Véget érhet a BNPL aranykora

Az Egyesült Királyság kormánya elindította a régóta várt konzultációt, amelynek célja, hogy végre létrejöjjenek a megfelelő előírások a BNPL piac szabályozására.  

A nehézkesen elstartoló program azt javasolja, hogy a BNPL cégek kerüljenek a releváns brit pénzügyi felügyelő hatóság ellenőrzése alá. Ezáltal a fogyasztók is jogot formálhatnak arra, hogy a pénzügyi ombudsmanhoz fordulhassanak panaszaikkal.

A konzultációt bejelentő Andrew Griffith gazdasági államtitkára szerint kulcsfontosságú, hogy az emberek megfizethető hitelhez jussanak, ugyanakkor ehhez védelmet kell biztosítani számukra. Az új előírási javaslatok központi szerepet játszanak az egyensúly megteremtésében. A kormány becslése szerint az új szabályok mintegy 10 millió fogyasztót védhetnek meg a felelőtlen és félrevezető hitelfelvételtől.

Egyébként nemrég írtunk arról, hogy a BNPL mekkora népszerűségnek örvend a brit lakosság körében a megélhetési válság közepette. A cikket ide kattintva elérhetik.

Tényleg ekkora a gond?

2022 nyarán a kormány felhívta a hitelezők figyelmét arra, hogy szigorúbb ellenőrzéseket kell végezniük a hitelek elbírálásánál. A hiteleknek megfizethetőnek kell lenniük a fogyasztók számára, ennek hátterében is elsősorban a reálbérek hónapok óta történő visszaesése áll. A hatóságok azt is közzétették, hogy a pénzügyi promócióra vonatkozó szabályokat is módosítani fogják. Ennek célkitűzése, hogy a BNPL reklámok hiteles és egyértelmű üzenetet közvetítsenek. A most megkezdett konzultáció ennek a kezdeményezésnek a folytatása.

Mindeközben a szabályozások propagálói panaszkodnak a reformok végrehajtásának lassúsága miatt. A jelenlegi konzultáció két hónapig tart, majd ezt követően hosszadalmas jogalkotási folyamat következik. Tehát a tényleges keretrendszer megszületése még odébb van.

Valószínűleg emiatt fogalmazott meg kemény kritikát Stella Creasey ellenzéki munkáspárti képviselő. Szerinte a kormánynak fel kell gyorsítania a szükséges szabályozást, mert most még több millió embernek van adóssága BNPL cégekkel szemben. Creasey ragadozó vállalatoknak nevezte őket. Véleménye szerint a kormány nem hagyhatja, hogy még egy évet nyerészkedjenek ezek a cégek azokon az embereken, akik a megélhetési válság idején kezdik felélni megtakarításaikat.

A NerdWallet – ami egy személyes pénzügyekkel kapcsolatos szolgáltatásokat összehasonlító oldal – jelentéséből kiderült, hogy minden hatodik (nagyjából 16%) pillanatnyilag eladósodott brit fogyasztó tartozik olyan BNPL szolgáltatóknak, mint a Klarna vagy a Clearpay.

Az egyik legnagyobb brit BNPL cég, a Zilch vezérigazgatója is nyilatkozott az üggyel kapcsolatban. Az ő meglátása szerint a nagyobb cégek már most is felelősségteljesen működnek az iparágban. A Zilch már régóta követeli, hogy az egész szektorra ugyanazok a magas szintű szabályozási előírások vonatkozzanak, mint amelyeket ők már most is biztosítanak több millió ügyfelük számára. Szerinte idáig sok cég csak szóban fogadkozott, hogy változtat működésén. A tényleges intézkedések eddig elmaradtak, ez most meg fog változni.

(Forrás: Finextra)