12 lépés a jobb pénzügyi helyzetért

Közös riportban értekeznek a pénzügyi edukáció megfelelő módjairól az európai felügyeleti hatóságok. A felek célja, hogy olyan tippeket és praktikákat határozzanak meg, amelyek követésével hatékonyabban át lehet adni a pénzügyi ismereteket a lakosságnak. Reményeik szerint a kezdeményezés javuló anyagi helyzetet fog eredményezni.

A riport címzettjei azok a nemzeti szintű, a kérdésben kompetens hatóságok, akik rendelkeznek pénzügyi edukációs törekvésekkel. Őket segítené most közösen az Európai Bankhatóság (EBH), az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA), illetve az Európai Értékpapír-piaci hatóság (ESMA). A partnerek összesen 12 pénzügyi edukációs praktikát mutatnak be riportjukban.

12 jó tanácsot kaptak az érintettek

A riportban megfogalmazott javaslatok az alábbiak:

  1. Figyelmeztessék a lakosságot az aktuális pénzügyi csalásokról és átverésekről. 
  2. Amikor az engedélyezett pénzintézetek listáját közlik, kerüljék el annak látszatát, hogy egyes bankok ajánlatait a hatóságok is ajánlják.
  3. Tájékoztassák a fiatal, a technológia világában otthonosan mozgó fogyasztókat az újszerű pénzügyi szolgáltatások kockázatairól.
  4. Erősítsék meg a lakosság technológiailag képzetlen szegmenseknek digitális készségeit. Az érintetteket nem digitális csatornákon keresztül javasolt megszólítani.
  5. Működjenek együtt szorosan a tanárokkal. Értsék meg a témában való oktatási teendőiket, és támogassák őket a fontos üzenetek átadásában.
  6. Bővítsék játékos és szórakoztató elemekkel a pénzügyi edukációs kampányokat.
  7. Bizonyítsák be, hogy megbízható, hasznos tanácsokkal képesek ellátni a lakosságot és hitelességükkel növeljék a kampányok hatékonyságát.
  8. Törekedjenek minél szorosabb és átfogóbb együttműködésekre a pénzügyi edukációban érdekelt további hatóságokkal és piaci szereplőkkel.
  9. Biztosítsák a kezdeményezések láthatóságát, különös tekintettel a kifinomult keresőoptimalizálásra (SEO).
  10. Mérjék fel pontosan az egyes projektek várható költségeit, kerüljék el az erőforrások pazarlását.
  11. Ne csak a kampányok elérését mérjék vissza, hanem a pénzügyi ismeretek terén történő változásokat is. Csak utóbbi segítségével lehet pontos képet kapni egy projekt sikerességéről.
  12. A kiváltott hatás felmérése érdekében végezzenek rendszeres teszteket különböző fókuszcsoportok részvételével. Állapítsák meg, történt-e érdemi előrelépés az idő előrehaladtával.

Van dolga az érintetteknek

A fenti tippek sok releváns hatóságnak nyújthatnak segítséget az eredményességben, de ehhez valódi szándékra van szükség. Sok helyen még mindig kötelező körként tekintenek a pénzügyi edukációra és nem mérik fel megfelelően az egyes kampányok hatását. 

Szerencsére hazánkban az MNB konkrét lépésekkel igyekszik tenni az alacsony szinten lévő praktikus pénzügyi ismeretek fejlesztéséért. Tavaly tavasszal megnyitott a fontos edukációs szerepet betöltő Pénzmúzeum, amelynek kiállításai és mobilalkalmazása egyre népszerűbbek.

(Forrás: Finextra, EU)

(Borító: Depositphotos)