Gondatlansággal vádolja a Starling Bankot egy brit politikus

Erős vádakat fogalmazott meg a napokban Lord Agnew korábbi konzervatív miniszter a Starling Bankkal kapcsolatban. A jelenlegi országgyűlési képviselő szerint a bank arra használta a brit kormány Covid újraindítási hitelprogramját, hogy drámai mértékben felnagyítsa mérlegfőösszegének méretét. Agnew szerint mindezt a bank anélkül tette, hogy meggyőződött volna az ügyfelek fizetőképességéről. 

A kérdéses hitelprogram a pandémia utáni talpraállásban igyekezte támogatni a brit KKV-kat. A kezdeményezés keretein belül a szigetország bankjai több mint 47 milliárd font adófizetői pénzt helyeztek ki bajban lévő kisvállalkozásokhoz. A brit kormány 100 százalékos garanciát vállalt a hitelekkel együtt járó veszteségek fedezetére. 

Lord Agnew idén januárban mondott le csalás elleni miniszteri posztjáról, mivel megítélése szerint a brit kormány borzalmasan teljesít a különböző csalások elleni védekezésben. A politikus kifejezetten a Starlingot emelte ki, mint negatív példát a bankszektorból. “Minimális adatok birtokában nem tudom teljesen elemezni a vétségeket, de szeretném megnevezni az egyik olyan bankot, amely meggyőződésem szerint a kormány és az adófizetők érdekeivel ellentétesen cselekedett: ez a Starling Bank,” – nyilatkozta Agnew. 

A politikus rámutatott, hogy a pandémia előtt a Starling alig 23 millió font hitelt helyezett ki, 2021 júniusára csak a covid hitelprogram keretein belül folyósítottak 1,6 milliárd fontot. “Úgy fest, hogy megragadták ezt az istenadta lehetőséget, hogy alig egy év alatt ötvenszeresére növeljék a mérlegfőösszegüket. Mindezt úgy, hogy ennek kockázatait nem ők, hanem az adófizetők viselték,” – folytatta Agnew. Hozzátette, ez egy ingyenes marketing kampány volt a Starlingnak, aminek segítségével a digitális bank felépítette hitelállományát és feltornázta értékeltségét.

A válaszra sem kellett sokáig várni. Anne Boden, a Starling alapító-vezérigazgatója szerint sokként érte a vállalata ellen indított támadás, valamint kijelentéseinek visszavonására szólította fel Lord Agnew-t. Kifejtette, nem igaz, hogy a Starling nem ellenőrizte a vállalati ügyfelek árbevételét és fizetőképességét – a neobank az előírásoknak megfelelően járt el minden esetben.

Boden elmondása szerint a Starling épp a pandémia alatt vezetett be olyan extra ellenőrzéseket, amelyek növelték a kihelyezett hitelek várható értékét. Ezt a célt szolgálta az is, hogy az inaktív állapotban lévő vállalatok nem folyamodhattak friss forrásokért. Az alapító szerint a vádak azért is méltatlanok, mert épp a Starling volt az a bank, amelyet miniszterek és országgyűlési képviselők is kritizáltak, amiért sok vállalat hitelkérelmét csalás gyanúja miatt utasították el. 

Ebben a vitás ügyben nehéz anélkül igazságot tenni, hogy ismernénk a bank által kihelyezett újraindítási hitelek teljesítményét. Érdemes lenne áttekinteni, hogy az egyes bankok által folyósított hitelek hány százalékánál merültek fel visszafizetéssel kapcsolatos gondok. Amennyiben a Starling valóban a tabella alján szerepel, akkor indokoltnak bizonyulhatnak Lord Agnew erőteljes kritikái. Ellenkező esetben nehéz nem úgy értelmezni az esetet, mint a nagybankok babérjaira törő fintech megalapozatlan kipécézését.

Forrás: Finextra

Bátorfi Botond

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.