A pénzügyi műveltség stagnálására hívja fel a figyelmet a TIAA legújabb kutatása, miszerint az amerikai és európai lakosok egyaránt aluledukáltak a pénzügyek területén.
A pénzügyek mélyen befolyásolják mindennapjainkat. Hatással vannak arra, hol élünk, milyen az oktatásunk, az egészségünk, a karrierünk, a kapcsolataink, a családunk és a nyugdíjunk.
Mégis, míg a pénzügyi világ folyamatosan fejlődik és változik, úgy tűnik, hogy mi nem követjük ezt a változást. Felmérések szerint az Egyesült Államok és az Európai Unió felnőtt lakosságának jelentős része pénzügyi analfabéta.
Stagnáló pénzügyi műveltség az Egyesült Államokban
Az amerikai felnőttek pénzügyi tudásának egyik legmélyrehatóbb felmérése a TIAA Institute-GFLEC Personal Finance Index (P-Fin Index), amely egy évente publikált kutatás, 28 kérdésre adott válaszok alapján számolják az index értékét. Nyolc területet vizsgálnak: olyanokat például, mint a jövedelem, a megtakarítás, a biztosítás és a kockázatok megértése.
A felmérések adatai szerint az Egyesült Államokban a pénzügyi műveltség szintje 2017-2022 között lényegében stagnált (a felmérés résztvevőinek 49-52 százaléka érte el a megfelelő szintet) , az utóbbi két évben azonban csökkenés volt megfigyelhető (48 százalékra süllyed a mutató).
Az eredmények azt mutatják, hogy az amerikaiak a hitelezés, a megtakarítás és a fogyasztás terén érzik magukat legkényelmesebben. A legkevésbé magabiztosak pedig a pénzügyi kockázat megértése terén.
Annamaria Lusardi és Olivia Mitchell professzorok három feleletválasztós kérdést dolgoztak ki annak érdekében, hogy jobban megértsék az amerikaiak pénzügyi felkészültségét.
- Tegyük fel, hogy 100 dollárral rendelkezik egy megtakarítási számlán és az éves kamatláb 2 százalék. Öt év múlva mennyi pénze lesz a számlán?
- Képzeljük el, hogy a megtakarítási számláján az éves kamatláb 1 százalék, míg az infláció évi 2 százalék. Egy év múlva ezzel a pénzzel a számlán képes lesz…(többet, kevesebbet vagy ugyanannyit) vásárolni.
- Az alábbi állítás igaz vagy hamis? Egyetlen vállalati részvény vásárlása általában biztonságosabb hozamot nyújt, mint egy részvényalap.
Az amerikaiak alig 30 százaléka válaszolt mindhárom kérdésre helyesen 2021-ben. Még aggasztóbb, hogy a tudásbeli hiányosságaikat a felmérés válaszadói hibásan mérik fel, magasabbra értékelik tudásukat a mértnél.
„Ezek az eredmények aggodalomra adnak okot. Az önértékelés és a valós tudás közötti szakadék túlzott önbizalomhoz vezethet a kritikus pénzügyi döntéseknél” – tette hozzá Lusardi Professzor.
Hasonló helyzet az EU-ban
Az Egyesült Államokban tapasztaltak nem tekinthetők egyedülálló jelenségnek. Az Európai Unióban a megkérdezettek negyede alacsony pontszámot ért el az Eurobarometer 2023-as, pénzügyi műveltséget vizsgáló felmérésében.
„Ez az első uniós pénzügyi műveltségi felmérés figyelmeztető jel számunkra, és a tagállamok számára is” – nyilatkozta Mairead McGuinness, a pénzügyi szolgáltatások, pénzügyi stabilitás és tőkepiaci unió (Financial services, financial stability and Capital Markets Union) biztosa. „Többet kell tennünk a pénzügyi műveltségi szintjének emeléséért. Mindenkinek érdeke az emberek önbizalmának növelése és a készségek fejlesztése annak érdekében, hogy megalapozott pénzügyi döntéseket hozzanak az unióban élők” – tette hozzá.
A pénzügyi kockázat megértése különösen alacsony
A pénzügyek világa folyamatosan változik, ezért nagyon fontos megérteni, hogyan lehet a jelentős kockázatok elkerülésével navigálni a piacon. Az P-Fin Index eredményei szerint azonban az amerikaiaknál a kockázat megértése területén 2017 óta 4 százalékpontos csökkenés volt tapasztalható, jelenleg a válaszadók 35 százalékának ismeretei érik el ezen a területen a megfelelő szintet. Ez egy generációkon átívelő jelenség és mélyreható problémákat okozhat.
Hogyan fejleszthető a pénzügyi tudás?
Mint minden tanulási folyamat, az ingatlanok, a befektetések, a kockázati profilok és az egyéb pénzügyi lehetőségek részleteinek megértése időbe telik.
Az P-Fin Index kutatás készítőinek javaslata az, hogy a pénzügyi oktatást be kell építeni az általános és középiskolák tananyagáiba. Dániában már kötelező a pénzügyi oktatás a 13-15 éves diákok számára, amely magában foglalja a költségvetést, a megtakarítást, a banki ügyeket, a fogyasztói jogokat és még sok mást. Az Egyesült Királyság hasonló témákat épített be a nemzeti tantervbe.
Ezek az intézkedések meg is hozták a gyümölcsüket. Dánia és az Egyesült Királyság az első és a hatodik helyen áll a világ pénzügyi műveltségi rangsorában a Standard & Poor’s Ratings Services Global Survey szerint.
A civil társadalom szerepe
A külöbnöző intézmények illetve a privát szféra is fontos szerepet tölthetnek be pénzügyi tudatosság javításában, egyebek mellett tanulási platformok szervezésével. Ilyen például a Világgazdasági Fórumnak A globális fintech jövője című programja. Sok stakeholder részvételével regionális kerekasztalok sorozatát tartották meg annak érdekében, hogy tanulmányozzák a közelmúltban folytatott köz- és magánszféra erőfeszítéseiből levonható tanulságokat.
(Forrás: World Economic Forum)
(Címlapkép: Depositphotos)