Mire figyeljünk, ha online vásárolunk?

Az Ecommerce Hungary Egyesület (ECH) az idén szeptember 8-ra eső Magyar E-kereskedelem Napja alkalmából összeállított egy öt tanácsból álló ajánlást az interneten vásárlók részére.

Az érdekvédelmi egyesület közleménye szerint egyre látványosabb az e-kereskedelem térhódítása: 2021-ben a kiskereskedelmi forgalom mintegy 11 százaléka az online térben történt. Mi magyarok is egyre többször részesítjük előnyben az online vásárlás kényelmi szempontjait: az otthonról történő vásárlást vagy a változatos fizetési és szállítási módokat. Az ECH ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy nem árt az elővigyázatosság és a tájékozódás. Az egyesület az alábbi tanácsokkal hívta fel a figyelmet a virtuális térben történő vásárlás sajátosságaira:

  1. Vásárlás előtt tájékozódj! – A „.hu” végződés nem minden esetben jelenti azt, hogy éppen egy hazai székhelyű kereskedő honlapját böngészed. Vásárlás előtt érdemes ellenőrizni a „kapcsolat” menüpontot, ugyanis ha magyar ügyfélszolgálatot, elérhetőségeket találsz, nagy valószínűséggel jó helyen jársz. Ha pedig a weblapon fel van tüntetve, hogy az adott vállalat az ECH tagja, biztos lehetsz benne, hogy megbízható oldalon nézelődsz.
  2. Válaszd a számodra kényelmes fizetési módot, de ügyelj a biztonságra is! – Ma már néhány kattintással megvásárolhatod a kiválasztott termékeket, ugyanakkor a hagyományos fizetési módok is elérhetők, így mindenki megtalálhatja a számára legkényelmesebb opciót. Persze a biztonságról nem szabad elfelejtkezni! Online bankkártyás fizetés esetén például érdemes figyelni arra, hogy ismert, megbízható szolgáltatók fizetési megoldásai rendelkezésre állnak-e.
  3. Ne dőlj be minden kuponnak és kedvezménynek! – Nem árt utánanézni, hogy az e-kereskedő által kínált utalványok és leértékelések valóban érdemi kedvezményt nyújtanak-e. Érdemes ár-összehasonlító oldalakat igénybe venni, hogy ellenőrizd egy-egy kedvezmény valódiságát.
  4. Győződj meg a küldemény épségéről! Figyelj a visszaküldési lehetőségekre! – Napjainkban rengeteg szállítási mód áll rendelkezésére, ugyanakkor bármelyiket is választod, ne feledkezz meg a csomag állapotának ellenőrzéséről. Számos webáruház biztosítja, hogy a futár jelenlétében mérd fel a termék állapotát, de akkor is lehetőséged van a hibás, törött termék cseréjére, ha automatába vagy átvételi pontra kéred a küldeményt. Érdemes olyan webáruháztól rendelni, ahol egyszerű vagy akár ingyenes a termékvisszaküldés vagy a garanciális javítás is biztosított.
  5. Élj a jogaiddal! – Sokan nem is tudják, de online vásárlás esetén a vevőt 14 napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg, amely többletfeltétekhez, például az eredeti doboz meglétéhez, nem köthető. A kereskedőnek a vételárat és a szállítási díjat a termék visszajuttatását követő 14 napon belül vissza kell térítenie. Fontos észben tartani, hogy ez egyes termékekre nem vonatkozik – ilyenek például a gyorsan romló élelmiszerek, a kibontott csomagolású elektronikai eszközök vagy a letöltött programok.

Az ECH hozzátett még egy plusz tanácsot: „Legyél jófej vásárló!” Ha valami közbejön és netán nem tudod átvenni a csomagod, mindenképp jelezd ezt a kereskedőnek. Ezzel rengeteg felesleges munkát és üzemanyagot lehet megspórolni. Apropó üzemanyag, vásárlásodat környezetkímélőbbé teheted, amennyiben átvételi pontra, csomagautomatába rendelsz magyarországi raktárból.

Ha vásárlás közben nem feledkezel meg a fenti tippekről, jó eséllyel elkerülheted, hogy átverés áldozatává válj, és nyugodt lehetsz afelől, hogy jó helyre került a pénzed, a csomagod pedig meg fog érkezni – tanácsolja az érdekvédelmi szervezet.

(Címlapkép: Depositphotos)