Kártyapiac 2021 – BNPL trendek

Folytatjuk az IIR Magyarország által szervezett, november 24-25-én megrendezésre kerülő Kártyapiac 2021 konferencia előadásainak szemlézését. Korábban már volt szó a banki fenntarthatóságról és a hitelkártyák piacán végbemenő drasztikus változásokról. Most kicsit az utóbbi témát folytatjuk, hiszen a konferencia második napján egy újabb BNPL fókuszú előadásra is sor került. 

A prezentációt, amely a BNPL trendek és kártyás részletfizetés Magyarországon címet kapta, Pagonyi Adrienn, a Mastercard Részletfizetési megoldásokért felelős vezetője tartotta meg. Előadásában kiemelte, hogy a BNPL legnagyobb előnye az áruhitel igénybevételével történő vásárlási folyamat gördülékenyebbé tétele. A korábban jelentős papírmunka, sorbanállás és a hitelbírálatra való feszült várakozás helyét beágyazott, ügyfélbarát és rendkívül gyorsan alkalmazható megoldások kezdik átvenni, ez pedig a nap végén az ügyfeleknek kedvez leginkább. 

A BNPL a kereskedőknek is kedvez, hiszen jelentősen csökkenti a lepattanási arányokat és növeli az átlagos kosárértéket, vagyis egy kisebb jutalékért cserébe a kereskedők hatalmas előnyökhöz juthatnak. A BNPL szolgáltatások mostanra hatalmas népszerűségnek örvendenek Európában, főként az Egyesült Királyságban, Svédországban, Németországban és Spanyolországban, míg a kontinensen túl az USA és Ausztrália is rendelkezik a piac legnagyobbjai közé tartozó szolgáltatóval (ezek az Affirm és az Afterpay). 

Hazánkba eddig ez a láz nem ért el, a Mastercard azonban ezt a folyamatot szeretné felgyorsítani saját on-demand részletfizetési megoldásával, a Mastercard Installments-szel (magyarul Mastercard Részletfizetés). A szolgáltatás online és offline közegben egyaránt elérhető, az ügyfelek ráadásul mindig a megfelelő élethelyzetben képesek hozzáférni és több opció közül ki is választhatják a igényeikhez leginkább illeszkedő konstrukciót. Pagonyi Adrienn a legfontosabb előnyök között az ügyintézés elhagyását, a kedvező díjszabást, a kiterjesztett lehetőségeket (kisebb összegű termékek egyidejű megvásárlása, áruhitelen kívül eső termékek megvásárlása), valamint a választás szabadságát emelte ki, hiszen ezek mindegyike nagyobb rugalmasságot és kényelmet kínál a klienseknek a korábbinál. 

Az előadásban hangsúlyozva lett az ügyfelek teljes folyamaton át történő edukációjának és támogatásának fontossága, hiszen csak így érhető el a megoldás penetrációjának növelése. Pagonyi Adrienn szerint ehhez szoros együttműködésre van szükség a kibocsátó bank, a kereskedő és az elfogadó bank között, de természetesen maga a Mastercard is felelősséget érez a folyamat támogatását illetően. Éppen ezért publikálták a Kibocsátói, illetve Kereskedői kézikönyveket, mindkét kiadvány célja az ügyfelekkel való kommunikáció sikerének támogatása, míg az elfogadói oldal szereplői számára a felhasználói élmény (UX) irányelvek átadásával igyekszik támogatni a lehető legmagasabb színvonalú szolgáltatás és élmény megszületését. 

Bátorfi Botond