A BoosterLabs nevű szlovák fintech tanácsadó és service design cég elkészítette Magyarország fintech térképét, objektívan. Fontos, hogy objektívan, hiszen külső szemlélőként nem befolyásolták olyan önös üzleti érdekek, mint amik sokszor más ‘független’ szolgáltatók munkájának rovására mehetnek.

A BoosterLabs egyébként Szlovákia fintech ökoszisztémájának üde színfoltja, tevékenységük kifejezetten hasznos, és építő, ezt a ‘We create fintech products’ szlogenjük is jól összefoglalja. Érdemes szétnézni weblapjukat, számos esettanulmány, és egyéb érdekesség lelhető fel.

A magyar fintech piacot 12 különböző kategóriába sorolják, melybe összesen 46 fintech cég tartozik. Ez kisebb darabszám, mint a Magyar Nemzeti Bank Fintech jelentésében szereplő 200 körüli cég, de érdemes megjegyezni, hogy az MNB-hez képest kevésbé szofisztikált, inkább piaci működést figyelő gyűjtést végeztek, ami bizonyos szempontból legalább olyan hasznos és valós képet fest a magyar piacról, mint a bonyolultabb, akár TEÁOR számokat is figyelembe vevő elemzés.

A 12 kategória egymástól egyértelműen elkülönül, erre a magyar fintech szektor érettségének jeleként is tekinthetünk, hiszen az, hogy egy viszonylag fiatal szektor, néhány év alatt ilyen módon szegmentálódni tudott, mindenképpen jó jel. Az is pozitívum, hogy minden kategóriába minimum kettő, de inkább négy-öt cég sorolható, az pedig már a következő lépést vetíti előre, hogy számtalan, a térképen szereplő cég közötti együttműködés tudott kialakulni. És talán ezeknek az együttműködéseknek a fejlődése, számuk növekedése a legfontosabb tényező annak érdekében, hogy egy valóban érett szektorról beszélhessünk.

A következő években a fintech cégeknek, a szabályozóknak és az egyéb szereplőknek egyaránt arra kell törekedniük, hogy gyarapodjanak a működő, életképes cégek közötti együttműködések és egy komplex, integrált szektorról beszélhessünk, ahol mindig van helye az új játékosoknak, de el kell, hogy jöjjön a konszolidáció időszaka is.

Suppan Márton