Kipróbáltuk a Raiffeisen bank online vállalati számlanyitását

2020 novemberében elindította online számlanyitási szolgáltatását a Raiffeisen Bank a magyar vállalkozások számára. A szolgáltatást a magyarországi bankok közül elsőként bevezető Raiffeisen nagy büszkeséggel mutatta meg a nagyközönségnek, néhány perces számlanyitást ígérve a digitálisan érett vállalkozóknak. Közel egy évvel a szolgáltatás elindulását követően kipróbáltuk mi is. Nem árulunk zsákbamacskát azzal, ha az elején megosztjuk a legfőbb konklúziót: nem lehet úgy több éves termékfejlesztési hátrányt ledolgozni, hogy egy fizikai folyamatot próbálunk meg az online térbe kényszeríteni. Ha egy ilyen komplex ügymenetet akarunk a felhőbe költöztetni, az alapoktól újra kell gondolni azt a sikerek eléréséhez.

Első lépések

A Raiffeisen dedikált microsite-ján keresztül kezdhető meg a számlanyitási folyamat. A weboldal a klasszikus banki termékoldalakhoz hasonlítható leginkább: zsúfolt, tele jogi szöveggel, a számláról szóló információk nehezen értelmezhetők, egyedül a 6 hónap díjmentességről szóló felhívás az, amit gyors átnézéssel be tud fogadni az érdeklődő. Érdekes módon az oldal jelentős visszalépés a szolgáltatás megjelenésekor elérhető microsite-hoz képest, a legfőbb tartalmi eltérés egyébként az, hogy a kezdeti időszakban a számlanyitási promóció részét képezte egy 12 hónapos Billingo előfizetés is, amelyet azóta kivettek az ajánlatból. A számlanyitás megkezdésének első lépését még ezen az oldalon tehetjük meg: egy kontaktformon vállalkozásunk alapadatait megadva navigál át minket a rendszer a számlanyitási webalkalmazásba, amely egyébként a linken keresztül közvetlenül is elérhető.  Abban az esetben, ha nem kezdenénk meg rögtön a számlanyitási folyamatot, néhány percen belül várhatjuk egy telefonos ügyintéző hívását, aki igyekszik segíteni minket a folyamat végigvitelében, ha pedig el szeretnénk navigálni az oldalról, akkor egy agresszív pop-up próbál minket odakötni, és a kontaktform kitöltésére ösztönözni.

A számlanyitás lépései, és az ügyfélazonosítás 

A számlanyitási folyamatban a bank sajnos nem alkalmazott valós idejű cégadatbázis integrációt, így annak ellenére, hogy a rendszer már a legelején (egymás után kétszer is) bekéri vállalkozásunk adószámát, illetve néhány adatot, később mindent manuálisan ismételten meg kell adnunk.

A számlanyitás hét lépésből áll:

  • Alapadatok megadása
  • Számla típusának kiválasztása
  • Vállalkozás adatainak megadása
  • Személyes adatok megadása
  • Kártya és bankfiók kiválasztása
  • Nyilatkozatok
  • Videóazonosítás

Az első öt lépésen aránylag gyorsan, kb 10 perc alatt végig tudunk menni, egy nem túl modern, de áttekinthető felület segítségével. A folyamatban talán a bankfiók választás a legszokatlanabb lépés, nem érezzük adekvátnak ezt egy online számlanyitás esetében. Még egy kihívást támaszt felénk a rendszer: a cégkivonatot  elektronikus formátumban kell feltölteni, ami talán nem minden cégvezetőnek van kéznél. A mi esetünkben szerencsére épp nemrégiben küldte el a cég ügyvédje, így ez sem okozott problémát. Az első nagyobb nehézséget a nyilatkozattételnél tapasztalhatjuk: a számlanyitásnál a bank elvárja, hogy 300-400 oldalnyi dokumentumot elolvassunk, ami alighanem hetekig eltartana, és csak ezt követően enged tovább lépni a videóazonosításra. A jogi dokumentumok egyébként megegyeznek a bankfióki számlanyitás dokumentumaival, és ezen az oldalon keresztül megtekinthetőek.

A folyamat legizgalmasabb részének előzetesen a videóazonosítást gondoltuk. A bank az IDnow platformját használja az azonosításra, azonban az valós idejű, így csak ügyfélszolgálati időben érhető el, és meglepően sokáig, nagyjából 20 percig tart. A beszélgetés során úgy érezzük, mintha egy virtuális bankfiókban lennénk, gyakorlatilag ugyanabban a stílusban, és ugyanazokkal a kérdésekkel találjuk szembe magunkat, mintha bemennénk személyesen számlát nyitni. Az ügyintéző munkatárs egyébként készségesen segítőkész volt, és a beszélgetés végén még az építő jellegű kritikát is nyitottan fogadta. Az azonosítási folyamat utolsó lépése a szerződés aláírása a videóhíváson keresztül, ugyanakkor a számlánkhoz a hozzáférést csak néhány munkanappal későbbre ígérik. Külön egzotikuma a videóazonosításnak, hogy a felvételt postai úton egy USB pendrive-on is elküldi nekünk a bank, sőt, a videóhívás során az ügyintéző megkérdezi tőlünk, hogy rendelkezünk-e a pendrive olvasásához szükséges eszközzel – nem mertük kipróbálni, hogy mi történik akkor, ha nemleges választ adunk.

Sikeres számlanyitás, konklúziók

A péntek délelőtt elvégzett számlanyitási folyamatot követően még aznap délután érkezett a sikeres számlanyitásról szóló email, amely tartalmazta az internetbank hozzáféréshez, illetve a mobil app beüzemeléséhez szükséges információkat. Először a netbankba szükséges belépnünk, ami annak ellenére, hogy egy rendkívül ósdi rendszerről van szó, egészen gyorsan ment. A mobil appba való belépés is meglepően könnyű volt, attól eltekintve, hogy egyrészt szokatlan módon 5 számjegyből álló PIN kódot kellett beállítani, másrészt pedig az SMS-ben kapott azonosítót nem ismerte fel automatikusan az alkalmazás. Összességében tehát a számlanyitás utolsó lépése kifejezetten gördülékeny volt, az első benyomások alapján pedig a mobil appért dicséret illeti a Raiffeisent.

A folyamatot összefoglalva látható, hogy a Raiffeisen a fióki folyamatot igyekezett az internetre költöztetni, annak minden nehézségével együtt. Erre külön rávilágít, hogy a számlanyitást követően várhatunk egy telefonhívást, amelyben a fióki ügyintézés minőségét kell értékelnünk, és amikor jeleztük a telefonos ügyfélszolgálati munkatársnak, hogy online számlanyitásról volt szó, jobban meglepődött, mint mi a telefonhívás tényétől.

A próbálkozás annak minden nehézségével együtt nem nevezhető rossznak, a banki sorbanállás, illetve az utazás költsége megspórolható, ugyanakkor nem egy ténylegesen digitális szolgáltatást kapunk, amit 2021-ben egy online elérhető vállalati számlától várnánk. Nehezen lenne kihozható győztesként a Raiffeisen megoldása a Revolut, vagy a Soldo megoldásával történő összevetésben. 

Juhász Benedek

Források: Raiffeisen Bank