Az online jelzáloghitelezés hazai helyzete

Április 20-án és 21-én került megrendezésre az IIR Magyarország Bankszektor 2022 konferenciája. A rendezvény a bankszektor legforróbb területeit ölelte fel, így többek között szó esett a digitalizációról, a nyílt bankolásról, valamint a jelenlegi hitelezési trendekről is. Ebben a cikkben az online jelzáloghitelezésre térünk ki.

A videóbankolás az utóbbi években több hagyományos banki folyamatot is képes volt (részben) áthelyezni a digitális térbe. Két előadás is a videóbankolás által megvalósítható online jelzáloghitelezést emelte ki sikeres szemléltető példaként. Kói Tibor, a CIB Csoport termékmenedzsere mellett Kormos Zoltán, az OTP Bank lakáshitel üzletágért felelős igazgatója, valamint Pesti Kornélia, az OTP Bank Contact Center igazgatója is beszámolt a banki megoldásról.

Az előadásoknak számos közös nevezője volt. Egyrészt már a legelején le kell szögezni, hogy a jelenlegi online jelzáloghitelezés csak részben nevezhető digitális folyamatnak. Szinte minden részfolyamat elintézhető videón keresztül, azonban a szerződéskötés csak személyesen történhet meg a hatályos jogszabályok miatt. Az online ügyintézés viszont még így is megéri az ügyfeleknek és a bankoknak egyaránt. Előbbieknek kényelmi szempontból, míg utóbbiaknak a működési hatékonyságnövelés miatt.

Problémák a jelenlegi hitelezési folyamatokkal

A CIB Csoportnál a hagyományos jelzáloghitelezésnél több problémát is azonosítottak. Először is hosszú az átfutási idő, valamint a dokumentáció. Ezt tovább tetézi a személyes hiánypótlás. Több embernek csak ezen folyamatok miatt kell szabadságot kivennie, hogy hitelhez jusson. A videóbankolás viszont megoldja ezt a problémát.

A hagyományos hitelezési folyamatok transzparenciája sem adekvát sokak számára. Az ügyfelek gyakran azzal keresik az ügyintézőket, hogy megtudják mennyit haladt a kérelmük. Ezt a problémát a digitális megoldások egy státuszkövetővel tudják orvosolni.

A duplikált adatbevitel inkább egy banki probléma. A személyesen egyeztetett és rögzített adatokat a bankfióki dolgozóknak gyakran a banki rendszerekbe is külön kell rögzíteniük. Ez jelentős erőforrásokat köt le, az online adatrögzítés viszont magasabb fokú hatékonysághoz vezet.

A megszokott hitelezés kapcsán gyakran merül fel, hogy az ügyfelek igénylik a személyes kapcsolatot. Nos, ez a személyes kapcsolat nem feltétlenül jelenti azt, hogy az ügyfélnek és az ügyintézőnek szemtől szembe kell ülnie. A videóbankolás lehetővé teszi, hogy ugyanúgy meg lehessen kérdezni minden kérdést egy szakértőtől, méghozzá az otthonunk kényelméből.

Hogy csinálja az OTP Bank?

Az OTP Bank online hiteligénylési folyamata részletes bemutatásra került. Az ügyfelek a bank honlapján kérhetik a folyamat megkezdését. A bank munkatársai a megfelelő digitális affinitással rendelkező ügyfeleknek lehetővé teszik az online hiteligénylést. A részletes tájékoztatás és a videós előbírálat után teljeskörű támogatást kapnak a hitelkérelmi dokumentáció összeállításában. A hitelkérelem elindítása után lezajlik az értékbecslés és a hitelbírálat. Pozitív kimenetel esetén pedig már meg is kezdődhet a személyes szerződéskötés megszervezése az ügyfél, az ügyintéző és a közjegyző között.

Az előadás számadatokkal mutatta be, hogy mennyire is sikeres az online hiteligénylés. Az adatok csak azokra az ügyfelekre vonatkoztak, akik megfelelő digitális készségek birtokában igénybe vehették a szolgáltatást. Először is, 90 százalékuk vett igénybe részletes tájékoztatást. Ezután 51 százalékuk adott be online hitelkérelmet. Az engedélyezettek aránya 36 százalék volt, míg a folyósításig 24 százalék jutott el. Bár a minta a szolgáltatásra fogékony emberekből áll, kifejezetten magas a 24 százalékos online folyósítási arány. A kényelmi és hatékonysági szempontok mellett a gyorsaság is kiemelendő. Az átfutási idő az online hiteligénylés esetén 18,45 százalékkal alacsonyabb az OTP Bank országos átlagánál.

Fennálló kérdések

A CIB Csoport esetében a teljes digitalizációt érintő kérdésekre terelődött a szó. Már a tájékoztatás és a befogadás kapcsán felmerül a munkáltató igazolás, az adóigazolás, valamint a tulajdoni lap teljesen digitális kezelése, mint fontos kérdés. A szerződéskötés csak személyesen történhet meg, de a folyamatot tovább bonyolítja az, ha több szereplőt kell bevonni és aláírásaikat is együttesen kell kezelni. Érdekes kérdés a jövőre nézve, hogy vajon a szerződéskötés és a közjegyzői ügyintézés is átkerülhet-e az online térbe.

Az OTP Bank túlnyomórészt pozitív ügyfél visszajelzésekről számolt be az online jelzáloghitelezés kapcsán. A leginkább fejlesztésre szoruló folyamat a nyilatkoztatás. Az ügyfeleknek a hitelezési folyamat közepén személyesen kell nyilatkozniuk többek között arról, hogy a releváns információk teljes tudatában adják be hitelkérelmüket. A problémát potenciálisan az orvosolhatná, ha a nyilatkoztatást át lehetne helyezni a szerződéskötéshez, egy másik kötelezően személyes kapcsolódási ponthoz.

Qayum Dániel