Új fizetési normák az amerikai piacon

Nem kevesebb, mint négy különböző fizetési módot használ egy átlagos vásárló az Egyesült Államokban egy friss kutatás szerint. A digitális fizetési megoldások rekord gyorsasággal épültek be a felhasználók szokásai közé és ez a trend töretlennek tűnik. A készpénz és a bankkártyák mellett a digitális fizetés mára jelentős részt hasít ki a fizetési piacból. A piac széttöredezése nem csak a világ legnagyobb gazdaságában figyelhető meg, az új fizetési megoldások bolygónk minden szegletében felbukkannak.

Alkalmazkodás a fizetési piachoz

Augusztus 31-én jelent meg a J.D.Power legújabb kutatása, amely az amerikai fizetési szokásokat vizsgálta. A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogyan költik el az amerikai fogyasztók a pénzüket, mely fizetési módok a legnépszerűbbek a különböző lehetőségek közül. A fizetési piac rohamos fejlődésének és a vásárlók gyors alkalmazkodásának köszönhetően a vizsgált 11 fizetési megoldás közül egy átlagos vásárló 4.1-et használ. Ez azt jelenti, hogy egy átlagember legalább 4 különböző fizetési módot készségszerűen rendszeresen alkalmaz a mindennapokban. Ez a fajta változatos fizetés egyértelmű jele a fogyasztók optimalizáló viselkedésének, hiszen különböző vásárlásoknál az adott helyzetben legmegfelelőbbet választják. Miles Tullo, a J.D. Power ügyvezető igazgatója is kiemelte, hogy az egyes fizetési megoldások használata erőteljesen összefügg különböző konkrét igényekkel. Az optimalizálás mellett a szokásoknak is kiemelt szerep jut, ez mutatkozik meg akkor, ha sorba állítjuk az egyes fizetési módokat.

A J.D. Power egy amerikai adatelemző és tanácsadó vállalat, amely a fogyasztói magatartás kutatására szakosodott. Az 1968-ban alapított cég úttörőnek számít a big data és a mesterséges intelligencia fogyasztói viselkedési modellekben való alkalmazásában.

A kártyák uralma

Az első helyet a betéti kártyák foglalják el a képzeletbeli dobogón. A válaszadók 78 százaléka fizet rendszeresen a bankszámlájához tartozó betéti kártyával. Továbbra is népszerű fizetési eszköz a készpénz, amit a vásárlók 74 százaléka használ, míg a harmadik helyre a hitelkártyák kerültek 66 százalékkal. A dobogó eredményei egyáltalán nem meglepőek, a készpénz mellett már a bankkártyák is évtizedek óta elérhetőek, használatuk ez idő alatt pedig tökéletesen beépült fizetési szokásaink közé.

Új megoldások

A kutatás meglepőbb eredményeinek sora ezután következik. A vásárlók több, mint harmada, egészen pontosan 36 százaléka használ digitális pénztárcákat fizetésre, ami egy egészen új eszköznek számít. A válaszadók 33 százaléka ajándékkártyákkal is szokott fizetni, 28 százalék pedig BNPL-t is használ, ami csupán egy bő évtizede érhető el a piacon. A kereskedői mobilalkalmazásokat a vásárlók 20 százaléka használja fizetésre, 19 százalékuk a csekket, 14 százalékuk pedig a prepaid kártyát is megjelölte, mint alkalmazott eszköz. Az új fizetési megoldásokkal összességében a felmérésben résztvevők 55 százaléka szokott fizetni, ami kiugró eredmény, különösen annak fényében, hogy ezek a megoldások milyen rövid ideje vannak velünk.

Fogyasztói típusok

A kutatás egy további fontos eredménye a fogyasztói típusok kategorizálása volt. A fogyasztói magatartás mintázatai és a fizetési módokkal párosuló elégedettségi adatok alapján hat különböző fogyasztói perszónát azonosítottak, amik alkalmazhatóak piaci szegmentáció és célzott értékesítés esetén. Az elemzésben az alábbi perszónákat írták le a kutatók: kísérletezők, hitelfelvevők, jutalom-optimalizálók, biztonságot keresők, költségvetés készítők és minimalisták. A résztvevő amerikaiak pénzügyi helyzetét is figyelembe véve az is megállapítható volt, hogy a fizetési döntéseket a vagyoni helyzet is befolyásolja.

(Forrás: jdpower)

(Címlapkép: depositphotos)