helyett. A legnagyobb brandek 60-100 évesek. Nemcsak felépíteni kell egy vállalatot, hanem tovább is kell adni/vinni. Okos embernek a nagyapja ültet diófát!
  3. Csak egy különlegesen intelligens hal képes felismerni, hogy a környezete nedves. A hosszú távú gondolkodás nem iparági specialitás.

8. Majoros Béla

Majoros BélaA Forbes 2018-as listája szerint a 41. leggazdagabb magyar, a járműipar számára alumínium alkatrészeket gyártó Csaba Metál tulajdonosa. Az Audi, a BMW és a Mercedes stabil beszállítója.

 

Az alábbiakat üzenem Neked, ami számomra nagy tanulság volt a karrierem során: Sok projektet nyertem el úgy, hogy nem a céget adtam el, hanem saját magam.

9. Zolnai György

Zolnai GyörgyA Raiffeisen Bank vezérigazgatója. Hét éven keresztül a McKinsey cégnél dolgozott, 6 évig az orosz GE Money Bank értékesítési, majd vezérigazgatója volt. Ezt követően 2011-2017 tavaszáig a Budapest Bank vezérigazgatója lett. 2017 májusától tölti be a Raiffeisen Bank vezérigazgatói posztját.

 

Az utóbbi 10 évben bankárként az alábbiakban látja a sikeres cégeket:

  1. Kockázatvállalási képesség párosulva egy megfelelő ambícióval (legyünk a legnagyobbak/legjobbak.)
  2. Innováció: újra tudod gondolni a szolgáltatásod, ha szükséges?
  3. Konzervativizmus: krízisálló vállalkozás vezetése. Legyenek a pénzügyi mutatók rendben.

Esettanulmány: Kb. 20 éve ugyanazok a nagybankok vannak a piacon Magyarországon. A 2000-es évek száguldása során a 7 nehéz évben 4 nyereséges és 4 veszteséges bank volt. Minden évben! Vajon mi okozhatta?

Nem a magyar és a külföldi tulajdon volt a különbség, mert volt nyereséges és veszteséges is közöttük. Nem is a méret. Nem is az, hogy mire fókuszáltak (vállalati/lakossági piac). De akkor vajon mi? Utólag egyszerű a válasz: a vezetés minősége és a tulajdonosi kontroll feszessége.

A 4 veszteséges bank nagy felhatalmazással rendelkező magyar vezetésű bank volt.
A 4 nyereséges bank havi, folyamatos kontroll alatt állt, feszes tempóval.

Tanulság: figyelj a cégedre, tartsd a pénzügyi mutatóid havi, folyamatos kontroll alatt.

10. Jánoskuti Levente

Jánoskuti LeventeMcKinsey budapesti irodájának vezető partnere, a banki vállalati ügyfelek számára kialakított McKinsey Global Pricing Lab és a McKinsey Közép-Európára vonatkozó digitális kezdeményezéseinek vezetője.

Korábban Magyarországra üzletelni vágyó cégek, az országra érkező felvásárlók, multik, azt kérdezték: mi az árazási struktúra? Mi a bérezési struktúra?

Mostanra ez megváltozott. Azt kérdezik, hogy „Van még megfelelő tehetség az országban? Digitális tudásban mennyire vagyunk otthon? Lehet ide vonzani tehetségeket?

Összefoglalás

A konferencia egyik fő tanulsága számomra az volt, hogy valóban nem léteznek rendszerszintű sikerkritériumok. Mindenkinek egyedi a sztorija, a siker felé vezető utat saját magadnak kell meglelned, amely számtalan akadállyal és fordulattal van tele. Nem szabad csüggedned. Kellő kitartással, egy adag bátorsággal – igény szerint némi humorral megfűszerezve – építsd a céged. Remélem a fenti gondolatok inspiráltak és el tudtál tenni egy-egy mondatot, amivel segítettem közelebb kerülni céljaidhoz.