Átalakul az Egyesült Királyság pénzügyi látképe

Az open banking szolgáltatások átalakítják az Egyesült Királyság pénzügyi látképét. A szigetországban nemzetközi viszonylatban kiemelkedő ütemben terjednek az újvonalas fizetési megoldások. A biztató fejlemények ellenére azonban még nem szabad elkényelmesedni – folytatni kell a kemény munkát.

Rekordot hozott július az Egyesült Királyságban. A 2023-as és 2022-es adatokat összehasonlítva kiderül, hogy az open banking fizetések teljes száma kétszeresére nőtt. Júliusban az aktív felhasználók száma 4,2 millióra emelkedett, ami 10,5 százalékos növekedést jelent júniushoz képest, és 68,2 százalékos ugrás az előző év júliusához képest.

A növekedéshez jelentős mértékben hozzájárultak az egyszeri belföldi fizetések, amelyek júliusban 10,5 millió tranzakciót tettek ki. Ez 8 százalékos növekedést jelent az előző hónaphoz képest.

Ezt a növekedést a kormányzati fizetési rendszerek és a több pénzügyi és befektetési platform integrációja táplálta. Többen bevezették a “banki fizetés” (pay by bank) funkciókat, lehetővé téve a fogyasztók számára, hogy különböző megtakarítási és befektetési szolgáltatásokhoz férjenek hozzá open banking alapon.

Ami az open banking tranzakciók leggyakoribb felhasználási módjait illeti, az első három helyezettet volumen alapján a következő fizetési megoldások adták:

  • a bankszámlákra való befizetések,
  • a hitelkártya-törlesztések, valamint
  • az e-kereskedelemi tranzakciók.

Mellettük a változó összegű, ismétlődő fizetések is jelentős növekedést tapasztaltak. Júliusban 872 000 tranzakciót regisztráltak, ami 28,7%-os növekedést jelent az előző hónaphoz képest.

Az open banking kihívásai

A brit sikerek ellenére az open banking terjedése jelenleg lassú. A széles körű elterjedést akadályozó két fő tényező az, hogy a fogyasztók nem kapnak erős ösztönzőket arra, hogy a kártyás fizetésekről a számla-számla közötti fizetésekre térjenek át, valamint a nyílt banki fizetésekkel kapcsolatos fogyasztóvédelmi aggályok.

Emellett a bankok lassan fejlesztik le az open bankinghez szükséges kapcsolódási pontokat – a kritikus hangok szerint nem tesznek eleget a nyílt banki szolgáltatások népszerűsítése érdekében.

További kihívást jelent a nyílt banki folyamat bonyolultsága és felhasználóbarát kialakításának hiánya. Gyakran több kattintást és engedélyezést igényel a felhasználóktól, mint egyéb gyakran használt megoldások, például a bankkártyás fizetések.

Továbbá maga az “open banking ügyintézés” kifejezés is visszatartó erővel bírhat, mivel a potenciális felhasználók számára ijesztőnek tűnhet. Többen egyetértenek abban, hogy egy kevésbé idegen elnevezés, például a “banki fizetés” (pay by bank) vagy a “közvetlen fizetés” (direct payment) vonzóbb lenne.

(Forrás: Finextra, Raconteur)

(Címlapkép: Depositphotos)