“Gondolj magadra, a jövődre és arra, hogy mit szeretnél csinálni!” – interjú a figyelmes techzsenivel, aki Magyarország legforróbb pénzügyi appja mögött áll

Az elmúlt néhány évben egyfajta nemzetközi befektetési forradalomnak lehettünk szemtanúi. Soha nem volt még ilyen egyszerű és költséghatékony részvényekbe, alapokba és sok más egyéb eszközbe befektetni, mint manapság. Egyes országok azonban nem jártak olyan jól, mint mások – az előbbiek közé tartozik Magyarország is.

Magyarországon csak cikkekből ismerhettük a Robinhood-hoz hasonló befektetési alkalmazásokat, egészen addig amíg a Revolut be nem vezette nálunk is kereskedési szolgáltatásait. A helyzet néhány hónapja, a Lightyear érkezésével jobbra fordult. Lehetőségünk volt leülni Martin Sokkal, a Lightyear vezérigazgatójával és társalapítójával, akivel beszéltünk néhány érdekes történetről, pozitív meglepetésről, értékes gondolatról és az elkövetkezendő izgalmas dolgokról.

A Lightyear egy befektetési alkalmazás, amelynek segítségével a felhasználók több mint 3000 nemzetközi részvényhez és alaphoz férhetnek hozzá. Több pénznemben vezetett számláival, valamint EU-s, brit és amerikai befektetési kínálatával megkönnyíti a nemzetközi piacok közötti eligazodást, megbízásonként 1 euró, 1 font és 1 dollárig terjedő árakon. A felhasználók még a befektetés előtt is pénzt kereshetnek - az alkalmazáson tartott, be nem fektetett pénzükre 2,75%-tól akár 10,25%-ig terjedő kamatot is kaphatnak.

Az interjú számos érdekfeszítő témát érint:

  • Martin Sokk és a Lightyear történetét, valamint a fintech szupersztár Wise-zal ápolt kapcsolatát;
  • a különböző termékeket és szolgáltatásokat, amelyek az alkalmazással együtt Magyarországra érkeztek;
  • egy nemzetközileg elismert fintech cég magyar bevezetésének hátterét;
  • gondolatokat a mai befektetési és fintech színtérről;
  • valamint azt, hogy mit tartogat a jövő a Lightyear számára.

Bemutatkozik a Lightyear

Akik szorosan követik a pénzügyi híreket, már hallhattak arról, hogy a Lightyear belépett a magyar piacra. Azoknak, akik esetleg lemaradtak a hírről, be tudnád mutatni magadat és a céged?

Természetesen! Engem Martin Sokknak hívnak és egész életemben termékeket hoztam létre. Karrierem kezdetén több vállalatnál is dolgoztam, de azt hiszem, a pályafutásom legérdekesebb része az volt, amikor beléptem a startupok világába. A fintech szektorban eltöltött jó néhány év után 2020-ban megalapítottam a Lightyeart. A fő célunk az, hogy Európában mindenki számára megfelelő hozzáférést biztosítsunk a nemzetközi befektetési piacokhoz tisztességes áron, intelligens módon, minden olyan eszközzel és adattal, amely lehetővé teszi a megalapozott befektetési döntések meghozatalát.

Ha már a fintech szektorról beszélünk, több magas pozíciót is betöltöttél a Wise-nál, egy prominens fintech cégnél. Milyen volt az alkalmazotti lét után a saját főnököddé válni a Lightyearnél?

Ez egy érdekes kérdés. Soha nem gondoltam magamra alkalmazottként. A Wise-nál csapatokban dolgoztunk, de önállónak is kellett lennünk. Mindannyian tudtuk, hogyan kell azonosítani a problémákat, megszervezni az elvégzendő munkát, megoldani ezeket a problémákat, értékelni az eredményeket, és dönteni a következő lépésekről. Mindig azzal a hozzáállással dolgoztam, hogy elérjem azokat a célokat, amelyeket kitűztem. Ez sokkal zökkenőmentesebbé tette a vezérigazgatói szerepkörbe való lépést. Vezérigazgatóként mindenért felelősséget kell vállalni – és én készen álltam mindenre.

Tehát mindig is adott volt a környezet és minden szükséges készség ahhoz, hogy fel tudj készülni a saját vállalkozásod vezetésére. Hogyan született meg a Lightyear elindításának ötlete – egy hosszú folyamat, vagy egy hirtelen jött ötlet eredménye?

A Wise-nál eltöltött évek alatt rájöttem, hogy a pénzügyek és a technológia területén találtam meg a komfortzónámat – ez volt az a terület, amibe szerettem volna mélyebben beleásni magam. Aztán találkoztam egy érdekes problémával: az emberek nem fektetnek be.

Beszélgetni kezdtem Mihkellel (Mihkel Aamer, a Lightyear társalapítója), és ő is ugyanebbe a problémába ütközött. Ő egy nagyon jó befektető, és az emberek mindig hozzá fordulnak befektetési tanácsért. Amikor azonban korábban megkérdezték tőle, hogyan és hol fektessenek be, soha nem tudott jó választ adni. Nem tudott olyan termékről, amelyet nyugodt szívvel ajánlott volna a barátainak.

Amikor közelebbről megvizsgáltuk a problémát, hamar rájöttünk, hogy nem sokban különbözik a Wise megoldásától – csak éppen a befektetésekben, nem a pénzutalásban. Ezután feltérképeztük az összetett európai befektetési környezetet, megbizonyosodtunk arról, hogy a megfelelő technológiát építettük fel a különböző földrajzi területek összekapcsolására, majd egy élvezetes felhasználói élményt alakítottunk ki. Egy egyszerű engedéllyel és egy nagyon egyszerű termékkel kezdtük, majd arra összpontosítottunk, hogy az ügyfelek minden egyes dolgot könnyen megértsenek, amit létrehozunk.

Elég sokat beszéltünk a Wise-ról, elvégre majdnem öt évet töltöttél ott. Taavet Hinrikus (a Wise társalapítója) és sokan mások még a Lightyearbe is befektettek. Milyen a kapcsolatod a Wise embereivel, tartod még velük a kapcsolatot?

Igen, még mindig rendszeresen találkozom jó néhány emberrel. Minden finanszírozási körünkben részt vettek a Wise-tól – egy időben a vezetőség majdnem fele a befektetőink között volt. Ők néhány lépéssel előrébb járnak és láthattuk, hogyan küzdöttek le néhány olyan problémát, amellyel mi is szembesülhetünk a jövőben. Nagyon hasznos volt a világ legjobbjaitól tanulni.

Igazad van abban, hogy a világ legjobbjai közé tartoznak. A Wise azon kevés fintech cégek egyike, amelyek folyamatosan profitot termelnek, és a tőzsdén is sikeresek. Van valami, amit kifejezetten az ott eltöltött idő alatt tanultál, és amit a Lightyearnél is hasznosítottál?

Egy fő dolog van: a Wise sosem egy piacra épült. A legfőbb célja, hogy minden egyes országban meg tudja vetni a lábát – és mi ugyanezt a megközelítést követjük a Lightyearnél is. Amikor befektetési szolgáltatásainkon dolgoztunk, sok mindenre figyelnünk kellett sok különböző országban. Az egyes valutákat, nyelveket, szabályozásokat és ügyféligényeket mind figyelembe kellett venni. Lehet, hogy valami az egyik országban működik, de egy másikban nem. A kihívások ellenére azonban a Lightyear így válhat igazán nemzetközivé.

Szerinted mi különbözteti meg a Lightyeart a többi versenytársától?

Először is, igyekszünk minden egyes piacot, ahová belépünk, mélyen megérteni – így tettünk többek között Magyarországgal, Németországgal és az Egyesült Királysággal is. A kutatásokon túlmenően mindig nyitottak vagyunk arra, hogy még többet tanuljunk, és arra is készen állunk, hogy a helyi igényekhez igazodva változtassuk meg a terveinket.

Másodszor, azért vagyunk itt, hogy nagyszerű infrastruktúrát építsünk ki. Nem feltétlenül arra összpontosítunk, hogy a kezdetektől fogva extravagáns kínálatot nyújtsunk. Ehelyett arra törekszünk, hogy rögtön jelentős értékkel szolgáljuk ügyfeleinknek. Például úgy osztjuk el erőforrásainkat és fejlesztjük technológiánkat, hogy fel tudjuk venni a versenyt a helyi árakkal. Ezért tudjuk az ETF-eket ingyen, minden mást pedig szuper olcsón kínálni.

Beszéljünk a pénzről

Említetted a díjszabást. Meglepő, hogy egyes termékeitek díjai mennyivel alacsonyabbak, mint a versenytársaitoké – nemzetközi és helyi szinten egyaránt. Hogyan engedhetitek meg magatoknak, hogy ilyen árakat kínáljatok?

Én megfordítanám a kérdést: miért olyan magasak a díjak máshol? Ha megnézzük mekkorák a költségek, egy ügylet végrehajtásának nagykereskedelmi ára jelentősen alacsonyabb, mint amivel a lakossági ügyfelek például egy banknál szembesülnek.

Szerintem a fő probléma az, hogy nincs kihívás a piacon. Számos jelentős szereplő lustán közelíti meg ezt a problémát. Elavultan gondolkodnak az árképzés, az üzleti megközelítés és a technológia terén egyaránt. Nem igazán automatizálják a folyamataikat. Ezzel szemben mi megpróbálunk mindent úgy felépíteni, hogy a lehető legkevesebb emberi beavatkozásra legyen szükség. Abban a pillanatban, amikor egy embernek bármihez is hozzá kell nyúlnia a rendszerben, az egész folyamat lassabbá és költségesebbé válik.

Még azt is mondanám, hogy a jövőben tovább tudjuk csökkenteni az árainkat, azonban még mindig elég kicsik vagyunk, így eltarthat egy ideig, amíg a kereskedési volumenünk ezt lehetővé teszi.

Beszéljünk a kamatról. A legtöbb magyar bank alacsony betéti kamatokat kínál, mert nem kényszerülnek arra, hogy növeljék azokat – biztonságban érzik piaci helyzetüket. Ha azonban valaki felmegy a Lightyear honlapjára, láthatja, hogy a kínált kamatlába dollárra 4,25%; euróra 2,75%; fontra 3,75%; forintra pedig 10,25%. Miért magasabbak ennyivel a kamatlábaitok a helyi szereplők kínálatánál?

Itt megismételhetném az előző válaszomat. A bankok sok pénzt keresnek az ügyfeleik betétein, nem sokat nyernének azzal, ha magas kamatokat kínálnának. Mi is keresünk pénzt a platformunkon elhelyezett, be nem fektetett pénzeken, de csak egy 0,75%-os díjat számolunk fel. Bármilyen kamatlábat is kínál a központi bank, mi ezt a kis szeletet vesszük el belőle, minden mást pedig a felhasználónak adunk. Szeretnénk, hogy az ügyfelek a lehető legtöbbet hozzák ki a pénzükből, különösen a jelenlegi gazdasági környezetben. Ha készpénzben tartják a pénzüket, akkor az infláció miatt gyakorlatilag elszegényednek. A Lightyear segítségével korlátozni tudják a vagyonuk értékének csökkenését, amíg meg nem találják a számukra megfelelő befektetési lehetőséget. Ez egy win-win szituáció.

Hogyan gondoskodik a Lightyear a felhasználók pénzének védelméről?

Egy teljes mértékben szabályozott befektetési vállalat vagyunk Európában – szigorú előírásoknak teszünk eleget, és rendszeresen beszámolunk a működésünkről. Az ügyfelek védelme így szabályozási szempontból garantált. A saját pénzünket és a felhasználóink pénzét is külön kezeljük. Így abban a valószínűtlen esetben, ha a Lightyear megszűnik, a felhasználók pénze akkor is megmarad, mi semmilyen módon nem nyúlhatunk hozzá. Mindezen garanciákon túl ott van még az európai szabályozó hatóság betétbiztosítási rendszere, így a pénz még nagyobb biztonságban van.

Fontos kiemelni a szabályozást. Sokan olvashattuk, hogy tavaly év végén számos kriptovállalatnak sikerült lényegében átvernie az embereket a szabályozás hiánya miatt. De az általad elmondottak alapján a Lightyear felhasználóival távolról sem történhet hasonló.

Ez így van. Nem azért hoztuk létre a termékünket, hogy nagy kockázatot vállaljunk. Azoknak az ügyfeleknek szánjuk, akik hosszú távra akarnak befektetni, akik hosszú távon szeretnék gyarapítani a vagyonukat.

Miért pont Magyarország?

A Lightyear az Egyesült Királyságban történő elindulása után az eurózónába terjeszkedett, majd sokak meglepetésére Magyarországra. Sok neves fintech cég figyelmen kívül hagyja Magyarországot – miért esett választásotok hazánkra?

Számos cég gyakran figyelmen kívül hagy több európai piacot. Mi azt láttuk, hogy valójában hatalmas piac van a bevett, nagy országokon kívül. Az emberek egész Európában elhanyagoltak a befektetési szolgáltatások tekintetében, de az olyan országokban, mint Magyarország és Észtország, még kevesebb szolgáltató van. Az ügyfelekhez való jó hozzáférés miatt meglehetősen jó lehetőségnek láttuk az itteni terjeszkedést.

Az a néhány nagy fintech szereplő, amely belépett Magyarországra, figyelemre méltó eredményeket tudott elérni. Például a Revolutnak több mint 800 000 magyar felhasználója van (mostanra közel 1 millió). Az ilyen tapasztalatok is szerepet játszottak a döntésetekben?

Igen, mindenképpen. Azt hiszem, a Revolut és a Wise okosan felismerte, hogy a főbb európai piacokon kívül is vannak vonzó lehetőségek. A Wise még irodát is nyitott, és itt Magyarországon is folytat termékfejlesztést. Mondhatjuk, hogy inspiráltak minket a sikereik, de fontos megjegyezni, hogy a megfelelő termék nélkül az inspiráció nem elég.

Beváltotta a hozzá fűzött reményeket a magyarországi bevezetés?

Nagyon meglepett a fogadtatás, az elején őrületes növekedési hullámot láttunk, és azóta is rendkívüli ütemben növekszünk. Azt is mondhatnám, hogy Magyarország az egyik leggyorsabban növekvő piacunk. Termékközpontú marketing megközelítést alkalmazunk, és nagyszerű látni, hogy ez működik. Az ügyfelek azonnal megértették az általunk kínált értéket, visszajelzéseket adnak nekünk és másoknak is ajánlják a Lightyeart. Úgy tűnik, hogy a többdevizás számlánk, a befektetési kínálatunk és a kamataink különösen hasznosak itt Magyarországon más piacokhoz képest. A magyarok most még jobban meg tudják védeni a pénzüket az infláció ellen, ami abban is megnyilvánul, hogy nagy számban regisztrálnak és szeretik a termékünket.

Ha magyarországi befektetésekről beszélünk, akkor meg kell említenünk a TBSZ számlát (Tartós Befektetési Számla, egy adókedvezményt nyújtó számla).Nálatok is elérhető lesz ez a számlatípus?

Röviden: igen. Már megtettük az első lépéseket ahhoz, hogy be tudjuk vezetni a TBSZ számlát. Ez volt az egyik legkeresettebb funkció az itteni bevezetés során, és mint mondtam, mindig igyekszünk reagálni a felhasználói igényekre. Az adózás hihetetlenül fontos része a befektetéseknek, és csak akkor tudjuk megadni a befektetés összes előnyét, ha minden adókedvezményt biztosítunk.

Mit gondol egy cégvezető a tőzsdékről és a fintechről?

Hogyan látod jelenleg a befektetési színteret? Tavaly sokan hatalmas összegeket veszítettek a tőzsdén. Az egyik legjobb stratégiának az bizonyult, ha felszámoljuk a pozícióinkat, és csak készpénzt tartunk – még a magas infláció mellett is. Mit gondolsz a piacok jelenlegi helyzetéről?

Nagyon érdekes helyzetben vagyunk. Az elmúlt évben mindenki azt próbálta kitalálni, hogy merre mozog a piac, és érdekes megfigyelni, hogy a felhasználóink nagyon eltérő nézeteket vallanak. Néhányan szeretik a volatilitást, mert az izgalmat hoz a piacra. Vannak, akik inkább passzívak – ők jelen vannak a tőzsdén, és soha nem fognak onnan elmenni. Sok más stratégia is létezik, de nem tudom, melyik a legjobb. Én személy szerint egy meglehetősen egyszerű stratégiát követek: szinte csak vásárolok és szinte soha nem adok el, a hosszú távra koncentrálva. A mögöttes gondolatmenetem az, hogy inkább tovább jelen vagyok a piacon, minthogy megpróbáljam kijátszani a piacot. Rövid távon sok minden történhet, de úgy gondolom, hogy hosszú távon a világgazdaság növekedni fog.

Mit mondanál annak, aki ódzkodik a befektetéstől ezekben a viharos időkben: miért érdemes jelenleg még befektetni?

Úgy gondolom, hogy mielőtt bármit is tenne, meg kell vizsgálnia a saját pénzügyi helyzetét. Győződjön meg arról, hogy van-e pénze az alapvető dolgokra. Ha van bármilyen adóssága, próbálja meg visszafizetni azt. Hozzon létre egy vésztartalékot a váratlan kiadásokra. Összességében, először magáról gondoskodjon. Ha minden rendeződött, akkor gondolkodhat a befektetésen. Nem mondhatom azt, hogy mindenképpen fektessen be, de úgy gondolom, hogy a befektetésnek most is vannak előnyei. Mindenkinek azt tanácsolnám, hogy olvasson a részvénypiacok működéséről, ismerjen meg néhány befektetési gyakorlatot, és esetleg keressen egy piaci problémát, és építsen fel az alapján egy befektetési stratégiát.

Ha már a befektetési gyakorlatoknál tartunk, mit csinálnak a felhasználóitok? Szerinted a passzív vagy az aktív befektetési viselkedés a dominánsabb a Lightyearen?

A felhasználóink valószínűleg inkább a passzív oldalon állnak, de nem mondanám, hogy teljesen passzívak. Jellemzően egyéni részvényeket vásárolnak és tartanak, hosszú távú szemlélettel, nem kereskednek napi szinten. És ez a mi céljainknak is megfelel. A befektetés a vagyonteremtésről szól, általában hosszú távon, és örülünk, hogy felhasználóink is osztják a mi értékeinket.

Egyszerre vagytok részei a befektetési és a fintech szektornak is. Mi a véleményed a fintech piacról és úgy általánosan a fintech cégekről?

Mindannyian látjuk, hogy jelenleg nehezebb befektetést szerezni, mint korábban. Ez azt jelenti, hogy a cégeknek gyakorlatiasabbnak kell lenniük, és ez valójában jót tesz a piacnak. Ha nem egy hype-ciklus tetején építkezünk, akkor sokkal inkább az értékteremtésre kell koncentrálnunk. Vannak olyan vállalatok, amelyek kénytelenek újragondolni az üzleti modelljüket és az értékajánlatukat, és vannak olyanok, amelyeknél már most is minden a helyén van. A nehéz környezet ellenére ez utóbbiak még mindig sikeresek tudnak lenni. A felhasználóik bíznak bennük, mert hosszú távon is számíthatnak rájuk. A befektetők pedig még most is készek pénzt tenni beléjük. Számomra ez nagyon érdekes!

Sok fintech cég pénzügyi lyukakat próbál betömni. Rengeteg befektetést, majd hitelt is felhasználtak már, de úgy tűnik, hogy a pénzcsapok elapadtak egy kicsit. Mit mondanál azoknak, akiknek esetleg fenntartásaik vannak a Lightyear pénzügyi helyzetével és üzleti modelljével kapcsolatban?

Tavaly tartottunk egy nagy Series A finanszírozási fordulót, mert tudjuk, hogy egy jó befektetési termék felépítéséhez időre és erőforrásokra van szükség. Meg akartunk bizonyosodni arról, hogy a lehető legjobb termék létrehozására tudunk összpontosítani – és hogy már korán megjelenhessünk a piacon.

Az első naptól kezdve tudatosan kezeljük azt, hogy miként keresünk pénzt. Mikor élesítünk egyes bevételi csatornákat? Hogyan viszonyulnak ezek a bevételi csatornák azokhoz az adott típusú ügyfelekhez, akiket be akarunk vonzani? A pénzkeresésen túl az árazásunkat szándékosan úgy alakítottuk ki, hogy egy bizonyos ügyfélkörhöz igazodjunk. Vannak ingyenes ETF-jeink, és vannak 1 eurós, 1 fontos, illetve 1 dollárig terjedő díjakért megvásárolható részvényeink. Ez a struktúra vonza a hosszú távú perspektívával rendelkező embereket. Azokat, akik nem fognak például naponta tízszer kereskedni és 10 eurós díjat fizetni, hanem inkább ingyenes ETF-ekben tartják a pénzüket, és időnként vásárolnak részvényeket is. A kamattermékeinken is pénzt keresünk. Mi csak egy 0,75%-os részt teszünk el, így általában minél több pénz érkezik a platformunkra, annál több pénzt adunk vissza a felhasználóknak.

Lényegében egy olyan környezet alakul ki így, ahol nem feltétlenül áll érdekünkben, hogy olyan embereket célozzunk meg, akik sokat kereskednek és a kereskedési díjból profitáljunk. Inkább, ha az emberek több pénzt hoznak a platformra, akkor a termékeinkkel pénzt kereshetnek egyszerre ők is és mi is.

Térjünk rá néhány, a befektetési és kereskedő cégekkel kapcsolatos kérdésre. A Robinhood és a Revolut nagymértékben függ a kriptokereskedelemből származó bevételektől. A Robinhood erősen megsínylette a kriptokereskedési forgalom nagymértékű visszaesését, és a Revolut a színfalak mögött potenciálisan ugyanebben a helyzetben lehet. A Freetrade, egy brit székhelyű szolgáltató a pletykák szerint potenciális vevőket keres. Hogyan vélekedsz ezekről a problémákról?

Szerintem különböző okai vannak annak, hogy egyes cégek miért mennek jól, és mások miért nem. Sokuk egy hatalmas hype-ciklus tetején született. Nem kellett szilárd alapokat kiépíteniük és megfelelő üzleti tervvel rendelkezniük, mint nekünk. A Lightyear esetében biztosítottuk, hogy bevételeink és költségeink az első naptól kezdve összhangban legyenek. Ez az oka annak is, hogy még mindig nem tudjuk eldönteni, mikor vezessük be a kriptót a platformunkon. Egyik nap sok pénzt keresel, másik nap pedig semmit – és ez bizonytalanságot okoz a bevételeidben. Ahogy mi látjuk, ez nem egy hatékony piac. Bár látjuk a kriptók iránti érdeklődést az ügyfelek oldaláról, és nyitottak vagyunk arra, hogy valamikor a jövőben bevezessük őket, mi az alapokra szeretnénk koncentrálni: a tönkrement európai befektetési piac kisegítésére.

Mit hoz a jövő?

A tavalyi Series A finanszírozási fordulót már említettük, ez 25 millió dollárt hozott nektek. Hogyan jellemeznéd a befektetés folyamatát a jelenlegi piaci környezetben?

A befektetés nem egy egyirányú folyamat. Nem csak arról van szó, hogy mi megpróbáltunk pénzt szerezni. A befektetők is keresik a befektetési lehetőségeket, ahogyan a mi esetünkben a Lightspeed Venture és Richard Branson is tette. Megvan a saját feltevésük a piacot illetően: feltehetően az, hogy az európai befektetési piac tönkrement. Azzal, hogy befektetnek a vállalatunkba, erre a problémára reagálnak, egy stratégiát követnek. Ami a nehéz befektetési környezetet illeti, ez a tőkebevonásunk idején nem számított különösebben. Mi nem egy-két évre építkezünk – 10-15 éves távlatokban gondolkozunk, ami alatt a piaci környezet is sokat változhat.

Terveztek további befektetést a közeljövőben, vagy egyelőre nincs rá szükségetek?

Jelenleg nincsenek ilyen terveink. Arra összpontosítunk, hogy a termékünket minél több ügyfélhez el tudjuk juttatni, és segítsük őket abban, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki belőle. A tavalyi év alatt egy elég kényelmes tartalékot tudtunk felépíteni ahhoz, hogy hosszú évekig működhessünk. Meglehet, hogy a jövőben ismét befektetés után nézünk, de ez remélhetőleg a növekedés felgyorsítására lesz, nem pedig azért, mert szükségünk van rá.

Mivel ilyen hosszú távra terveztek, hogyan látjátok a Lightyear jövőjét? Mit látnál szívesen rövid-, közép- vagy hosszú távon?

Mielőtt a jövőről gondolkodnánk, meg kell néznünk a jelent. És a szomorú igazság az, hogy az európaiak nem fektetnek be. Az Egyesült Államokban a lakosság 50%-a rendelkezik valamilyen részvénypiaci kitettséggel. Európában ez a szám szerintem 15% körül van. Magyarországon még ennél is alacsonyabb, 11-12%. Az első célunk tehát az, hogy a legjobb terméket hozzuk létre, amely több embert rá tud venni a befektetésre. A jó árképzés, a hozzáférhetőség és a felhasználói felület mind-mind létfontosságú. Ha ezeket a követelményeket jól lefedjük, akkor kezdhetünk el terjeszkedni, és biztosíthatjuk, hogy Európában mindenki befektessen – vagy legalábbis növelhetjük a befektetők arányát. Ha azt kérdeznéd tőlem, hogy mivel lennék elégedett, akkor azt mondanám, hogy szeretném minél hamarabb növelni ezt az arányt. Szeretném, ha az emberek egész Európában képesek lennének befektetni, gyarapítani a vagyonukat és kényelmesen nyugdíjba vonulni. Ez csodálatos lenne.

Van egy pontos szám a fejedben a befektetők számának növelését illetően?

Ha abból indulunk ki, hogy Európában több száz millió ember él, ha 10-20%-kal több ember belépne a tőzsdére, az nagy eredmény lenne.

És mire számíthatunk a közeljövőben? Vannak olyan új termékek vagy terjeszkedési tervek, amelyekről beszélhetsz?

A magyarországi TBSZ számlákat már említettük, és a jövőben magyar nyelvi képességek beépítését is tervezzük. Az észt piacról nagy igény mutatkozik az üzleti számlák és egyéb üzleti termékek iránt, így ezeken is dolgozunk. A felhasználók azt is kérték, hogy több adatot és információt kapjanak a világ minden tájáról. A termékeken kívül új piacokra is szeretnénk belépni. Jelenleg nem vagyunk jelen az északi országokban, az ottani saját valuták miatt. Lengyelország és Románia is érdekes piacok, de ott is ugyanez a helyzet. Folyamatosan vizsgáljuk, hogyan tudnánk megközelíteni ezeket a piacokat.

És az interjú lezárásaként: ha mondhatnál valamit – bármit – a magyar embereknek, mit mondanál nekik?

Gondolj magadra, a jövődre és arra, hogy mit szeretnél csinálni. Legyen szó befektetésről vagy bármilyen más életcélról, kezdj el tanulni és dolgozni, hogy elérd őket – jó dolgok fognak kisülni belőle. Nem fog megtörténni, hogy egy nap felkelsz, és arra ébredsz, hogy az egész életed megváltozik. Inkább a hosszú távú szemléletről van szó. Lépésről lépésre kell haladnod, és a végén így vagy úgy, de sikeres leszel – bármit is jelentsen számodra a siker.

(Címlapkép: Lightyear)