Nagy eladást tudhat maga mögött a Tesco

Közel egy évvel ezelőtt írtunk arról, hogy a Tesco megválhat banki üzletágától, a Tesco Banktól. Azóta három brit nagybank, a Barclays, az HSBC és a Lloyds is vételi ajánlatot tett a kiskereskedelmi óriásnak. A versenynek úgy tűnik vége: a Barclays lehet a befutó.

A Tesco és a Barclays egy 10 évre szóló, 600 millió fontos megállapodást kötött, amelynek keretein belül a Tesco Bank alá tartozó hitelek, hitelkártyák és megtakarítások a Barclays-hoz kerülnek. A tranzakció jelenleg szabályozói jóváhagyásra vár. Ha a felek nem ütköznek semmilyen akadályba, az idei év második felében véglegesíthetik az ügyletet.

Az eladás várhatóan jelentősen csökkenti a Tesco pénzügyi kötelezettségeit, ezáltal megerősíti mérlegét, és lehetővé teszi, hogy elsődleges kiskereskedelmi tevékenységének fejlesztésére összpontosítson.

A bejelentésben együttműködésként hivatkoznak az ügyletre. Vélhetően azért, mert bár az átruházott banki termékek a Barclays-hez tartoznak, továbbra is a Tesco márkaneve alatt fognak futni. A kiskereskedelmi vállalat ezért egy éves díjat is felszámol a banknak, amely tovább növeli az ügyletből befolyó bevételét.

Az ügylet részeként a Tesco Bank mintegy 2800, banki termékeken dolgozó munkatársa, köztük a felsővezetői csapat is átkerül a Barclayshoz.

Fontos megjegyezni, hogy nem válik meg teljes banki kínálatától a Tesco. Megtartja biztosításait, ATM-hálózatát, devizaváltási szolgáltatásait, valamint ajándékkártyáit is. Ezek nyereséges, kevésbé tőkeigényes eszközök, amelyek erősebben kapcsolódnak a kiskereskedelmi tevékenységéhez, mint a Barclays-nak átadott termékek.

Tesco és társai a bankszektorban

Az Egyesült Királyságban a Tesco mellett számos másik kiskereskedelmi vállalat is rendelkezik, vagy egy adott ponton rendelkezett saját bankkal. Ilyen a Marks & Spencer és a Sainsbury’s. A vállalatok évtizedekkel a 2010-es évek fintech forradalma előtt felfigyeltek a banki terjeszkedésben rejlő potenciálra.

Erős márkájukra és jelentős ügyfélbázisukra építve használták ki a banki termékek és szolgáltatások lehetőségeit, elsősorban a kiskereskedelmi termékeikkel és hűségprogramjaikkal egybekötött keresztértékesítéssel. Kínálataik fő elemei jellemzően a megtakarítási számlák, hitelek, hitelkártyák és biztosítások (voltak).

A vállalatok azonban több kihívással is szembenéztek az évek során. A szabályozási akadályok, a jelentős technológiai és megfelelési beruházások szükségessége, valamint a pénzügyi szektor összetettsége is problémát jelentett. Ezenfelül a 2008-as válságot követő szabályozási változások magasabb elvárásokat támasztottak a pénzügyi szektor felé.

Jelenleg úgy néz ki, hogy az önálló kiskereskedelmi banki kezdeményezések bizonyos mértékben megbuktak. A Marks & Spencer még 2004-ben eladta a jelenleg is működő M&S Bank-et az HSBC-nek. A Sainsbury’s felszámolta jelzáloghitelezési tevékenységét és vásárlókat keres fennmaradó banki üzletágának. A Tesco pedig, mint tudjuk, megvált egyes termékeitől és ki tudja, közép vagy hosszú távon mi lesz a többi sorsa.

(Címlapkép: Depositphotos)

(Forrás: Finextra, The Fintech Times)