Kriptoforradalom a labdarúgásban

Az utóbbi időben egyre gyakrabban jelenik meg a socios.com neve a labdarúgás világában, ahogy egyre több nagycsapat jelent be velük közös együttműködést. Az Internazionale esetében egyenesen mezszponzorok lettek, amivel véget vetettek a Pirelli 26 éves, ikonikus támogatásának. Joggal merül fel így az emberekben a kérdés, hogy mivel is foglalkozik ez a cég?

Röviden összefoglalva a socios.com egy blokkláncon alapuló felület, ami zsetonokat ajánl különböző sportok, valamint csapatok szurkolóinak egy szorosabb kapcsolat létrehozásának érdekében. Ezek a zsetonok olyan digitális eszközök, amelyeken keresztül az emberek ráhatást nyernek szeretett csapataik tevékenységeire, ami által még inkább a csapat részének érezhetik magukat. Labdarúgó csapatok mellett többek közt küzdősport ligák, Formula-1 csapatok és e-sport szervezetek is elérhetőek a kínálatban.

Minden zsetonhoz jár szavazati jog olyan kérdésekben, amiket egy csapat kizárólag a zsetonokat tartó szurkolók elé terjeszt. Ezek általában kis jelentőségű, jelképes kérdések, amivel a csapatok a szurkolói kapcsolataikat erősítik. Eddig olyan ügyekről lehetett szavazni, minthogy milyen zenét játszanak a Juventus gólörömei alatt, milyen szöveg szerepeljen a PSG csapatkapitányi karszalagján, valamint milyen szurkolói üzenet kerüljön a Barcelona öltözőjébe. Ezen túl tárgyi jutalmakat is kaphatnak a legelkötelezettebb felhasználók, annak függvényében, hogy milyen gyakran használják a felületet. Eddig VIP meccsnézéseket, játékos találkozókat, exkluzív eseményeken való részvételt és aláírt mezeket is osztottak ki jutalomként.

A zsetonok megvásárlásának menete viszonylag egyszerű. A socios.com applikáción először is Chiliz kriptovalutát kell vásárolni bank- vagy hitelkártyával. Ez a kriptovaluta támogatja a felület alatt futó blokklánc technológiát, ezért ezen keresztül megy végbe minden tranzakció is. Ezután a zsetonokat meg lehet venni az első nyilvános zsetonkibocsátáson vagy a Chiliz másodlagos piacán. Az első nyilvános kibocsátáson a kibocsátó csapat határozza meg a zsetonok árát, míg a másodlagos piacon a kereslet és kínálat függvényében általában drágábban lehet zsetonhoz jutni.

Itt fontos kitérni a zsetonok értékajánlatára. A socios.com egy újszerű szurkolói élményt kínál limitált döntéshozással, ez viszont távol áll egy valódi részvény által képviselt tulajdonrésztől. Ennek megfelelően a zsetonok értéke is csak az általuk biztosított élményekre, szavazásokra, valamint megszerezhető jutalmakra tér ki. Ezzel szemben a Chiliz másodlagos piacán máris fellelhető a felhasználói zavar, hiszen több jel is arra utal, hogy a csapatok teljesítményét és várt sikerességét kötik a zsetonok értékéhez. Például Lionel Messi szerződtetésével a PSG jelentősen erősített a keretén így nagyobb eséllyel indul a francia és nemzetközi versenyeken, növelve várható bevételeit. Ez a tény viszont nem változtatja meg a zsetonok értékét, mivel a szurkolók feltehetően ugyanazokban a kis kérdésekben dönthetnek, mint az átigazolás előtt. Ennek ellenére a PSG szurkolói zsetonok árfolyama már Messi érkezésének egyszerű találgatásánál is 40%-ot ugrott.

Ettől elvonatkoztatva ez a rendszer egy üdítő innováció a több, mint százéves labdarúgás világában. A 48 elérhető zseton között nemcsak széles körben ismert klubcsapatokat lehet találni, a kínálatban szerepel a horvát Dinamo Zagreb és a ciprusi Apollon Limassol, valamint az argentin és a portugál válogatott is. Így könnyen elképzelhető, hogy a közeljövőben lehet Újpest, Ferencváros, MTK, vagy esetleg magyar válogatott szurkolói zsetonunk is.

Qayum Dániel