Családi bankolás a spanyol piacon

Folytatjuk a Spanish-Hungarian Fintech Bridge programmal kapcsolatos cikksorozatunkat, amelyben a három kulcsterület spanyolországi helyzetét elemezzük. Legutóbb bemutattuk a legizgalmasabb spanyol zöld fintecheket, most pedig a családi bankolás kerül középpontba.

Az már első pillantásra látszik, hogy családi banki szolgáltatásokban a spanyol piac sem bővelkedik. Magyarországhoz hasonlóan ott egyébként a dél-európai piacon is rendelkezik junior bankszámlával a hagyományos bankok többsége, ezek ugyanakkor alig kifinomultabbak, mint a hazai lakosság számára elérhető szolgáltatások. Két banki fintech spinoff emelhető ki, akik egyaránt rendelkeznek felnőtteknek és kifejezetten gyerekeknek szóló értékajánlattal.

Az Openbank még 1995-ben jött létre a Santander telebankjaként, a bank azonban sok kísérletezés után 2017-ben úgy döntött, hogy újraálmodjaa projektet, így az Openbank 100 százalékban digitális banki spinoffként folytatja működését. A lépés illeszkedett a bank stratégiájába, hiszen a Banco Santander épp ekkor határozta el, hogy 2018 végére 30 millió digitális banki ügyféllel szeretne rendelkezni.

Az Openbank 2018-ban máris elérte az 1 milliós ügyfélszámot, 2021-ben pedig már több, mint 1,5 felhasználóval böszkélkedhetett. Ezzel a dél-európai régió egyik legerősebb digitális bankjáról beszélhetünk mostanra. A termékpaletta jó érzékkel ötvözi a digitális térhez szabott, hagyományos banki szolgáltatásokat, illetve a beyond és lifestyle banki megoldásokat, amelyek különösen az elmúlt években váltak népszerűvé a bankok tevékenységi körének tágulásával és újraértelmezésével. 

Az Openbank egy digitális funkciókkal kiegészített prepaid kártyát kínál fiatal ügyfeleinek, ami ráadásul az első évben teljességgel ingyenes. A fiatalok kényelmesen költhetnek kártyájukról, hiszen minden vásárlás után kapnak egy a tranzakciót megerősítő értesítést. A PFM funkciók segítségével a felhasználók kielemezhetik költési szokásaikat, ezáltal felelősebb pénzkezelési szokásokat sajátíthatnak el, növelve tudatosságukat a témában. A fiatalok emellett egy megtakarítási számlát is nyithatnak a digitális banknál, amihez éves szinten 0,15 százalékos kamatok tartoznak. Ez az egyébként alacsonynak számító mutató a jelenlegi piaci körülmények között kedvező értékajánlatnak minősül. 

Az Openbank első számú riválisa a Santander nagy vetélytársának hasonló szolgáltatása. A CaixaBank imaginbank névre keresztelt digitális banki spinoffja még specifikusabb fókusszal rendelkezik, elsősorban a lifestyle (életmód) banki elemekkel operál. 

Az ügyfelek egy digitális és díjmentes bankszámlát kapnak, amihez mobilfizetések, gyorsan és könnyen feltölthető prepaid kártyák, valamint kiterjedt e-kereskedelmi funkciók (vásárlás, kedvezmények stb.) tartoznak. Lehetőség van a barátokkal való költségelosztásra, a felhasználók pedig hasznos tartalmakat és tippeket kaphatnak a fenntarthatósággal kapcsolatban. 

Az imagin junior bankszámla 12 éves kortól igényelhető. A szolgáltatáshoz az alapvető banki funkciókkal felruházott zsebpénzkártya mellett kedvezmények (mozijegyek, színházjegyek, koncertjegyek, tanfolyamok, ösztöndíjak) tartoznak, valamint további lifestyle banki funkciók és tartalmak. Utóbbi alatt videójátékos tartalomgyártók és zenés tartalmak értendők, melyek a banki élmény helyett egy erős közösségi élményt kínálnak a fiataloknak, ahol kedvenc hobbijaiknak élhetnek és a lehető legkevesebbet kell aggódniuk a pénzügyek miatt. 

Az inkumbensek profitálhatnak a legtöbbet

Ahogy említettük, családi bankolás terén nem látunk egyelőre olyan fintecheket Spanyolországban, akik kiemelkedő sikereket értek volna el eddigi működésük során. Így van ez a magyar fintech szektorban is, ahol alapvetően igaz a legtöbb B2C  szegmensre, hogy hiányoznak az ismert nevek a B2B szereplők dominanciája miatt.

Látva az Openbank és az imaginbank izgalmas szolgáltatásait kijelenthető, hogy a két piac közötti együttműködés elsősorban a magyar inkumbensek számára lehetne jövedelmező. Azt látjuk, hogy a hagyományos bankok hazánkban nem kívánják, vagy egyszerűen nem tudják kellően igényeikhez szabott megoldásokkal kiszolgálni a fiatalokat, míg a spanyol inkumbens spinoffok ötletes, lifestyle banki emelekkel és vonzó vizuális felülettel képesek őket megszólítani. A magyar bankszektor szereplői alighanem rengeteget léphetnek előre ezen a fronton a kollaboráció és tudásmegosztás révén. 

A cikk a Simplon Marketplace Kft. közreműködésével, a Spanish-Hungarian Fintech Bridge spanyol-magyar együttműködési program támogatásával jelent meg. A programot a Magyar Külgazdasági és Külügyminisztérium támogatja.

Bátorfi Botond