A bankok új generációja

A klasszikus bankok kihívói az elmúlt évtizedben érkeztek meg, és valósággal berobbantak a pénzügyi piacokra. Elsősorban olcsóbban, gyorsabban és mindent az online térben szolgáltatnak, ezek mellett sokkal jobb felhasználói élményt kapunk, mint az évtizedes IT rendszereken üldögélő mamutoktól.

Az első hullámban alapított szolgáltatók jellemzően veszteségesen működnek, ezért növekedésük fenntartásának érdekében sokszor támaszkodnak külső források igénybevételére. Még alig kezdődött el ez a banki forradalom, a fincorg elemzői szerint már meg is érkezett a neobankok második hulláma: országspecifikus, jól kiválasztott részpiacokra fókuszáló szolgáltatókat láthatunk, akik rohamtempóban növekednek, és jobb jövedelmezőség várható tőlük, mint az első fecskéktől.

A fincorg neobankok felemelkedését vizsgáló tanulmánya három alapvető folyamatra vezeti vissza ezeknek az új képződményeknek sikerét: elsősorban az ügyfelek viselkedésének megváltozását látják mozgatórugónak, de a technológia kihívásaira adott válaszokat, például az Open Banking terjedését is szerencsés helyzetnek ítélik meg, végezetül egyértelműen pozitív hatásként értékelik a világszinten mai napig magas unbanked (banki kapcsolat nélküli) lakosságot, akiket online szolgáltatásokkal könnyebb elérni, mint a klasszikus fióki kiszolgálással.

Kutatásuk szerint 250-nél is több neobank van már játékban, közülük 16 unikornis, és összesen több, mint 350 millió ügyfelet szolgálnak ki, ami a világ lakosságának közel 5%-a.

A kivétel nélkül érdekes információk és adatok közül is kiemelkedik az a grafikon, ahol a neobankok penetrációját mutatják be országonként. Az ábra azt szemlélteti, hogy egyes országokban a banki ügyfelek mekkora aránya használ valamilyen neobanki szolgáltatót. Elsőre megdöbbentő lehet a top 3: Kína (93%), India (50%), Brazília (32%). Ha jobban végig gondoljuk, érthető ez az eredmény: ezekben az országokban a legmagasabb az unbanked populáció, fejletlen a lakossági bankrendszer, de technológiai robbanás történt az elmúlt években, így a lakosság nagy részéhez könnyen eljutottak az újhullámos pénzügyi szolgáltatók.

A tanulmány további része boncolgatja azokat a tulajdonságokat, amikre támaszkodva ilyen hihetetlen piacszerzést érnek el a neobankok, bemutatja a 8 legfontosabb funkciót, amit általában tud egy ilyen szolgáltató, végül bemutat három érdekes, második hullámos játékost: Törökországból, Argentínából és az USA-ból.

Forrás: Fincog

Suppan Márton