Elképesztő számokkal készül a tőzsdére a Nubank

Nemrég adta le F-1-es nyomtatványát a Nubank az Értékpapír és Tőzsdefelügyeletnek (SEC) az Egyesült Államokban. Az F-1 nyomtatványt azoknak a külföldi vállalatoknak kell leadniuk, akik az Egyesült Államokban szeretnének tőzsdére jutni, a brazil digitális bank márpedig pontosan erre készül, erre a tervek szerint december 8-án kerül majd sor a New York-i Értéktőzsdén. Ezúttal a vállalat IPO-val kapcsolatos terveiből és frissen leadott pénzügyi eredményeiből szemezgetünk.

A Nubank nagyjából 289 millió részvényt bocsát majd ki, ezeket 10-11 dollár között fogják beárazni, ami azt jelenti, hogy a vállalat hozzávetőlegesen 3 milliárd dollár friss tőkére számít a tőzsdére lépéstől. A választott árazás függvényében 46-50,6 milliárd dolláros értékeltséget vesznek majd célba, amivel a Nubank egyike lesz Latin-Amerika legnagyobb tőzsdén kereskedett vállalatainak, hazájukban, Brazíliában pedig átveszik majd a vezetést a legértékesebb pénzintézetek rangsorában. Mindez egy továbbra is veszteséges, mindössze 8 éve működő fintechtől egészen elképesztő eredmény, nem csoda tehát, hogy érzékelhetően egyre nagyobb érdeklődés övezi a közelgő IPO-t, amely egyébként az USA idei harmadik legnagyobbja lesz majd.

A közelmúlt sikerei sokakra hatással voltak, közülük kiemelkedik a Warren Buffet nevével fémjelzett Berkshire Hathaway, amely szakítva az általa konzisztensen alkalmazott konzervatív befektetési politikával (jelentős részesedések szerzése stabil pozícióban lévő, nyereséges vállalatokban) 500 millió dollárt fektetett a Nubankba, ezzel is jelezve, hogy rendkívül optimistán látják a vállalat jövőjét.

Ha pedig megnézzük az F-1-es nyomtatványban szereplő számokat, akkor pontosan meg is érthetjük a bizakodás okát. A Nubank októberben 48,1 millió ügyféllel rendelkezett, havonta pedig átlagosan 2,1 millió új klienssel bővülnek, vagyis mostanra valószínűleg átlépték az 50 milliós ügyfélszámot. Ennél is nagyobb fegyvertény talán, hogy az ügyfelek 75,3%-a havi szinten aktívnak minősül, sőt a több, mint egy éve regisztrált ügyfelek 50%-a elsődleges bankjaként tekint a Nubankra. 

Ez egyértelműen abból fakad, hogy Brazíliában az inkumbens pénzintézetek nem szívesen szolgálnak ki hiteltörténettel nem rendelkező, vagy alacsony hitelbesorolású ügyfeleket, emiatt a lakosság jelentős része (34 millió felnőtt) máig bankolatlannak minősül. Őket képes megszólítani a Nubank és adatközpontú döntéshozatali folyamataik, valamint innovatív, digitális banki termékpalettájuk segítségével ezt a réteget is hatékonyan ki tudják szolgálni. Nehéz elképzelni, hogy azok a felnőttek, akik életükben először a Nubank jóvoltából tudtak bankszámlát nyitni valaha is bankot váltsanak és a hagyományos pénzintézetek felé vegyék az irányt, a Nubank épp ezért joggal alapozhat ügyfeleinek tartós elkötelezettségére és hűségére hosszú távon is. 

Ezt támasztja alá az is, hogy az ügyfelek átlagosan 11 hónappal az akvizíciót követően nettó nyereségessé válnak a vállalat számára, a havi bevételek ügyfelenként legalább 4,9 dollárra rúgnak, a sikeres keresztértékesítéseket követően ez az összeg 23 dollárra emelkedik átlagosan. Szintén sokatmondó és a bevételek tartósságát sejteti, hogy az ügyfelek több, mint 90%-a javasolná barátainak és ismerőseinek a digitális bank szolgáltatásait, vagyis a kliensek túlnyomó többsége úgy érzi, bőségesen megkapják a pénzük értékét. 2021 első három negyedévében a Nubank több, mint 1 milliárd dollárnyi bevételre tett szert, a bruttó nyereség pedig 506 millió dollár volt. 

A bevételek tartós növekedése és az ügyfelek gyors nyereségessé válása megintcsak a jelentős bankolatlan lakosságnak köszönhető. A legtöbb európai és észak-amerikai neobank nem tud ilyen eredményeket elérni, hiszen ügyfeleik többsége rendelkezik elsődleges bankszámlával egy inkumbens pénzintézetnél, a neobanknál vezetett számlájukat főként költekezésre és olyan ‘Nice to Have’ funkciók igénybevételére használják, mint a részvény- és kriptokereskedés, a célhoz kötött megtakarítások vagy épp a BNPL konstrukciók. A hitelek, jelzáloghitelek és egyéb hagyományos core banki szolgáltatások a legtöbb neobank termékpalettájában nem érhetők el, de az ügyfelek általában nem is ezt várják a digitális bankoktól. A Nubank ezzel ellentétben egyszerre képes az említett innovatív funkciókkal ellátni a klienseket, ugyanakkor hitelezési tevékenységük is jelentősnek mondható, hiszen a kliensek többsége nem rendelkezik alternatívával, vagyis szívesen vesznek igénybe hiteltermékeket is a digitális banktól. Az pedig köztudott, hogy a banki profittermelés leghatékonyabb módja még mindig a hitelkihelyezés, ebben az értelemben tehát a Nubank összehasonlíthatatlanul előnyösebb helyzetben van, mint Európa és az USA legnagyobb neobankjai. A Nubank elsődleges bevételi forrásait ennek megfelelően jelenleg a hitelkártyás kamatok és a bankközi jutalékok jelentik, a diverzifikációt pedig a hagyományos hiteltermékek és a befektetési szolgáltatások kínálata egyaránt elősegíti majd. 

Noha a brazil tevékenység már nettó nyereséget termel, összességében a vállalat továbbra is veszteséges, a nettó veszteségek 99,1 millió dollárra tehetők. Ez elsősorban a kolumbiai és mexikói jelenlét agresszív bővítésével járó marketing, hirdetési és ügyfélakvizíciós költségek eredménye, a várakozások szerint azonban néhány éven belül pozitívba fordulhat ez a mutató is, a sikeres terjeszkedéssel pedig a szakértők szerint idővel akár a régió első számú bankjává is válhat a Nubank.

Forrás: Financial Times, Fintech Brain Food

Bátorfi Botond