Nagy fogás és kínos égés is lehet az óriási befektetés

Egymással szembenálló vélemények jelentek meg a Robinhood legújabb felvásárlása kapcsán. A befektetési szcénát felforgató vállalat 95 millió dollárt fizetett az X1-ért, egy hitelkártya startupért. Vajon egy megfontolt döntésről vagy tehetetlen kapkodásról van szó?

A Robinhood nagy szerepet játszott abban, hogy világszerte több térségben is elterjedtek az fejlett felhasználó felületekkel és alacsony díjakkal operáló befektetési szolgáltatásokat. A vállalat óriási sikereket könyvelhetett el a koronavírus-járvány idején, mikor a lakossági befektetési volumen robbanásszerűen megnőtt.

A befektetési piac lehűlésével azonban visszaesett pénzügyi teljesítménye, és részvényára az 50 dollár feletti csúcsokról a 8-12 dolláros tartomány környékére esett már jó ideje.

Annak érdekében, hogy javítson jelenlegi helyzetén és jövőbeli kilátásain, a Robinhood már egy ideje új bevételszerzési lehetőségeket mérlegel. Nemrég még a cselekvésig is eljutott, ugyanis bejelentette, hogy felvásárolja az X1-t.

Az X1 egy hitelkártya startup, amely 2020-as indulása idején azzal szerzett hírnevet, hogy az egyik első szolgáltató volt, amely ügyfelei jövedelme, nem pedig hiteltörténete alapján adott nekik hitelkeretet. Azóta már több hasonló fintech cég is felbukkant, a Robinhoodnak mégis az X1-re esett a választása.

Mi lehet az elképzelés az akvizíció mögött?

Első pillantásra nem feltétlenül egyértelmű miért vásárol fel egy befektetési vállalat egy hitelkártya startupot. Nem is tudják sokan, de a Robinhoodnak van saját debitkártyája. amit most már egy hitelkártya is kiegészíthet – ezáltal jelentősen növelhető a bankkártyák tranzakciós díjaiból befolyó bevételeit.

Bár ez a lehetőség kézenfekvő, az X1 egyik új megoldása közelebb vihet a válaszhoz. Az X1 egy olyan funkciót fejlesztett ki, amely lehetővé teszi, hogy a hitelkártyás tranzakciókból kapott hűségpontokkal részvényeket és egyéb értékpapírokat vásároljanak ügyfeleik. A Robinhoodnak feltehetően ez a szolgáltatás keltette fel a figyelmét.

A mindennapi vásárlások és a befektetések ilyen mértékű szinergiája jó eséllyel növelhetné a Robinhood ügyfeleinek aktivitását.

Vannak azonban, akik kritikusan közelítik meg az ügyletet. Mióta elindult, az X1-ról főleg hitelkártyája kapcsán lehetett hallani, ami már nem is egy egyedi termék a piacon. A részvényvásárlási megoldása volt az egyetlen olyan fejlesztése, amely komolyabb hírértékkel és versenyelőnnyel bírt.

Mindemellett az X1 fennállása alatt 62 millió dollárnyi befektetést kapott, 95 millió dolláros árcédulája ehhez képest nem tűnik kifejezetten magasnak. Hasonló tevékenységgel rendelkező fintech cégeknél több száz millió dolláros értékeltségekről is lehetett hallani (pl. Tomo Credit, Petal). Egyesek ezért kételkednek azzal kapcsolatban az X1 képességeivel és szolgáltatásainak színvonalával kapcsolatban.

Az ellentétes piaci hangoktól függetlenül a Robinhood számára egy nagyon érdekes lehetőség tárulkozott fel. Érdemes lesz megfigyelni, hogy a jövőben valóban bevezetik-e a hűségpontos részvényvásárlást, és ha igen, milyen lesz a fogadtatása.

(Forrás: TechCrunch)

(Címlapkép: X1)