Kártyapiac 2021 – Trónfosztás a hitelkártyapiacon

November 24-én és 25-én kerül megrendezésre a 2021-es Kártyapiac konferencia az IIR Magyarország szervezésében. Az eseményen rendre képviseltetik magukat a hazai pénzügyi szektor prominens szereplői, így idén is összegyűltek, hogy bemutassák a kártyapiac jelenlegi helyzetét, mind lehetőségek és fenyegetések kapcsán, így számos innovatív megoldás kerül terítékre most is.

Suppan Márton, a Peak alapító-vezérigazgatója a hitelkártyapiac helyzetét mutatta be a fintech szolgáltatók jelentette fenyegetéseket szem előtt tartva. Ezen szolgáltatók az utóbbi években rendre „bankgyilkosokként” voltak beharangozva, azonban 2020-ig nem tudtak túllépni azon, hogy ügyfeleik ne csak másodlagos szolgáltatóként tekintsenek rájuk. Idén számos területen fokozódtak a fintechek jelentette fenyegetések, mint például a BNPL térnyerése a hitelkártyapiac kárára, a jövő ügyfeleinek családi bankok általi lekötése, valamint a pénzügyi világ átalakulása fenntartható megoldásokon keresztül.

A hitelkártyapiac szereplői számára kiemelt fontosságú ezen fejlemények követése versenyképességük fenntartása érdekében. Magyarországon egyébként sem sikerült slárgertermékké válnia a hitelkártyáknak, jelenleg a piacon lévő fizetési kártyák csupán 13 százaléka hitelkártya, míg 87 százaléka debitkártya. Számos tényező hátráltatja jelenleg a piacot, például a megvágott bankközi jutalékok; az elavult igénylési folyamatok; és összességében a csökkenő ügyféligény is hozzájárulnak az utóbbi időben globális szinten észlelhető gyengüléshez. A ki nem szolgált ügyfeleket így agilis fintechek képesek lefedni, amelyekből a hazai piacon is számos példa van. Az Instacash jelentősen megkönnyíti a személyi kölcsön igénylést, a Salarify pedig lehetővé teszi munkavállalók számára, hogy a hónap vége előtt hozzájussanak bérük egy részéhez. Továbbá open banking alapokra építve a Péntech szofisztikált scoring folyamatokkal rendelkezik, míg a Recash egy nyugaton kifejezetten sikeres szolgáltatást, a cashbacket hozta el a magyar piacra.

A legkiemelkedőbb fintech alszektor viszont egyértelműen a Buy Now, Pay Later, vagyis a BNPL. Bár nem technológiai innováció, a BNPL egy élethelyzet menedzsmentre tökéletesen alkalmas, újragondolt hitelezési konstrukció. Egy hitelkártyánál jobban alkalmazkodik a valós életben tapasztalható helyzetekre. Emellett óriási kereskedői oldalról jövő támogatás is segíti, melyet három érték is motivál. A megoldást implementáló kereskedők 25 százalékos csökkenést észleltek a kosárelhagyásban, 85 százalékos növekedést a kosárértékben, valamint egy 20 százalékos növekedést a visszatérő vásárlók számában. A BNPL szolgáltatók bevételei főleg a kereskedők terheléséből származik, akik a hitelkártya kamatoknál jelentősen magasabb hozamnak megfelelő szinten fizetnek azért, hogy a BNPL szolgáltatók fedezetlen hiteleket biztosítsanak a fogyasztók számára. A legismertebb szereplők közé tartozik a svéd Klarna, az egyesült államokbeli Affirm és az ausztrál Afterpay is. Ők különböző technológiai vagy egyéb fintech óriásokkal jelentős fenyegetést tudnak mérni a hitelkártya-szolgáltatókra. A BNPL megoldások egyfajta kiterjesztéseként szó esett a supercardokról is. A supercardok jellemzően modern fintech megoldásokkal rendelkező debitkártyák. A BNPL jelenséghez kötődően a Mox supercardja lehetőséget nyújt arra, hogy egy ügyfél fizetésnél választhasson debitkártyája egyenlege vagy egy BNPL megoldás között. Továbbá a Curve még fizetés után is lehetővé teszi azt, hogy ügyfelük utólagosan igényeljen BNPL törlesztést egy adott tranzakcióra.

Az inkumbens hitelkártya szolgáltatók számára több előremutató stratégiai lépés is kikörvonalazódott már, melyek segítségével felvehetik a versenyt a fintechekkel vagy bigtechekkel. Először is egy alapvető pénzügyi szolgáltatásokon átívelő, átfogó pénzügyi ökoszisztéma létrehozása segítheti őket versenyképességük fenntartásában. Emellett mindenképp kifizetődő egy saját, rugalmas supercard stratégiai kiépítése is. Végül a kimondottan BNPL megoldások is kezdenek kikerülhetetlenné válni. Gyakorlati példaképp a Citi ausztrál leánybankja, a kanadai Scotiabank, valamint az egyesült királyságbeli FundingCircle is megemlíthető. A Citi egy hitelkártyára épített BNPL megoldást jelentett be néhány hónappal ezelőtt, mellyel Mastercard elfogadóhelyeken személyesen és online is lehetőség nyílik a vásárlás BNPL konstruckióban való kifizetésére. A Scotiabank nem kifejezetten BNPL termékkel újított, a BNPL logikát kibocsátott hitelkártyáinak felhasznált havi keretével párosította. Így ügyfelei a havi tartozásokat tudják részletekben törleszteni, miközben megtartják a hitelkártyákra épülő jutalomprogramok előnyeit. Végül a FudningCircle, mely mára egy jelentős hitelezővé nőtte ki magát az Egyesült Királyságban, már egyenesen KKV-k számára nyújt BNPL hiteleket.

Qayum Dániel