Befektetni vagy nem befektetni – ez itt a kérdés

Ha egy ember kedvel egy márkát és gyakran vásárol is tőle, akkor joggal merülhet fel a kérdés, hogy szeretne-e részesedni a vállalat sikereiből, és befektetni. Minden bizonnyal egy ehhez hasonló gondolatmenet adta az ötletet a Grifin „adaptív befektetési” modelljéhez, amely mindennapi vásárlással egybekötött befektetést tesz lehetővé.

Hivatalosan is bemutatta új, ötletes részvénykereskedési megoldását a Grifin, egy vagyonkezelési fintech megoldásokra szakosodott startup. Lehetővé teszi ügyfeleinek, hogy könnyen befektessenek azon cégek részvényeibe, amelyeknél vásárolni szokak. A „stock where you shop”, magyarul „Fektess be ott, ahol vásárolsz” megközelítés a fogyasztók mindennapi vásárlási szokásait és befektetéseiket hangolja össze.

A Grifin célja, hogy elérhetőbbé tegye a befektetési világot azok számára is, akik nem rendelkeznek átfogó pénzügyi ismeretekkel. Véleményük szerint a vásárlások utáni automatikus befektetések által kevésbé lesz ijesztő a részvényvásárlás. Akár a komplex befektetések felé is nyitottabbak lehetnek az ügyfelek a jövőben.

“A befektetés, sőt a pénzhez való egészséges, pozitív viszony is hihetetlenül nehéz dolog. A jelenlegi rendszer egyszerűen nem az egyénre van szabva, még a mobil hozzáféréssel és a 0 százalékos jutalékkal működő alkalmazásokkal együtt sem, amelyek azt állítják, hogy mindenki számára “elérhetővé teszik” a befektetést. Továbbra is rengeteg érzelmi energiára, önbizalomra és befektetés ismeretre van szükség. A legtöbb ember még mindig nem érzi úgy, hogy elég pénze van ahhoz, hogy belevágjon, és még a pénzügyileg legügyesebb ismerőseim sem tudják, mi van a legtöbb ETF-ben [tőzsdén kereskedett alap]. Az egész zavaros és bonyolult. Egy megoldás sem az egyén körül összpontosul.”

– Aaron Froug, társalapító, Grifin

Alapvetően a Grifin minden vásárlás után 1 dollárnyi összeget fektet be az adott eladó részvényeibe az ügyfelei számára. Ezt az összeget maximum 99 dollárig emelhetik meg a felhasználók. Emellett a startup a saját fejlesztésű „adaptív befektetési” technológiájával is igyekszik fejleszteni a felhasználói élményt. Olyan funkciókkal rendelkezik a megoldás, mint az automatikus befektetések szüneteltetése, a befektetési összegek módosítása és a diszkrét megtakarítás.

Bár ötletes szolgáltatást nyújt, maga a fintech is elismeri, hogy a márkaszeretet nem a legfontosabb befektetési szempont. Ennek kezelésére az alkalmazás bevezetett egy funkciót, amellyel az ügyfelek letilthatnak egyes cégeket, amelyek részvényeibe nem fektet be automatikus az applikáció egy-egy vásárlás után.

Hangzatos szolgáltatás, kérdéses hatás

Érdekesnek tűnik, de közel sem biztos, hogy a lehető legnagyobb mértékben szolgálja a felhasználók érdekeit a Grifin megoldása. A startup lényegében a legelső lépésben segítené ügyfeleit: az első részvényekbe való befektetésben. A vásárlások utáni automatikus befektetés valóban segíthet leküzdeni azt a mentális blokkot, amellyel egyesek szembesülhetnek befektetői útjuk elején. A későbbiekben azonban nem biztos, hogy a legjobb opciót jelentik.

Először is, egy márka népszerűsége és termékminősége nem feltétlenül tükrözi a tőzsdei teljesítményét. A részvényárfolyam alakulását a fogyasztói elégedettségen túl számtalan tényező befolyásolja, beleértve a vállalat stratégiáját és irányítási elveit, a piaci versenyt, a szabályozási környezetet és a globális gazdasági feltételeket. Egy közkedvelt márka könnyen olyan pénzügyi nehézségekkel nézhet szembe, amelyeket az átlagfogyasztó nem lát át.

Mindemellett a befektetés egyik alapelve a diverzifikáció, röviden az a kockázatkezelési megközelítés, amely során különböző értékpapírokat vásárolnak a befektetők, és ezáltal fedezik magukat egyes kockázatokkal szemben. Nos, ha egy befektetőnek hónapról hónapra hasonlóak a vásárlásai, akkor nehezen lesz diverzifikált a portfóliója. Bizonyos kockázatoknak a kelleténél erősebben ki lesz téve és veszélyben lesznek a megtakarításai. Például egy amerikai Apple és Netflix előfizető, aki főleg a Walmartban vásárol be, túlzottan fog függni a technológiai és a kiskereskedelmi szektortól.

Mi lehet a megoldás?

Sokkal jobban tudná támogatni az ügyfelek pénzügyi jólétét a Grifin, ha egy-egy vásárlás után a félretett pénzt nem az adott márka részvényébe fektetné, hanem egy diverzifikált befektetési alapba. Így hű maradna küldetéséhez, az első befektetési lépések támogatásához. Ugyanakkor az ügyfeleinek nagy valószínűséggel pénzügyileg kedvezőbb portfóliókat adna.

Ebben a térben azonban nagy a verseny. Már számos fintech lehetővé teszi az automatikus megtakarításokat, és kínál befektetéseket – adott esetben egybekötve egy szolgáltatásént. Vélhetően a Grifin is ezért választotta jelenlegi piaci megközelítését és vele együtt a nagyobb marketing értéket. Csak ezzel inkább a saját érdekeit képviseli a cég, mintsem az ügyfeleiét.

(Forrás: TechCrunch)

(Címlapkép: Grifin)