Növekvő az érdeklődés a magyar KKV-k körében az AI iránt

A magyar mikro- és kisvállalkozások nagy része hasznosnak véli a mesterséges intelligenciát és ki is próbálnák annak beépítését a működésükbe. Ugyanezen cégek harmada még fizetne is egy számukra hasznos AI megoldásért. Az AI-t már nem lehet figyelmen kívül hagynia a vállalkozásoknak. Magyar kkv-kat felmérő kutatást tett közzé a Telekom.

A Telekom szerkesztősége Varga Botonddal, a Peak fintech vállalat kutatás-fejlesztési vezetőjével beszélgetett a magyar KKV-k mesterséges intelligencia (AI) használatáról szóló, a Telekom által elvégzett kutatás kapcsán. A felmérés során 318 különböző iparágakban tevékenykedő mikro- és kisvállalkozást kérdeztek meg a mesterséges intelligenciával kapcsolatos véleményükről. 

A kutatásból kiderült, hogy a magyar kkv-kat komolyan foglalkoztatja az AI. A megkérdezett vállalatok főleg a hatékonyság növelésében, és a lehetséges használatából eredő versenyelőny miatt tartják fontosnak a technológiát. Kifejezetten az alábbi területeken gondolják hasznosnak az AI-t a kkv-k:

  1. Automatizált ügyfélszolgálat
  2. Ajánlórendszer
  3. Személyre szabott ajánlatok készítése
  4. Szövegírás, termékleírások, hirdetések és blogposztok
  5. Grafika, videók, látványtervek
  6. Adminisztrációs feladatok automatizálása
  7. Ügyféladatok elemzése
  8. Könyvelés, számlázás

„A vállalkozások többsége nyitott arra, hogy a mesterséges intelligenciát adaptálja a működésébe, felismerte fontosságát s hogy e technológia mellőzése komoly versenypiaci hátránnyal járhat számukra”

fogalmazott Varga Botond. Ugyanakkor, jelenleg mindössze a mikro- és kisvállalkozások 12 százaléka használ bármiféle AI megoldást, a felsorolt területeken pedig átlagosan kevesebb, mint 4 százalékuk használ AI-t.

„Konkrétumokat nehéz mondani, hiszen lényeges szempont, hogy a vállalkozók melyik iparágon belül aktívak” – válaszolt arra vonatkozóan, milyen előnyre tehetnek szert az AI tudatosabb versenytársak. Véleménye szerint ugyanakkor a mesterséges intelligencia apróbb feladatokhoz való felhasználása a személyes produktivitást “azonnal, öt-tíz-húsz százalékkal növeli”. Emellett a használatából eredően akár egy iparágbeli forradalmi újítást is felfedezhetnek a kkv-k, ami már egyértelmű versenyelőnyhöz vezet.

Az iparág fontos természetesen – egy pékség vagy kézműves borászat számára kevésbé lesz eredményes, mint egy olyan üzlet számára, amelynek folyamatai már egyébként is digitalizálva vannak. Ugyanakkor szerinte az ingyenesen elérhető AI megoldások, mint például a ChatGPT, használata hatalmas ugrást jelent a technológiailag kevésbé érett vállalkozások számára, amely „Megfelelő használattal képes kezelni és menedzselni a teljes biznisz logikát is”. A legfontosabb megismerkedni a technológiával, a kérdések folyamatos finomításával és pontosításával pedig a végére olyan parancsokat adhatunk a programnak, ami jelentős mértékben segítheti az üzleti folyamatokat is akár.

Jellemző az AI iránti félelem

Véleménye szerint az adaptáció jelenlegi alacsony szintje a technológia iránti félelemből is adódik. Úgy gondolja, hogy a félelem a kontroll átadásából és a technológiától való túlzott függésből ered.

„Amikor az excellel dolgozunk és a szoftver bonyolult matematikai egyenleteket old meg a háttérben, vajon aggódunk, félünk-e az emberi kontroll hiányától? Michelin csillagos étterembe is azzal a bizalommal térünk be, hogy hátul a konyhában minden rendben van. A túlzott függőségtől való félelem szerintem inkább a megvonástól való félelemből ered; mi történik akkor, ha sokat használom az AI-t, megszokom, majd egyszer csak nem lesz számomra elérhető?”

Fogalmazott a szakértő. A technológiával kapcsolatos félelmeket szerinte az AI-al foglalkozó cégeknek oktatással kell mérsékelnie. A teljes interjút az alábbi linken lehet elolvasni, a teljes kutatás eredményei pedig itt érhetőek el.

(Forrás: Hellobiznisz.hu, Telekom)

(Címlapkép: Depositphotos)