Célkeresztben a fizetési folyamatok egyszerűsítése

2020 eddigi egyik legnagyobb nyertese a payment piac, nem csak a fintech szektor tekintetében, de globális értelemben is. Az egyik legjellemzőbb trend, amit ezen a területen láthattunk a korábbi évek során, hogy azok a szolgáltatók képesek igazán nagy léptekben haladni, akik a fizetés folyamatát a fizetés pillanatává tudják alakítani, azaz a lehető legrövidebb idő alatt a lehető legegyszerűbben képesek fizettetni a vásárlási folyamat végén.

 Felhasználóként ez evidensnek tűnhet, de a háttérben számtalan bonyolult folyamatot kell összekapcsolni, mindezt ráadásul úgy, hogy a lépések logikus sorrendben kövessék egymást, és a csalóknak se legyen könnyű dolguk. Az online felületek viszonylag jól állnak már egy ideje, gyakorlatilag bárhol egy percen belül végezhetünk a fizetéssel, akár úgy is, hogy nincs nálunk a bankkártyánk. Erre évek óta adnak megoldást a fejlettebb fizetési kapu szolgáltatók, de mára felvették a kesztyűt a BigTech cégek is: az ApplePay és a GooglePay is biztonságosan tárolja kártyáinkat, és egy gombnyomással használatba is lehet venni őket.

Érdekes törekvések indultak el a fizikai kiskereskedelmi láncok esetében is: számos startup és tech cég dolgozik azon, hogy emberi erőforrás nélkül lehessen kifizetni az árucikkeket az üzletekben akár kassza nélküli megoldással.

Az elmúlt évek fejlődését jól szemlélteti a Shopify webshopszolgáltató által közzétett statisztika: 2015-ben az fizetési tranzakciókból szerzett bevételük 202 millió dollár volt, 2019-ben már több, mint 1,5 milliárd, az idei évre pedig 2 milliárd dollár feletti bevételt várnak.

A képen képernyőkép látható

Automatikusan generált leírás

Érdemes egy pillantást vetni a négy nagy tech cég payment megoldásainak alakulására is: az ApplePay töretlenül a legnépszerűbb és egyben a legtöbbet írnak róla a hírportálok. A GooglePay minden szempontból szépen zárkózik fel, a Facebook egyelőre próbálkozik saját arculattal és a WhatsApp-on keresztül, az Amazon pedig az elmúlt időben szállt be ebbe a versenybe, de sikerül szinte garantált, hiszen komoly tapasztalatuk van a fizetési megoldások felhasználásában. Az alábbi ábrán a releváns sajtómegjelenések számla látható a fenti szolgáltatások esetében.

A képen szöveg, térkép látható

Automatikusan generált leírás

A Payment szektorban 177 startup jutott friss tőkéhez, összesen majdnem 7 milliárd dollár értékben.

Forrás: CB Insights

Suppan Márton