Hogyan merít az OTP AI stratégiája a Waze-től?

Amikor a Waze applikáció az ismeretlen utcákon vezet minket biztos kézzel, ritkán gondolunk arra a bonyolult technológiára, amely mindezt lehetővé teszi. De mi van, ha ezt a technológiai precizitást és előrelátást a banki szektorra alkalmazzuk? Az eFinance és Fintech Fesztiválon Kaszás Zoltán, az OTP Bank ügyvezető igazgatója, pontosan ezt a kérdést boncolgatta. Egy olyan jövőt körvonalazott, ahol a mesterséges intelligencia már nem csak a tech-gigászok kiváltsága. A hétköznapi pénzügyi tranzakciók szerves része is.

Kaszás mélyreható betekintést adott a pénzügyi szektor előtt álló AI kihívásokról és lehetőségekről. Az előadás során a technológiai előrehaladást és a folyamatos innovációt helyezte a középpontba, amely a bank jövőbeli stratégiájának sarokkövét képezi.

Az előadás egy hasonlattal indult, Frank Herbert klasszikus sci-fi regényével, a Dűnevel. A regény egy olyan világot mutat be, ahol az emberiség túljutott a mesterséges intelligencia korlátain. Kaszás szerint az OTP-nél is hasonló paradigmaváltás zajlik. A hagyományos adatkezelési módszerektől elmozdulva, a bank most az adatokból érdemi információt és tudást előállító technológiák felé fordul.

Kaszás Zoltán, az OTP Bank ügyvezető igazgatója

AI, mint az OTP stratégiai eszköze

Az előadó kiemelte, hogy a pénzügyi és banki szektorban az elkövetkezendő évtizedek jelentős változásokat hoznak. A folyamatosan növekvő adatmennyiség kezelése, értelmezése és hasznosítása lesz a verseny egyik fő mozgatórugója, ahol az AI által nyújtott előnyök kulcsfontosságúak lesznek.

Ezt az innovatív szemléletet a Waze alkalmazás használatából vett metaforával is alátámasztotta. Kaszás elmondása szerint az OTP-nél a navigációs appokhoz hasonlóan valós időben reagálnak a piaci változásokra és az ügyfelek igényeire. Kaszás beszélt a “képességek stratégiájáról” is, amely a bank számára nélkülözhetetlen 3+1 kulcsképességre: adatkezelésre, AI-ra, felhőszolgáltatásokra és a low-code/no-code megközelítésekre összpontosít.

A képességek további fejlesztése érdekében az OTP Bank a Capability Development Center (CDC) kialakítását választotta. Egy olyan belső képzési és fejlesztési hub, amely a szervezeti tanulást és az új technológiák bevezetését támogatja. A CDC célja, hogy a banki munkatársak naprakészek legyenek a legújabb technológiákban és módszertanokban. A CDC segítségével az AI, a Cloud, az adatkezelés és a lowcode/nocode megoldások kerülnek fejlesztésre. A megoldás célja a belső képességek fejlesztése mellett a nők számára vonzóbbá tenni az informatikát. Ezzel javítva a női arányt a technológiai területeken.

Az egyik legizgalmasabb együttműködésről is beszámolt, mely a SambaNova amerikai startuppal zajlott. A megállapodás keretében a tudástranszferre és a ‘data flow as a service’ koncepcióra helyezték a hangsúlyt. Az együttműködés részeként az OTP Bank a Stanford University kutatóival közösen dolgozik nagy nyelvi modellek fejlesztésén.

Kaszás előadása nem csak a jelenlegi helyzet felmérésére szolgált, hanem a jövőbeli kilátások és kihívások irányába is terelte a figyelmet. Az előadás rávilágított arra, hogy a mesterséges intelligencia nem csupán egy technológiai eszköz, hanem egy stratégiai tényező, amely alapjaiban képes átalakítani a pénzügyi szektor működését, növelve ezzel a bank versenyképességét és innovációs képességét a nemzetközi piacon.

Címlapkép: petersomogyievents