Kanadában emberek milliói adják át pénzügyeik fölötti kontrollt. És nem egy drága pénzügyi tanácsadónak vagy banki menedzsernek, hanem a Royal Bank of Canada (RBC) AI asszisztensének, a NOMI-nak.

A gondolat, hogy egy gép kezelje a pénzünket és hozzon helyettünk pénzügyi döntéseket, első hallásra nyugtalanítónak tűnhet, de úgy tűnik az emberek kedvelik az AI asszisztenst. A világ egyik legnagyobb bankja szerint az autonóm bankolásé a jövő, a NOMI pedig csak a kezdet.

Az izraeli vállalkozó, David Sosna közel 20 évvel ezelőtt már beszélt az AI banki szolgáltatások használatáról. Ő alapította a Personetics-et (AI banking) azzal a küldetéssel, hogy olyan intelligens funkciókat építsen fel, amelyekre a bankoknak egy napon szüksége lesz. “Igyekeztünk megtalálni azokat a módszereket, amelyek segítségével a bankok olyan agilisak és intelligensek lehetnek, mint a Google” – mondta Sosna Forbes-nak.

Ma a Personetics szárnyal. Jelenleg fejleszti a NOMI mögött álló technológiát, a román Banca Transilvania, az Israel Discount Bank, a brit Metro Bank és a digitális challenger Tandem bank AI asszisztenseit. A Personetics lehetővé teszik a bankok számára, hogy elemezzék az ügyfelek adatait a szokatlan fizetési mintáit, azonosítsák a megtakarításaikat.

Bár néhány befektetési szolgáltatás, – mint a Betterment és a Nutmeg – alkalmazott már algoritmust befektetési döntések meghozatalára, de ez az első alkalom, hogy ugyanazokat az elveket alkalmazzák a folyószámlákra is.

A NOMI segít a mindennapi pénzügyek kezelésében azáltal, hogy időben és személyre szabottan értesítéseket és áttekintést nyújt a kiadási- és a megtakarítási szokások alapján.
Összefogja a mindennapi banki tevékenységeket az ügyfelek összes fiókjában, ideértve a hitelkártyákat is. A NOMI tudja, hogy egy adott visszatérítést megkapott-e, hogy a vízdíj számlája a szokásosnál magasabb lesz a hónapban, vagy jelzi, ha lejár a kondibérlete és meg kell újítani. A kiadások kategorizálhatók az applikációban így biztosítva a még könnyebb áttekinthetőséget. A NOMI Find & Save prediktív technológiának köszönhetően pedig még pénzt is takaríthat meg az ügyfél anélkül, hogy felemelte volna a kezét.

“Ugyanazok az elvek alkalmazhatóak egy bankszámla esetében, mint például vezető nélküli autóknál. Ha megértjük a céljait, a kötelezettségeit és az életmódját, nincs okunk kételkedni abban, hogy a gépek ne tudnák meghozni a megfelelő döntéseket, vagy akár még jobb döntéseket is, mint egy valós személy.” (Sosna)

 

Forrás: Forbes

Szilágyi Viktória