Lakáshitelek érkeznek a jövőben a Revolutra

Nik Storonsky, a Revolut alapító-vezérigazgatója nyilatkozta nemrég, hogy mindenképpen érkeznek majd jelzáloghitelek a pénzügyi szuperappba.

A vállalatvezető egy interjúban beszélt a Revolut ambícióiról a jelzáloghitelezés területén. Mint több területen, a bankok szerinte a jelzáloghitelezésnél is elavult folyamatokkal dolgoznak, amelyeket jelentősen fel lehetne gyorsítani. Mint annak idején a fizetések területén, a jelzáloghitelek kapcsán is látja a betörési lehetőséget.

Két potenciális üzleti modellt vázolt fel vállalata számára:

  • A Revolut viselkedhet úgy, mint egy hagyományos bank. Ezesetben a hitelkérelem kezelését, az ingatlan értékbecslését, a hitelbírálatot, a szerződéskötést és a folyósítást is mind a neobank intézné.
  • Sokkal egyszerűbb lenne viszont az a megoldás, ha más hitelezők termékeit tüntetné csak fel a Revolut az alkalmazáson belül. Bár erre már nem tért ki, ez nagy valószínűséggel egy kezdeti, belépő szolgáltatás lehetne a neobank számára, amire a jövőben építkezve bevezetheti saját jelzáloghiteleit.

Mindenesetre egy biztos: teljes mértékben digitális folyamatot akar Storonsky. Határidőt viszont nem adott – vélhetően célként már megfogalmazódott, de a termékfejlesztési ütemterven még nem szerepel egy jelzáloghitel-szolgáltatás bevezetése.

Annak fényében pedig végképp nem tűnik reálisnak, hogy a közeljövőben lássunk Revolut-jelzáloghitelt, hogy a neobank többi hitelterméke is csak limitáltan érhető el. Augusztusban Románia lett a negyedik ország, ahol megjelent a Revolut személyi kölcsöne. Előtte Írországban, Lengyelországban és Litvániában vehették igénybe a terméket a felhasználók. Ehhez képest a Revolut az Európai Gazdasági Térség mind a 30 országában jelen van, hat további ország mellett.

Számíthatunk Revolut-jelzáloghitelre Magyarországon?

Röviden: valószínűleg nem. Méghozzá nem csak azért, mert még a személyi kölcsön sem jelent meg itthon, vagy mert a Revolutnak nem felhőtlen a viszonya a Magyar Nemzeti Bankkal.

A magyar jogszabályok egyszerűen nem teszik lehetővé azt, hogy a bankok teljesen digitálisan kínáljanak jelzáloghiteleket. A szerződéskötésnek személyesen kell történnie, valamint a kölcsönszerződést közjegyzői okiratba kell foglalni, így elkerülhetetlen az ügyfelek behívása. Már több hazai bank is kínál digitális jelzáloghiteleket, amelyek ezen az egy ponton esnek csak el a teljes digitalizációtól.

Ha úgy vesszük, hogy a Revolut még ennek ellenére is szeretne jelzáloghiteleket nyújtani Magyarországon, akkor ki kell alakítania valamilyen személyes kapcsolati pontot. Létrehozhat egy bankfiókot, vagy egy arra hajazó irodát, ez azonban szemben áll digitális banki üzleti modelljével. A másik opció az lehet, hogy megállapodik egy hazai szereplővel, és annak a közvetítésével oldja meg a személyes jelenlétet igénylő folyamatokat. Itt viszont az a kérdés, hogy melyik hagyományos bank lenne hajlandó ilyen mértékben támogatni egy versenytársat.

Bár az ambíciója megvan a Revolutnak, hogy egy szintre kerüljön a hagyományos bankokkal a jelzáloghitelezés jövőbeli bevezetésével, jelenleg nehéz elképzelni azt, hogy ez teljeskörűen sikerüljön is – főleg Magyarországon.

(Címlapkép: Revolut)