Novemberi Fintech Körkép

Az elmúlt 2-3 hónaphoz képest talán valamivel kevésbé sűrű hónapot hozott november a fintechek világába, ugyanakkor bőven akadt most is érdekesség, legyen szó jelentős méretű tőkebevonásokról, izgalmas új termékekről és kollaborációkról, vagy épp több hónap után kikristályosodó trendekről. Ha röviden akarnánk összefoglalni a magunk mögött hagyott 30 napot, akkor talán azt mondanának, hogy az leginkább a zöld pénzügyekről, a családi bankolásról, a kriptovaluta adaptáció folytatódásáról, valamint a továbbra is rendkívül sűrűnek mondható BNPL szektorról szólt. 

A tőkebevonások száma érzékelhetően emelkedett, a volumen tekintetében azonban visszaesést hozott a hónap októberhez képest, a megszokottnál ugyanis valamivel kevesebb volt a nagy tőkebevonások száma. A felvásárlások száma magas maradt ezúttal is, ami pozitív jelnek tekinthető egy konszolidációt egyre inkább igénylő, érett fázisban lévő, mégis fragmentált szektor esetében. A hónap legforróbb alszektorai és trendjei közül kiemelhetők a zöld pénzügyek, hiszen az ENSZ COP26 klímavédelmi konferenciájával egyidőben számos új megoldás érkezett és a magyar bankok közül ketten is fontos lépéseket tettek ezen a területen. Szintén intenzív volt a nyílt bankolás, valamint a családi bankolás iránti érdeklődés, a nagyobb piaci verseny és ügyfélelégedettség, valamint a fiatalok pénzügyi  edukációja tehát továbbra is kulcskérdésnek minősül a fintechek körében. A legnagyobb méretű tőkebevonások között említést tettünk az 550 millió dollárhoz jutó MoonPay-ről, de a Gemini kriptotőzsde is a közvetlen élmezőnyben zárt. Szintén jelentős forrásokkal gazdagodott a főként hitelezéssel foglalkozó neobank, az Upgrade, míg Afrikában a Chipper Cash folytatta rendkívül gyors és ígéretes növekedését. A tőzsdei bevezetések tekintetében egész biztosan nem november volt a legeseménydúsabb hónap, a dél-koreai Kakao konglomerátumba tartozó Kakao Pay IPO-ja ugyanakkor kihagyhatatlan volt a finanszírozással kapcsolatos hírek közül. 

A szakmai konferenciákat októberben kezdtük el külön fejezetben bemutatni, ezt a szokásunkat pedig ezúttal is megtartottuk, hiszen bőven volt miről beszámolni. A bankokat pénzügyi szolgáltatásokkal ellátó brit FintechOS november elején rendezte meg a Leap névre keresztelt konferenciáját, melyen a közönség a szakma nagyjainak véleményét hallgathatta meg a bankolás egyes területeinek várható alakulásáról. Szintén most került sorra a világ egyik legjelentősebb fintech-kel kapcsolatos szakmai rendezvényére, a Singapore FinTech Festivalra, ahonnan 5 kulcsfontosságú trendet hoztunk el, amelyek meglátásunk szerint meghatározónak bizonyulnak majd a közeljövőben. A hazai piacon a Kártyapiac 2021 konferencia volt talán a legizgalmasabb esemény, ahol a hallgatóság lényegében minden fontos, a bankszektort érintő kérdést és témát megvitathatott a hazai pénzügyi szektor prominens tagjainak előadásain keresztül, kedvenc témáink között például ott volt a BNPL hitelezők és a hitelkártya szolgáltatók versenyfutása, vagy épp a zöld pénzügyi termékek bevezetése a banki termékpalettába. 

A hónap legnagyobb hírei között említést tettünk a Nubankról, amely rendkívül impozáns üzleti adatok mellett készül tőzsdére lépni december első felében. Szó esett még a fontos fenntarthatósági vállalást bejelentő Starling Bankról, a hazai mobilfizetési piac fejlődéséről, de egy igazán bevállalós, nyitott stratégiát alkalmazó inkumbens bank újonnan bejelentett kriptokereskedési szolgáltatásáról is többek között. Az infrastruktúra szolgáltatók világában sem állt meg az idő mostanság, ezt igazolja az is, hogy a MoonPay, a Payhawk és a Thought Machine is igen nagy összeghez jutottak novemberben a tőkepiacokon. A Stripe bejelentette, hogy Európába is elhozza Terminal névre keresztelt fizetés-elfogadási szolgáltatását, míg a neobankként és Banking-as-a-Service szolgáltatóként egyaránt operáló ausztrál Volt új white label alapon igénybe vehető terméket dobott piacra egy partnerével közösen. 

A végfelhasználóknak szolgáltató digitális pénzügyi szereplők újdonságait három különálló fejezetben mutatjuk be mostantól, így külön fejezetet kapnak a fintechek, digitális vagyonkezelők, valamint insurtechek. A zöld fintechek kifejezetten aktív hónapot zártak, a nemrégiben még közösségi finanszírozáshoz jutó ekko megkezdte szolgáltatásainak kínálatát, a HealRWorld pedig a vállalatokat igyekszik segíteni a fenntartható működésben új debitkártyájukon keresztül. A digitális vagyonkezelők közül a Freetrade rekordot döntött crowdfunding kampányával, ugyanis soha egy vállalat sem vont még be olyan gyorsan 8 millió fontot, mint a brit részvénykereskedési szolgáltató. Arról is beszámoltunk, hogy új befektetési alkalmazást indít az AJ Bell, a Nubank pedig lehetőséget ad ügyfeleinek arra, hogy ingyen részvényhez jussanak a vállalatban. Az insurtechek közül a rendkívül ambiciózus álmokat dédelgető francia Leocare emelkedett ki ezúttal, a vállalat ugyanis 116 millió dolláros tőkebevonást zárt le novemberben, így folytatják a növekedést és a térhódítást a francia, valamint európai színtéren. Szintén látványos, hogy a gépjármű biztosítások területén egyre több innovatív megoldás érkezik az insurtechek részéről, ehhez a listához csatlakozott most az izraeli alapítókkal rendelkező, ugyanakkor amerikai vállalat, a Lemonade.

Ami a bankok fintech irányú terjeszkedését illeti, itt is a fenntarthatóság bizonyult a hónap egyik legfontosabb témájának, hiszen négy hír is érkezett erről a területről. A Barclays vállalati ügyfeleit igyekszik segíteni a zöldebb működésben, a cél érdekében pedig az edukációra is nagy hangsúlyt fektet majd a brit bank. A DBS Bank egy zöld pénzügyi platformot hozott létre, amivel a lakossági ügyfelek ismereteinek és környezetkímélő szokásainak bővítését igyekszik elősegíteni, míg a Bank of Montreal karbonkreditek vásárlásával teszi zöldebbé saját működését, kompenzálva az abból fakadó káros környezeti hatások egy igen jelentős részét. A Bigtechek sem tétlenkedtek novemberben, az Amazon és a Visa nagy-britanniai párharca a Visa hitelkártyák elfogadásával kapcsolatban a hónap top hírei mellett ebben a fejezetben is előkerült, míg szintén az Amazon a PayPallal már sokkal inkább pozitív viszonyban van, a páros a fizetési módok bővítésén dolgozik együtt. A Facebook mindeközben átnevezte fordulatos sorsú fintech üzletágát, így az Novi néven folytatja tovább működését. A Visa nyílt bankolással foglalkozó fintech cégbe fektetett be, a Tink után tehát tovább folytatják a területre való betörést. A telekommunikációs cégek között a Mynt került kiemelésre ezúttal, hiszen az Ant Group és az egyik legnagyobb fülöp-szigeteki telco közreműködésében létrejövő vállalat elsőként érte el az unikornis státuszt a Fülöp-szigeteken, vagyis fintech történelmet írt az országban.

Ami a magyar piacot illeti, számos egyéb hír mellett a Gránit Bank emelkedett ki novemberben aktivitást tekintetében: a Gránit a világon elsők között tette elérhetővé ügyfeleinek a Mastercard és a Doconomy közös karbonkalkulátorát, aminek segítségével a kliensek könnyebben alakíthatnak ki fenntartható szokásokat. Az is kiderült, hogy a Gránit új számlanyitásainak nagyjából 20%-a a szelfis számlanyitás igénybevételével történik, vagyis a digitalizációra közismerten nagy hangsúlyt fektető pénzintézet megoldása eddig kifejezetten népszerűnek bizonyult. Végezetül ismét a Gránit Bankot, dicséri a tény, hogy az országban negyedikként ők is elérhetővé tették ügyfeleiknek a Google Pay fizetési mód használatát. Számos egyéb hír mellett arról is beszámoltunk, hogy a Budapest Bank és az MKB Bank 2022 tavaszán egyesül, ezzel megkezdődik a Magyar Bankholding tagbankjainak fúziós folyamata. A V4-es piacokra kitekintve azt tapasztaltuk, hogy a buy now pay later jelenség Csehországot és Lengyelországot is elérte, ezt persze már eddig is tudtuk, ugyanakkor Csehországban a Zip ausztrál BNPL szolgáltató véglegesítette a Twisto felvásárlását, ezzel végleg megerősítést nyert a BNPL alszektor nemzetközi szintű relevanciája az országban. Lengyelországban a Klarna új, személyesen igénybe vehető BNPL hiteleket kínál a H&M vásárlóinak, de további  BNPL megoldások is feltűntek a színen novemberben. 

A fintechek körében népszerű marketing stratégiák közül ezúttal a tartalommarketinget jártuk körbe hosszabban, szót ejtve az abban rejlő legnagyobb lehetőségekről, valamint az út során felmerülő tipikus akadályokról. A tartalommarketing a művészet és a tudomány metszéspontjában helyezkedik el, éppen ezért kulcsfontosságú a kellően részletes stratégia kidolgozása. Mi ezt a néhány tanács mellett nemzetközi best practice-ek bemutatásával igyekeztük elősegíteni. Ami a UI/UX-et illeti, a Revolut jó ideje egyike a legerősebb piaci szereplőknek, a brit neobank alkalmazása ugyanis szinte tökéletesen hozzá lett szabva a lakossági és vállalati ügyfelek igényeihez, mi pedig lépésről lépésre bemutattuk az alkalmazást és annak legfőbb előnyeit a felhasználói felület és felhasználói élmény szempontjából. 

A hónap legfontosabb blokklánccal kapcsolatos fejleményei között említést kell tennünk két európai pénzügyi szuperapp legújabb lépéseiről: a francia Lydia az osztrák Bitpandával való együttműködésnek köszönhetően, mostantól részvény- és kriptokereskedelemre egyaránt lehetőséget ad ügyfeleinek, míg a mindezt már kínáló Revolut a jelek szerint saját kriptotőzsde kialakításán dolgozik majd a jövőben. A Binance US pedig a hírek szerint hamarosan kikerülhet a tőzsdére, ugyanakkor az IPO időpontja jelen pillanatban nem ismert. A hónap általános trendjei között is volt szó kriptovalutákról, hiszen a nagybankok egyre nyitottabban állnak ehhez a területhez. Emellett a COP 26 konferencia kapcsán bemutattunk néhányat a legígéretesebb zöld fintechek közül, valamint a felhőalapú rendszerek bankok számára tartogatott előnyeit is részletesen bemutattuk, hiszen a várakozások szerint növekedni fog majd a felhő penetrációja az inkumbensek körében.

A Peak kutató és tanácsadó csapata minden hónapban átfogó körképet készít a fintech világ mozzanatairól, azok bankszektorra, biztosítókra, IT szektorra és kormányzati szervekre gyakorolt hatásairól. A tanulmányokban részletesen foglalkozunk a hónap fejleményeinek relevanciájáról a hazai piac kontextusában, mind a lehetőségeket, mind a fenyegetéseket értékelve. A teljes körképpel, vagy annak egyes elemeivel kapcsolatban a science@peakfs.io email címre várjuk a felmerülő kérdéseket.

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.