257 évbe telhet a nemek közötti szakadék megszüntetése

Az egyenlőtlenség elleni küzdelem kulcsfontosságú eleme a nők gazdasági és társadalmi befolyásának növelése. Azok a vállalatok és szervezetek, amelyek törekednek arra, hogy támogassák a nők előrelépését a munkahelyen, nemcsak az érintett nők számára alakítanak ki előnyöket, hanem az egész szervezet számára is. A nők által betöltött vezetői pozíciók növelik a vállalatok diverzitását és innovációs képességét, valamint a társadalmi-gazdasági előrehaladást is elősegítik.

A Human Development Report Gender Inequality Index-e (GII) – a nők egészségi állapota, oktatása és gazdasági helyzete terén betöltött szerepének mérőszáma – azt mutatja, hogy a nemek közötti egyenlőtlenség terén elért általános előrehaladás az elmúlt években lassult.

Egyes becslések szerint 257 évbe telne a nemek közötti szakadék megszüntetése a gazdasági lehetőségek terén.

A Pittsburgh Experimental Economics Laboratory (PEEL) laboratóriumi kísérletei azt mutatták, hogy a nők nagyobb valószínűséggel vállalnak olyan munkát, amely nem vezet előrelépéshez – azaz nem promótálható – a szervezeten belül, mint a férfiak. A férfiak 51%-ban, míg a nők 76%-ban fogadták el a nem előléptetési célú munkára irányuló önkéntes felkérést a laboratóriumi környezetben. Ez az eredmény arra utal, hogy a nők hajlandóbbak olyan munkát vállalni, amely nem feltétlenül jár előrelépési lehetőséggel. A férfiak eközben inkább az előrelépésre fókuszálnak. Ez a különbség részben magyarázható a társadalmi elvárásokkal és a nemi sztereotípiákkal, amelyek a nőket inkább a gondoskodó és támogató szerepekbe kényszerítik, míg a férfiakat inkább az agresszív és vezetői szerepekre ösztönzik. Ez a nemi alapú szegregáció, vagyis az, hogy a nemek különböző szinteken és szerepekben vannak elhelyezkedve a szervezetben, hozzájárulhat az egyenlőtlenségekhez.

Mik azok a nem promótálható feladatok pontosan?

A nem promótálható feladatok azok, amelyek bár a szervezet javát szolgálják, de valószínűleg nem járulnak hozzá valakinek a teljesítményértékeléséhez és a szakmai előmeneteléhez. Ezek közé a feladatok közé tartozik a hagyományos irodai „asszisztensi munka”, mint például egy ünnepi parti szervezése, vagy olyan rutinmunka vállalása, amely nem nem igényel sok szakértelmet, és nincs benne nagy kockázat.

Mi az egyénre gyakorolt hatása?

Nem kapnak lehetőséget arra, hogy szakmailag fejlődjenek és tapasztalatot szerezzenek más területeken. Ez  hosszú távon hátráltathatja őket a karrierjükben. Ezen jellegű munkák általában kevesebbet fizetnek, így ha a nők csak ezeket a feladatokat kapják, akkor alacsonyabb fizetést kapnak, mint a férfi kollégáik.

Alacsonyabb presztízst élveznek a munkahelyen, és kevesebb elismerést kapnak a munkájukért. Ez a munkahelyi elégedetlenségüket és önértékelési problémáikat fokozhatja. Ha a nők nem kapnak megfelelő feladatokat és lehetőségeket a munkahelyen, akkor a vállalatok hatékonysága is csökkenhet. A nők sok értékes készséggel és tapasztalattal rendelkeznek, amelyeket a vállalatoknak ki kell használniuk a siker érdekében.

Mi a megoldás?

A vezetőségnek (nem maguknak a nőknek) meg kell találnia a módját a feladatokban visszaköszönő egyenlőtlenség megszüntetésének. Például rotálja az ilyen jellegű feladatokat a személyzet között, ahelyett, hogy önkéntesekre bízná a megoldást. Gondoskodjon arról, hogy a megbeszélések jegyzeteit készítők, a feladat szervezők és a (gyakran hálátlan) utómunkát végzők munkáját egyenlő arányban ossza fel.

Mi a gazdasági hatása? Ettől eredményesebb lesz a vállalat működése?

A vállalkozások eredményességét különböző szempontok alapján értékelhetik, nagy általánosságban azonban gazdasági szempontból az eredményesség elsődlegesen a vállalkozás pénzügyi stabilitásának függvénye. Általában az adott vállalkozás árbevétele, nyeresége és jövedelmezősége alapján értékelik, hogy a vállalkozás hogyan teljesít a versenytársaihoz képest, illetve hogy sikeresen pozicionálja magát a piacán, és képes az üzleti környezet változásaira is rugalmasan reagálni.

A szociális szempontok viszont azt mutatják, hogy az eredményesség nem csak a pénzügyi eredményeken múlik. Az eredményes vállalkozásnak aktívan kell részt vennie a társadalmi felelősségvállalásban, és értéket kell teremtenie a társadalom számára; azonosítja a társadalmi és környezeti problémákat, és megfelelő kezdeményezéseket indítanak a problémák megoldása érdekében. Az érzelmi szempontok is fontosak az eredményesség szempontjából. Az eredményes vállalkozások egy erős érzelmi kötődést építenek ki a vásárlóikkal és az alkalmazottaikkal. Az érzelmi kapcsolatok építése az ügyfél fokozott elégedettségéhez és erősebb hűségéhez vezet, amelyek hosszú távon pozitív változásokat hoznak.

(Címlapkép: Depositphotos)