Zöld pénzügyek 2021-ben

A Fintech Világa – Zöld Pénzügyi Percek mai adásában Qayum Dániel, a Peak tanácsadója és Machán-Csetvei Frigyes áttekintik a 2021-es év legfontosabb trendjeit és eseményeit a zöld pénzügyek világából.

Jól megfigyelhető például, hogy a fogyasztók elkezdtek nagyobb hangsúlyt fektetni a klímaváltozás hatásaira, az ALTEO energiaszolgáltató kutatása szerint a magyarok 87%-a küzd klímaszorongással. Noha a fogyasztói tudatosság terén van még hova fejlődnünk, 2021-ben is érződött, hogy a pénzügyi szektor szereplői elkezdtek reagálni a nyomásra, ami a segítséget váró ügyfelek felől érkezett irányukba. A változás néhány best practice megjelenésével megkezdődött, azonban a bankok termékpalettáján továbbra is a vártnál lassabban jelennek meg a zöld pénzügyi termékek. Éppen ezért ebben a folyamatban a fintech szektor különböző szereplői is fontos szerephez jutnak. 

A fintechek között alapvetően két domináns csoportot különböztethetünk meg a fenntarthatóság tekintetében. Vannak azok, akik saját fejlesztésű megoldásaik API-kon keresztüli értékesítésével teszik lehetővé az inkumbenseknek, hogy színvonalas megoldásokat kínáljanak ügyfeleiknek. Erre a legjobb példát a karbonkalkulátort fejlesztő vállalatok jelentik, ők egy karbon adatbázis segítségével teszik lehetővé, hogy az ügyfelek minden tranzakciójuk után becslést kapjanak CO2 kibocsátásukról és karbonlábnyomuk áttekintésével, valamint méretének csökkentésével váltsanak környezetkímélőbb életmódra. A piac vezető szereplői között ott van a Mastercarddal kooperáló svéd Doconomy, az izlandi Meniga, vagy épp az új-zélandi CoGo, amely a NatWest Bankot is ügyfelei között tudhatja.

 A másik domináns csoportot a végfelhasználóknak szolgáltató zöld fintechek és neobankok jelentik, akik többnyire egy karbonkalkulátor integrálásával, faültetési lehetőségekkel és edukációs tartalmakkal szolgálják ki a klímatudatosságra törekvő fogyasztókat. Ezen a vonalon mozog a brit ekko és Triodos Bank, vagy épp a svájci Neon. 

 A zöld pénzügyi megoldások olyan területet jelentenek, ahol a legnagyobb potenciál az együttműködésekben rejlik. A fintechek agilis és rugalmas megoldásai a bankok széles ügyfélkörével kombinálva várhatóan azt eredményezik majd, hogy a fogyasztók tömegeihez jutnak el olyan pénzügyi szolgáltatások, amelyekkel valódi előrelépést érhetnek el mindennapi életükben. A lehetőség adott, a reagálással megkéső bankok viszont súlyos következményekkel nézhetnek szembe, ami üzleti eredményeikre is kihat majd.