Válságos időszakban durranthat nagyot egy magyar startup

A követeléskezelés sosem volt ilyen egyszerű – mondja egy magyar startup, amely azt tűzte a zászlajára, hogy digitalizálja az ágazatot. A Payee azt ígéri, hogy radikálisan leegyszerűsíti a lejárt kintlévőségek behajtását, helyettünk dolgozik a bonyolult és időigényes feladatokon. Badinszky Bence, a cég társalapítója és operatív vezetője a Fintech.hu-nak arról is beszélt, hogy ma már nem kopasz verőemberekre kell gondolni, ha meghalljuk azt, hogy követeléskezelés.

A Payee létrehozásának ötlete onnan ered, hogy a cég másik társalapítója, Grüll Dávid egy sor olyan folyamattal találkozott egy ügyvédi irodában, amely folyamatokat érdemes lehet digitalizálni. „Dávidnak az volt a feladata még gyakornokként, hogy fizetési meghagyás kérelmeket töltött ki, majd azokat rengeteg manuális idegőrlő munkával beadta a hivatalos felületen” – fogalmazott a Fintech.hu-nak Badinszky Bence.

A Payee-t Grüll Dávid jogász, és Badinszky Bence gazdaságinformatikus alapította 2019-ben. Dávid korábban egy ügyvédi irodában dolgozott, és azt vette észre, hogy rengeteg olyan folyamat van a jogban, amit le lehetne fordítani az informatika nyelvére. Ennek apropóján eldöntötte, hogy együtt belevágnak egy digitális termék fejlesztésébe, ami abban fog segíteni a vállalkozásoknak, hogy ha valakinek pénzzel tartoznak, akkor a túlbonyolított, lassú és offline lépések helyett bárki olyan egyszerűen indíthasson behajtási folyamatot, mintha egy pizzát rendelne a neten. Így született meg a Payee.

A fizetési meghagyás (FMH) egy olyan jogi eszköz, ami arra szolgál, hogyha viszonylag kisebb összeggel – jogilag 30 millió forint alatt – tartoznak valakinek, akkor bírósági eljárás helyett egy nem peres eljárással „végigvihető a jogi behajtás teljes folyamata”, és ha ez jogerőre emelkedik, akkor az végrehajtható is lesz. A fizetési meghagyásra 15 napon belül lehet válaszolni, és ha ez nem történik meg, akkor a 16. napon jogerőre emelkedik. Ezek az eljárások 90 százalék felett emelkednek jogerőre, azaz válnak végrehajthatóvá.

Ha valaki a hagyományos módon intézné ezt az ügyet, akkor űrlapot kell töltögetni, közjegyzőre van hozzá szükség, tehát eléggé macerás az egész.

Ezt a folyamatot egyszerűsítette le radikálisan a magyar fintech cég.
A Payee csapata: középen Grüll Dávid, mellette jobbra Badinszky Bence (Forrás: Payee.tech)

A fizetési meghagyás a bonyolultsága ellenére igen népszerű jogi eszköz Magyarországon: csaknem évi félmillió FMH-t bocsátották ki 2021-ben. A Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) korábbi közleménye szerint

tavaly mintegy 460 ezer eljárás indult és mindössze 5,5 százalékát vitatták a kötelezettek. 

Ilyenkor a fizetési meghagyásos eljárás jogosultja dönthet arról, hogy lemond a követeléséről vagy bíróságon, peres eljárásként folytatja az eljárást.

„Ha fizetési meghagyást hoz a postás, mindenképp vegyük át a levelet, a legrosszabb megoldás az, ha nem foglalkozunk vele. Ha ugyanis másodszorra sem vesszük át a küldeményt, a fizetési meghagyást 5 munkanapon belül kézbesítettnek tekintik. Amennyiben nem értünk egyet a követeléssel, például, mert rossz összeg szerepel benne, vagy időközben már rendeztük a tartozást, ellent kell mondanunk az eljáró közjegyzőnél” – idézi a MOKK közleménye a szervezet elnökét, Tóth Ádámot.

Mekkora összeggel és kik indítanak fizetési meghagyásokat? A leggyakoribb sáv Badinszky Bence szerint a 10 ezer és 1 millió forint közötti. Viszont volt már olyan ügyfelük is, aki 3000 forintos tartozásra is elindította az eljárást.

Hogyan működik a Payee?

Tegyük fel, hogy a cégünknek tartozik valaki, a követelésünk mondjuk 10-én jár le. Maga fizetési meghagyás már 11-én is elindítható, ez üzleti döntés kérdése. A Payee-nél három modul van a szolgáltatáscsomagban, három „különböző erősségű formális behajtási eszköz”. Első körben emailben, sms-ben keresik meg a kötelezettet formálisan. Küldenek egy linket is, amelyen minden információt megosztanak vele, hogy van egy tartozása, legyen szíves fizetni. A második modul az egy ügyvédi levél, míg a harmadik a jogi behajtás, ez ugye a fizetési meghagyás elindítását jelenti, ami később jó eséllyel végrehajtható lesz..

Az árazásukról Badinszky azt mondta, hogy körülbelül 30 százalékkal vannak a piaci árak alatt – azaz amennyiért az általuk felmért ügyvédi irodák csinálják ezeket a fizetési meghagyásokat, nagyjából harmadával tud olcsóbb lenni a Payee. És miért tudnak olcsóbbak lenni? A Payee elvégzi azokat az adattranszformációkat, amit egyébként az ügyvédnek kellene egyenként kitöltögetnie. „Az automatizáció miatt tudunk ilyen árakat adni ügyfeleinknek. Az adatokat begyűjtjük, áttranszformáljuk, és előkészítjük a beadásra, ami az ügyvédi partnerünknek csak pár kattintást jelent. Nem történik más, minthogy a digitalizáció szépen lassan eléri a jogi területet is” – tette hozzá.

„Mi alapvetően a követeléskezelés fogalmát is igyekszünk tisztítani azáltal, hogy teljesen transzparenssé tesszük a folyamatot. Ne ilyen nagy kopaszokat gondoljanak az emberek amikor meghallják ezt a fogalmat, hanem egyre inkább egy olyan formális folyamatra, mint például a számlázás. Számlát azért állít ki valaki, mert elvégzett egy munkát, és ugyanennek a számlázási életciklusnak a második fele a követeléskezelés. Mi a számlaéletciklus végéig támogatjuk az ügyfeleinket, ha sérülne a likviditása, mert tartoznak neki, akkor legyen egy fájdalomcsillapítója a cégének, egy pénzügyi fittséget támogató eszköz”

– fogalmazott a Payee társalapítója.