A művészet jövője a Web3 világában

Újabb cikkel jelentkezünk a Citi Digital Money Symposium 2022 konferenciáról. Anne Boden interjúja és a kvantumforradalom után ezúttal a művészetek jövőjéről és a Web3 világában betöltött szerepéről hallgatunk meg egy panelbeszélgetést. A résztvevők érintették az NFT-k jelenlegi helyzetét, a digitális és a hagyományos művészeti alkotások közötti különbségeket és a várható trendeket. 

A beszélgetést Becks Perfect, a Nifty World NFT edukációs csatorna alapítója és ügyvezető igazgatója moderálta. A panel tagjai Casey Bergen, az 1932-es alapítású ACA Galleries elnöke, valamint Anders Petterson, az ArtTactic művészeti kutatócég alapítója és ügyvezető igazgatója alkották. 

Perfect szerint az NFT-k jelentőségét jórészt az adja, hogy sokaknak ezek jelentik a művészetek piacára való belépést. Casey Bergen saját, hagyományos galériáján keresztül tapasztalta meg, hogy az NFT vásárlók inkább a kriptovaluta birtokosok, mintsem a fizikai műalkotások tulajdonosai közül kerülnek ki. Ez részben magyarázza is a két közeg közötti feszültségeket: a hagyományos műgyűjtők közül sokan lenézik az NFT-ket és tulajdonosaikat, mondván, hogy nem valódi művészetről van szó. 

Pozitívumként említhető azonban, hogy többen kerülnek közel a művészetek világához, mint korábban valaha. Közülük jópáran az NFT-ken keresztül érkeztek meg a területre, ugyanakkor a friss élmények hatására a hagyományos, fizikai alkotások iránt is elkezdtek érdeklődni. A digitális és fizikai alkotások és a két szegmens műkedvelőinek egymáshoz való közeledése egyértelműen növelné a szcéna színességét és változatosságát, amiből mindenki profitálhat.

Perfect kiemelte az NFT piac jelenleg is érzékelhető megosztottságát. Sok a zaj és a bizalmatlanság a rendszeres, nagy port kavaró átverések miatt. A moderátor szerint ugyanakkor a fő csapásirányt nem ezek jelentik, hanem a valódi értéket teremtő, művészi értékkel is bíró projektek. A nem helyettesíthető tokenek esetén a művészet egy új formájáról van szó, ami új távlatokat nyithat az alkotóknak. A jelenlegi stabilitás azonban sok újdonságnak gátat szab még, egyelőre 24 óra alatt is drámai változások történnek a piacon. Ez is mutatja hogy nagyon korai fázisban van a terület. 

Anders Petterson szerint is a hype időszakát éljük. Ilyenkor jellemző, hogy sokan többet látnak bele egy adott területbe, az inflált várakozásokhoz képest ezért természetesnek mondhatók a negatív sokkok. Petterson nem gondolja, hogy buborékról lenne szó, de nyilván vannak értéktelen projektek és kezdeményezések, sőt jópár rosszindulatú szereplő is a piacon. Az NFT-k kapcsán egyébként is gyakran felmerülő kritika, hogy értéktelen alkotásokról van szó. Sokan ezzel szeretnék igazolni, hogy az egész piac egy nagy buborék. 

Arról viszont megfeledkeznek ezek az emberek, hogy az Opensea NFT piactéren elérhető NFT-k 99,8 százaléka eddig egyszer sem cserélt gazdát. Vagyis maga a piac is csak minden ötszázadik NFT-ben lát valódi értéket. Ez némileg mérsékli a buborék jelenlétének valószínűségét. A beszélgetőtársak ennek ellenére egyetértettek abban, hogy konszolidációra van szükség. A piac ezáltal megtisztulhatna az ártó szándékú résztvevőktől, a hitelesség emelkedésével pedig új távlatok nyílhatnak meg. Casey Bergen épp ezért üdvözli a közeljövőben várható szabályozást. Természetesen ez csak akkor lehet sikeres, ha az NFT-k filozófiája és egyedi jellege fenn tud maradni a későbbiekben is.

Petterson szerint ez az egyediség abban rejlik, hogy az NFT-khez további értéket kapcsolhatók, legyen szó kriptovalutákról, jutalmakról, vagy az alkotóval való közelebbi kapcsolat kialakításáról. Utóbbi személyes kommunikáción, exkluzív nyereményjátékokon és ajándékokon keresztül egyaránt megvalósítható. Az emberek mindig is éheztek a lehetőségekre, hogy közel kerüljenek az általuk nagyra tartott alkotókhoz, az NFT-k pedig egyedülállóan kreatív és autentikus módon teszik mindezt lehetővé. Elsőre azt gondolnánk, hogy ez a digitális térben kevésbé valósítható meg és a mindenképp személytelenebb lesz a viszony. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy sokszor ennek az ellenkezője igaz. Az online térben még erősebb tud lenni az alkotók és követőik közötti kapcsolódás és még kielégítőbbé válhat az interakció.

Bátorfi Botond