Cristiano Ronaldóékkal pörgetnék fel az NFT-piacot

Év végén érkeznek a Cristiano Ronaldo NFT-k a Binance-re. Még nyáron érkezett a hír, hogy az ötszörös aranylabdás portugál szupersztár együttműködési megállapodást kötött a kriptokereskedő platformmal. A sport NFT a rajongói elkötelezettség építésének egyik népszerű, új digitális eszköze lehet, és új lendületet adhat a megtorpant piacnak, de mint minden blockchainen alapuló eszközt, a szurkolói tokeneket sem kerülik el a szkeptikus hangok.

Ma a Binance a világ vezető blokklánc-ökoszisztémája, melynek része a legnagyobb kriptovaluta-tőzsde és egy digitális piactér is. A Binance NFT Marketplacen művészek, alkotók és kriptorajongók kereskedhetnek NFT-kel, legyen az digitális műalkotás vagy egy különleges élmény.

A nem helyettesíthető tokenek egyedi, lemásolhatatlan digitális alkotások a digitális térben, amelyek birtoklása jó befektetés is lehet, igaz, magas pénzügyi kockázatot hordoznak. A hitelesség és a tulajdonjog ellenőrizhető bizonyítékaként működnek egy blokklánc-hálózaton belül.

A Binance többéves partnerségi megállapodást kötött Cristiano Ronaldóval. A portugál sztár és a cég közösen, kizárólag a tőzsde platformján indít egy NFT-kollekciót, amelynek elemei exkluzív rajongói élményeket reprezentálnak majd. A kiválasztott országok felhasználói a Binance Pay segítségével vásárolhatják meg a tokeneket. Az első kollekciót a tervek szerint még idén elindítják, de egyelőre nincs hír konkrét dátumról és arról sem, hogy kiknek lesz elérhető.

Changpeng Zhao, a Binance alapítója és vezérigazgatója szerint Cristiano Ronaldo a világ egyik legjobb labdarúgója, a sporton túl több iparág ikonja, aki hitelessége, tehetsége és jótékonysági munkája révén a világ egyik leginkább elkötelezett rajongótáborát gyűjtötte össze.

„Nagy örömmel biztosítunk rajongóinak exkluzív lehetőséget, hogy kapcsolatba léphessenek Ronaldóval, és birtokba vehessék a sporttörténelem egy darabját”

– fogalmazott Changpeng Zhao.

A Binance egyébként aktív a sportszponzoráció területén is: szerződést kötött például az argentin fociszövetséggel, vagy olyan klubokkal, mint az olasz SS Lazio, vagy a portugál FC Porto.

A hibrid rajongói élmények jelenthetik a jövőt

Az idei nyár több hasonló együttműködést is hozott:

  • az IDG NFT például az Award Poollal partnerségben indított NFT-t a brazil futballsztárral, Richarlisonnal;
  • a Dallas Cowboys volt az első NFL-csapat, amelyik beszállt az NFT piacra egy 6,5 milliárd dollár értékű megállapodással a Blockchain.com-mal;
  • az NBA pedig a Dapper Labs-szel együttműködve hozta létre a Top Shotsot – a kosárlabda-meccsek csúcspontjaiból készült, NFT-vé alakított videoklipeket, amelyeket a szurkolók megvásárolhatnak –, ráadásul az NBA All-Star meccsekre VIP-belépőket és exkluzív online tartalmak hozzáférését is megvehetik NFT formájában a rajongók.

A rendkívül volatilis kriptopiac zuhanása után az NFT sokat veszített népszerűségéből, egyesek szerint a sportrajongók belépése és a hasonló sztáregyüttműködések adhatnak új lendületet a nem helyettesíthető tokenek piacának.

Cristiano Ronaldo a 2018-as oroszországi vb-n (Forrás: Depositphotos)

A volatilitásán túl az egyik legnagyobb aggodalom az NFT-kkel kapcsolatban az, hogy semmi kézzelfogható nem áll mögöttük. A hagyományos sportemléktárgyakkal ellentétben, amelyeket készpénzért lehet eladni vagy elcserélni, ezek tisztán digitális eszközök, amelyek csak a blokkláncon léteznek, ha az NFT-k piaca összeomlik, a gyűjtők értéktelen tokeneket tarthatnak a kezükben.

Ezt némileg feloldja az élmény NFT amely, ha nem is kézzelfogható, eszmei értéket vitathatatlanul hordoz magában és a rajongói elköteleződés építésének egyik erős új eszköze is lehet.