Ne hagyjuk, hogy egy ember végezze el azt, amit egy gép is el tud látni!

Az online számlázó és kapcsolódó pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó Számlázz.hu 2005-ben indult. Ma mintegy 700 ezer vállalkozás veszi igénybe szolgáltatásaikat. Az elmúlt lassan két évtizedre, a jelenlegi időszak kihívásaira és a tervekre vonatkozó kérdéseinkre Ángyán Balázs ügyvezető válaszolt.

Hogyan született meg a cég megalapításának ötlete? 

A Számlázz.hu idén lett nagykorú, vagyis az ötlet már több, mint 18 éve megszületett. Igaz, akkoriban még nem annyira a vállalkozás volt a fő ambíció, sokkal inkább a három alapító személyes problémái hívták életre az első online számlázóprogramot. Kedvenc idézetünk egyiküktől, Stygár Lászlótól az, hogy “ne hagyjuk, hogy egy ember végezze el azt, amit egy gép is el tud látni”. Ők pedig úgy gondolták, a számlakiállítás nagy részben a gépre bízható, ezzel ők mint vállalkozók időt spórolnak, az idegőrlő adminisztráció helyett értékteremtő dolgokkal foglalkozhatnak. 

Hamar kiderült, hogy ötletükre van igény, a Számlázz.hu felhasználói köre szépen gyarapodott, először organikusan, majd 2010-től stratégiai építkezés nyomán. Aztán egy jogszabályváltozás (a 2020-tól kötelező NAV számlaadatszolgáltatási-kötelezettség) utólag is igazolta, hogy az online számlázás egy valódi vállalkozói kihívásra nyújt megoldást, és igaz ez minden értéknövelt szolgáltatásunkra is.

Milyen ügyfélproblémát próbál megoldani a vállalat? Hogyan segíti, gazdagítja ügyfeleit termékeivel, szolgáltatásaival?

Az adminisztráció (ezzel együtt a jogszabályoknak való megfelelés) nemcsak a vállalkozók idejét rabolja, de a “nyugalom megzavarására” is alkalmas. 

A szabályozási környezet ráadásul folyamatosan, néha egyik napról a másikra változik (mint például a kata szabályok átalakulásakor), újabb és újabb feladatokat róva a vállalkozásokra. Ezekben a teendőkben, az üzleti adminisztrációban szeretnénk a lehető leghatékonyabban segíteni ügyfeleinket. A számla kiállításával kezdve, a kifizetettségkezelésen át egészen addig, hogy a könyvelő szoftverébe az adatok automatikusan megérkezzenek, hatékony megoldásokkal támogatjuk az üzleti folyamatokat: egyszerűen, gyorsan, megbízhatóan. Folyamatosan reagálunk a gazdasági környezet alakulására is, újabban például közvetlenül a Számlázz.hu-ból elérhető faktoring és követeléskezelési szolgáltatásokkal támogatjuk ügyfeleinket stabil működésük megőrzésében, helyreállításában.


Miben különbözik a cég a piacon lévő versenytársaitól?

Versenytársaink többsége még a mai napig telepítős szoftvert kínál, vagyis maga a szoftver és az összes adat a felhasználó helyi gépén van. Ez számos problémát és kényelmetlenséget okozhat, többek között IT- és adatbiztonsági, jogi naprakészséggel kapcsolatosan. A felhőalapú számlázók esetén ez nyilván mind-mind megoldott. Van néhány felhőalapú szoftvert kínáló versenytársunk is, hozzájuk képest elsősorban a méretből és a szolgáltatási palettából adódóan van jelentős előnyünk. Első ránézésre nem magától értetődő, de hamar belátható, hogy ha 700 ezer vállalkozó ugyanannál a szolgáltatónál van, akkor ők nagyon nagy arányban számláznak egymásnak is. Itt jelenik meg a bejövő számlák kezelésének, a kimenő számlák kifizettetésének és a bejövő számlák kifizetésének az egyetlen platformon történő kezelése miatti kényelem, egyszerűség, gyorsaság, megbízhatóság. A könyvelők számára is óriási előny, hogy az összes Számlázz.hu-t használó ügyfelük kimenő és bejövő számláit a számlaképekkel együtt egy helyen találják.


Mi lehet a vállalkozást fenyegető legnagyobb veszély az elkövetkező években?

Nem veszélyekben gondolkodunk, hanem lehetőségekben. Abból nagyon sokat látunk. Vannak persze kockázatok, és felelőtlen az a cég, amelyik nem számol ezekkel, nem végez rendszeresen kockázatelemzést. A Számlázz.hu kockázatelemzési dobogóján rendszerint ugyanaz a három tétel szerepel: a jogi megfelelés biztosítása egy dinamikusan és időnként váratlanul gyorsan változó jogszabályi környezetben; a 700 ezer ügyfelünket kiszolgáló informatikai rendszer folyamatos rendelkezésre állásának biztosítása; és az IT biztonság, illetve az adatok védelme. Mindhárom kérdéssel folyamatosan foglalkozunk, és komoly erőfeszítéseket teszünk ezeken a területeken, hogy csak elméleti kockázatok maradjanak.

Milyen tervek vannak a szolgáltatások és termékkínálat bővítésére a jövőben? 

Továbbra is folyamatosan figyelemmel kísérjük a jogszabályi környezet várható változásait, van is terv bőven 2024-re, hiszen változni fog az Azonnali Fizetési Rendszer, megjelenik az e-nyugta és e-áfa, ezek többsége komoly lehetőséget jelent a Számlázz.hu számára. Tovább tervezzük folytatni a pénzügyi szolgáltatások beépítését a Számlázz.hu rendszerébe, és különösen fontos, hogy a vállalkozók és a könyvelők életét megkönnyítsük a kimenő számlák mellett a bejövő számlák még jobb kezelésével is.

Víziótok szerint a fintech szektor hol tart majd 5 év múlva? 

„Jósolni nagyon nehéz, különösen, ha a jövőről van szó” – mondta egyszer Niels Bohr, Nobel-díjas dán fizikus. A helyzet azóta sem javult sokat. Az nagyon valószínű, hogy a természetes szöveget értelmező mesterséges intelligencia, valamint az addigra pénzkereső korba lépő Z- és Alfa-generáció alaposan megváltoztatja a mai megszokott eszközeinket és szokásainkat. Ugyanakkor azért a szabályozási környezet mindig szab valamilyen korlátot. Gondoljunk csak arra, hogy az elektronikus számlákra vonatkozó EU-s szabályozás az eredeti tervek szerint is a 2024-2028 közötti időszakról beszél, és eddig nem nagyon emlékszem olyan EU-szintű szabályozásra, ami ne csúszott volna akár éveket is. A technológia, az ügyféligények tehát húznák a változást, a szabályozási környezet pedig inkább fékezni fogja. Összességében talán arra lehet számítani, hogy új, innovatív, AI alapú szolgáltatások és eszközök próbálják majd feszegetni a nagyjából mostani szabályozás határait.  

A cikk a Magyar Fintech Szövetség és a Peak együttműködési megállapodása keretében jelent meg, amelynek célja a magyar fintech cégek bemutatása és megismertetése a minél szélesebb körű nyilvánossággal.