Átvették az irányítást a harmadik világ országai

Beindultak a befektetések a fintech szektorban, az év harmadik teljes hetében egy szokatlanul nagy tőkebevonásra is sor került. A földrajzi sokszínűség ezúttal is adott, a nyertes a Távol-Keletről, a két másik dobogós pedig a Közel-Keletről és Európából érkezett. A világ legnagyobb fintech szektorával rendelkező USA továbbra is lassú évkezdést produkál. Ezzel ellentétben a harmadik világ fintech cégei egyre erősebben teljesítenek.  

A nyertes PhonePe 350 millió dollárt vont be befektetőitől. Az egyik legsikeresebb indiai fintech egy mobilfizetési appot kínál az ország lakosságának, lehetővé téve számukra az azonnali fizetések kivitelezését. Mindezt a UPI (United Payments Interface, azaz egységes fizetési felület) segítségével, amely hatalmas löketet adott az azonnali fizetések terjedésének. A világ második legnépesebb országában egyébként is egyre nagyobb a fintech iránti érdeklődés, mind a lakosság, mind a befektetők részéről. 

Újszerű megoldások a harmadik világ lakosságának

A PhonePe időközben egy online fizetési szuperappot épít, ahol a felhasználók szinte minden fontosabb tranzakciót kivitelezhetnek. Utalhatnak családtagjaiknak és barátaiknak, biztosításokat köthetnek, játékokat vásárolhatnak, adakozhatnak, gyógyszert rendelhetnek és a sor tovább folytatható. Egy olyan országban, ahol sokáig az elavult bankokról és a hatalmas bankolatlan lakosságról szólt a pénzügyi szektor, hatalmas eredményeket mondhat magáénak a PhonePe. Egy éve elérték a 350 milliós ügyfélszámot és a növekedés a jelek szerint töretlen.

Pénzügyi szabadságot mindenkinek

A második helyet az egyesült arab emírségekbeli Tabby szerezte meg. A fizetési alkalmazásáról ismert fintech már közel 400 millió dollár tőkét vont be fennállása során, ebből 58 millió nemrég vált hivatalossá. A felhasználók négy egyenlő, kamatmentes részletben fizethetik ki a Tabby online kereskedő partnereinél kivitelezett vásárlásokat. 

Ez gyakorlatilag a jól ismert BNPL szolgáltatás, amelyet rugalmassága és kedvező feltételei miatt világszerte rengetegen kezdtek használni az elmúlt években. Azt ugyanakkor fontos tisztázni, hogy itt hiteltermékekről van szó, vagyis a nemfizetés súlyos következményekkel járhat. A BNPL mellett a Tabby egyébként kedvezményeket és pénzvisszatérítést is kínál ügyfeleinek. A nap végén a cél az online vásárlás egyszerűbbé és kedvezőbbé tétele. 

A tudatosság most nagyon sokat ér

A dobogóra 31 millió dollárral a svéd Anyfin is odaért. Az önmagát okos pénzügyi appként definiáló szolgáltatás lényege, hogy a költések elemzésével segíti az ügyfeleket a tudatos pénzügyi döntések meghozatalában. Ez jelentheti az energiaszámla csökkentését, a felesleges előfizetések automatikus lemondását, vagy akár a konzisztens megtakarításokat. Nem véletlen, hogy akkor jutott tőkéhez ez a vállalat, amikor mindenütt magas az infláció és az emberek keresik a segítséget a megküzdéshez.  

(Forrás: Crunchbase)

(Borító: Depositphotos)