Fényes jövő előtt állhat az Open Banking alapú azonnali fizetés

Ha hozzánk hasonlóan valaki érdeklődést mutat a fintech szektor iránt, akkor időről időre érdemes vigyázó szemeit Londonra vetnie, ami mindig néhány lépéssel a kontinentális Európa előtt jár. Mi is éppen így szoktunk tenni, ha szeretnénk megjósolni, hogy milyen irányt vesz az iparág, milyen szolgáltatások iránt nő meg a kereslet, milyen új megoldásokkal próbálkozik a piac. Ilyenkor virtuálisan ellátogatunk Londonba és figyelmesen körbenézünk a városban. Az aktuális virtuális sétámon egy áprilisi kérdőív és annak elemzése jött velem szembe, ami érdekes trendekre és adatokra hívta fel a figyelmet.

Az Egyesült Királyság és Írország lakosai és vállalatai között felvett kérdőív az e-kereskedelmi fizetési megoldásokat, szokásokat és az azokat érintő esetleges problémákat vizsgálta. Az elemzést a TrueLayer és YouGov készítette 1 241 online vásárló és kereskedő megkérdezésével. A kiadványnak 5 fő megállapítása volt:

  1. A kereskedők hosszú távú stratégiájában az Open Banking alapú azonnali átutalásos fizetések szerepelnek
  2. A kártyás fizetések magas költségei jelentik az online kereskedők elsődleges problémáját
  3. A magasabb átlagos kosárértékkel dolgozó kereskedők számára a csalások és pénzvisszatérítések nagyobb költséget jelentenek
  4. A vásárlók legfőbb problémája az online fizetésekkel azok biztonságossága
  5. Az azonnali visszatérítések a vásárlók hűségét eredményezik

Habár a kártyás fizetések továbbra is dominálják az online fizetéseket – a felmérés alapján a vásárlások 50 százaléka kártyás tranzakció, ami 200 font feletti kosárérték esetén 63 százalékra nő – , az alternatív fizetési módszerek egyre népszerűbbek mind a két fél, vagyis a vásárlók és az eladók részéről egyaránt. A válaszokból az is kiderült, hogy a fizetési alternatívák elérhetősége befolyásolja a vásárlók viselkedését. A kereskedők 48 százaléka szerint, aki többféle fizetési lehetőséget is kínál, annak nő a konverziós rátája. 

 A felmérés külön rákérdezett az azonnali banki átutalásokra is, mint a kártyás fizetések egyik lehetséges alternatívája. A témában pozitív válaszok érkeztek: a vásárlók 63 százaléka szerint biztonságos és használni fogják a jövőben, míg a kereskedők 74 százalékának a hosszú távú tervei között szerepel a szolgáltatás használata. Az azonnali banki átutalás, mint online fizetési lehetőség egy új technológia, amit az Open Banking tesz lehetővé. Fizetéskor nem kell manuálisan megadni a bankszámlaadatainkat, hanem a netbankunkon keresztül tudjuk biztonságosan engedélyezni a tranzakciót, ami közvetlenül a bankszámlánkról indul. Ennek a tranzakciótípusnak a költségei alacsonyabbak a kártyás tranzakciókénál, ezért jelenik meg a kereskedők közel 3/4-nek stratégiájában.

 A kereskedők legfőbb problémája ugyanis a fizetésekhez kapcsolódó magas költségek. A megkérdezettek 31 százaléka ezt jelölte meg a legnagyobb problémának, a csalások, alacsony konverziós ráták, integrációs komplexitások és a rossz felhasználói élmény előtt. Míg a kártyás és digitális pénztárca útján végbemenő fizetések tranzakciós költsége az összérték 1-4 százaléka között mozog, addig az azonnali banki átutalásoknál ez a szám 1-1,5 százalék. Ha azonban a kosárérték nő, akkor a jellemző válasz változik a kereskedők körében, és a legnagyobb problémát a csalások és a pénzvisszatérítések jelentik. 500 font feletti átlagos kosárértéknél a kereskedők nagyjából 26 százaléka jelölte meg a magas fizetési költségeket és a csalásokat elsődleges problémaként. 

Ez alapján nem meglepő, hogy körükben az azonnali banki átutalás még népszerűbb, a válaszadók 85 százaléka tervezi az Open Banking alapú fizetést használni. A biztonság a vásárlók számára is kiemelt fontosságú, a válaszolók 60 százaléka vallotta, hogy időnként biztonsági okokból ódzkodik bizonyos termékeket online megvenni. Ezen a területen lehet komoly szerepe az olyan fizetési autentikációknak, mint a biometrikus azonosítás, vagy az SMS alapú kétfaktoros fizetési jóváhagyás.

 A kérdőív külön foglalkozott a visszatérítésekkel is, itt pedig arra a megállapításra jutott, hogy mind a vásárló, mind pedig a kereskedő oldaláról ez gyakran komoly problémát jelent. A vásárlók 81 százaléka legfeljebb 1 hetet lenne hajlandó várni, ennek fényében pedig nem meglepő eredmény, hogy a kereskedők 32 százalékánál gyakran panaszkodnak a lassú visszatérítések miatt. Ez olyan akut probléma a piacon, hogy a fogyasztók 67 százaléka saját bevallása szerint egy gyors visszatérítés után valószínűleg újból az adott kereskedőnél vásárolna. amennyiben a vásárolt termék összértéke 500-1000 font között mozog, akkor ez az arány 90 százalékra emelkedik. 

A fentiek alapján bizakodhatnak az Open Banking szolgáltatók, mivel megoldásukra mind a kereskedők, mind pedig a vásárlók részéről jelentős érdeklődés mutatkozik. Amennyiben alacsonyabb költségekkel, biztonságos módon, gyors pénzvisszatérítés mellett tudnak szolgáltatni, úgy jó eséllyel pályázhatnak egy nagyobb szeletre a tortából.

Forrás: TRUELAYER & YouGov

Görög Szabolcs