Ki fogja a bevándorlók pénzügyi igényeit kiszolgálni?

A “migráns” kérdés az utóbbi években Magyarországon egy forró téma volt, és most újra előjött, azonban más köntösben – több ezer szakképzett munkaerő érkezik hazánkba a távol-keletről. A TrendFM-en hallható Fintech Világa legújabb adásában Suppan Márton, a Peak alapítója és Érczfalvi András műsorvezető Juhász Benedeket, a Peak ügyvezető partnerét látják vendégül, akivel a bevándorlók számára elérhető pénzügyi szolgáltatásokról, és leginkább azoknak a hiányáról beszélgetnek.

Egy hónappal ezelőtt jelent meg a hír, miszerint 2-300 ezer vendégmunkás érkezhet hazánkba Fülöp-Szigetekről, Vietnámból, Indonéziából, Mongóliából és Kirgizisztánból. A Világgazdaságon megjelent cikkben Karácsony Zoltán, a HR Portál álláspiaci szakértője szerint már nem csak gyártó, de szolgáltató cégek is alkalmaznának vendégmunkásokat – például sofőri, takarítói és vendéglátós pozíciókba.

Az új hazai migrációs hullámmal együtt jár, hogy a bevándorlókat pénzügyi termékekkel is ki kell szolgálni. Erre azonban nem áll készen a hazai bankszektor egyelőre. Jelenleg papír alapú, személyes azonosítást igénylő számlanyitás lehetséges, amely a nyelvi és kulturális különbségek miatt fokozottan nehézkes. Kifejezetten vidéken, ahova a vendégmunkások nagy részét utaztatják majd, ritka a bankfiókokban az angol nyelvű ügyfélszolgálat.

A vendégmunkások azzal a céllal érkeznek Európába, és Magyarországra, hogy a jövedelmükkel támogassák a családjukat. Átlagosan egy bevándorló a jövedelmének 60 százalékát küldi haza. A pénz hazaküldésére a lehetőségek azonban egyelőre elég korlátozottak. Általában a nagy nehezen megnyitott bankszámláról le kell venni a pénzt, majd jelentős költségek mellett harmadik feles szolgáltatókon (pl. Western Union, MoneyGram) küldik haza.

Világszintű probléma, kevés a lehetőség a bevándorlók számára

Nem csak Magyarországra érkeznek jelentős számban a bevándorló munkavállalók: Közép-Kelet-Európában 2022-ben 600 ezer új vízumot adtak ki, az EU-ban pedig összesen 23,8 millióan tartózkodnak munkavállalói engedéllyel. A Közel Keleten 2019-ben 24,1 millió vendégmunkás volt számon tartva, míg az USA-ban 2022-ben 45 millió bevándorló volt, ami a népesség 14 százaléka.

A világszinten jelentkező problémát sok helyen kezdik felfedezni, és kezdenek megjelenni új megoldások. A fintecheken kívül a befektetők is látnak egyébként potenciált a piacon, pár hete a LemFi, kanadai pénzküldő fintech zárt le 33 millió dolláros tőkebevonási kört.

A EU-ban nincsenek szakosodott pénzügyi szolgáltatók, fintechek, akik ki tudnák szolgálni a bevándorlók igényeit. Az egyedüli szereplő a Wise, amelynek a szolgáltatása többé-kevésbé megfelel a szükségleteknek:

  • Helyi bankszámla, hogy helyi devizában kaphassa meg a bevándorló a fizetését
  • Azonnali/gyors és olcsó pénzküldési lehetőség az országba, ahol a bevándorló családja él

A Wise mellett szól még, hogy egy mára már világszinten ismert vállalat, így bizalmat is generál a bevándorlókban. Ugyanakkor vannak még hiányosságai: ugyan nagyon sok nyelven elérhető az alkalmazás felülete, az Európába újonnan érkező távol-keleti vendégmunkások nyelvére egyelőre nem testreszabható a felület (pl. vietnámi, indonéz).

A Fintech Világa legújabb adásában szó esik az amerikai piacról is, és arról, a Peak milyen megoldással segítené a bevándorlókat. A teljes adás az alábbi Spotify linken visszahallgatható.