Februári fintech körkép

A valamivel csendesebb évkezdés után februárban igencsak felpörögtek az események a fintech szektorban, így havi körképünk összeállításakor sem volt nehéz dolgunk. A folytatásban szó lesz a legnagyobb tőkebevonásokról és a legerősebb piaci trendekről is.

A szinte minden hónapban  – valamilyen módon – bekerülő Nubank ezúttal második helyen végzett a legnagyobb tőkebevonások versenyében. Warren Buffett ismét befektetett a digitális bankba, így értékeltsége jelenleg egymilliárd dollárra tehető. Ha figyelembe vesszük, hogy Buffett ezzel egyidőben megvált Visa és Mastercard részvényeitől, akkor a konzervatív befektető politikájának meglepő alakulásáról beszélhetünk. 

Rekordok, mérföldkövek

Hatalmas összeggel gazdagodott a Scalapay is. Az olasz BNPL szolgáltató 497 millió dollárt vont be, ezzel hazája első fintech unikornisának mondhatja magát. A 2019-es alapítású vállalat számos európai országban van jelen, a jövőben pedig további piacokra tervezi belépését. Szintén Európa érettségét dicséri a GoCardless tőkeemelése. Az online fizetésfeldolgozási szolgáltatást nyújtó vállalat 312 millió dollárt vont be. A londoni fintech értéke 2,1 milliárd dollárra emelkedett. A GoCardless a jövőben az open banking alapú szolgáltatások fejlesztésére allokálja erőforrásait, hogy további előnyöket nyújthasson ügyfeleinek a fizetések feldolgozása és befogadása során. 

Neobanki úttörők 

Nem tétlenkedtek a digitális bankok sem. A már említett Nubank egyik brazil üldözője, a Neon 300 millió dollárt vont be a Spanyol BBVA-tól, ezzel unikornis státuszba lépett. A Neon 2016-ban jött létre azzal a céllal, hogy elősegítse az ország bankolatlan rétegének pénzügyi szolgáltatásokhoz jutását. A vállalat mára több, mint 15 millió ügyféllel rendelkezik, így a Nubank mögött a Bankinterrel és a C6 Bankkal konkurál a brazil digitális banki versenyben. 

Folytatja menetelését a Vivid Money is. A német pénzügyi szuperapp 2020 nyarán kezdte meg működését, azóta pedig több, mint félmillió ügyfélre tett szert a gyors termékfejlesztésnek köszönhetően. A Vivid termékpalettáján a neobanki megoldások dominálnak, úgy, mint a részvény-, nyersanyag- és kriptokereskedés, a cashback, a költségkezelés és a mobilfizetések. A vállalat nemrég vont be 100 millió dollárt, amiből a hagyományos termékek irányába kívánnak elmozdulni. Hamarosan megjelennek a kínálatban a biztosítási termékek és a hitelek is. 

Digitális jelzáloghitellel bővült a Tinkoff Bank értékajánlata. A bejelentés idején még nem eszkalálódott háborúig az orosz-ukrán helyzet, így ekkor a hónap egyik nyertesének tűnt az orosz neobank. Az új digitális jelzáloghitel kiváló ügyfélélménnyel kecsegtet, hiszen minimális papírmunkát, időt és energiát igényel az ügyfelektől, akiknek nem is kell személyi ügyintézést végezni a konstrukció igénybevételéhez. A háború azonban később erősen megrendítette a vállalat jövőképét, főleg a nemzetközi terjeszkedés vált elérhetetlenné egy időre. 

Jönnek fel a fejlődő országok

Az idei évben eddig különösen látványos volt a fejlődő régiókban tevékenykedő fintechek előretörése. A múlt hónapban például 100 millió dollár friss tőkéhez jutott az indiai Niyo, amely mára több, mint négymillió ügyféllel rendelkezik. A Niyo termékpalettáján a digitális banki és pénzforgalmi szolgáltatások mellett a vagyonkezelési megoldások dominálnak, ez azonban most változhat. Bővülés előtt áll a termékpaletta, hiszen hamarosan érkeznek a személyi kölcsönök, hitelkártyák és beágyazott valuta átváltási szolgáltatások is. 

Szintén a befektetőkhöz fordult februárban a Tonik. A Fülöp-szigetek egyik vezető neobankja 131 millió dollárt vont be, így folytathatja rohamtempóban zajló növekedését. A Tonik kevesebb, mint egy év alatt szerzett jelentős számú ügyfelet az országban, a betétek pedig mára 100 millió dollár fölé rúgnak. A vállalat meg is állapodott a Finastrával, így a brit szolgáltató implementálja majd a neobank felhőalapú core banki infrastruktúráját. A tervek szerint ez még nagyobb rugalmasságot és ügyfélbarát szolgáltatásokat tesz elérhetővé a Toniknak.

A Niyo és a Tonik sikerei azt jelzik, hogy az ázsiai földrész kevésbé fejlett országaiban is bőven van hely a fintecheknek. A kontinens sikertörténetei láthatóan egyre többeket inspirálnak. Februárban jelentette be az ADQ befektetési vállalat, hogy Wio néven saját digitális bankot indít az ország lakosságát kiszolgálandó. Jordániában egy fiatalokra szakosodott digitális bank, a LINC kezdheti meg működését a közeljövőben, a célcsoportot az ország egyetemistái és fiatal vállalkozói jelentik.

A szükségesnél lassabban, de zajlik a zöld forradalom

Sokszor elmondtuk már, hogy a klímaváltozás elleni harcban a pénzügyi szektornak is részt kell vennie. Az ügyfelek edukálásával, valamint hatékony kiszolgálásával a bankoknak is hozzá kell járulniuk a pozitív változásokhoz. A bankok egyelőre a vártnál lassabban reagálnak a helyzetre, a zöld fintechek viszont szép számmal tűnnek fel a színen. A CommerzVentures kockázati tőkealap közelebbi pillantást vetett az európai és észak-amerikai zöld fintechekre, a kutatás eredményei pedig optimizmusra adnak okot. Az alszektorba érkező finanszírozások összértéke tavaly 1,2 milliárd dollár volt, ami nagyjából háromszorosa a korábbi rekordnak. 

A neobankok irányából is érkeztek biztató hírek. Befektetési szolgáltatással bővül a bunq termékpalettája. A holland neobank három diverzifikált, a környezetvédelmi elvekkel konzisztens portfólióba nyújt befektetési lehetőséget ügyfeleinek, hogy ezáltal is szélesítse értékajánlatát. 

Február közepén pedig piacra lépett a Novus, egy brit neobank, melynek célja az ügyfelek segítése a fenntartható szokások kialakításában és a környezet védelmét szolgáló adakozásbann. Mindenképp jó hír, hogy egyre több a kifejezetten fenntartható célok mentén megalakuló neobank, de ezzel együtt a “hagyományos” neobankok között is kezd általánossá válni a kínálat zöldülése. 

Stabilan növekszik a kriptovaluta adaptáció

A hónap legforróbb területe egyértelműen a kriptovaluták piaca volt. Itt is a neobankok között figyelhető meg a leginkább növekvő aktivitás. A Lunar kriptokereskedéssel bővítette értékajánlatát, így az ügyfelek a mobilappban meg is kezdhetik a kriptoeszközök adás-vételét. A dán neobank olyannyira nagy fantáziát lát ebben a területben, hogy egy külön vállalatot is létrehoz a blockchain irányú tevékenységeknek, ez a Lunar Block.

Az osztrák Bitpanda is erős lépéssel jelezte, hogy diverzifikálni kívánja tevékenységét a kriptovaluta szegmensen belül.  A Bitpanda főként neobanki és digitális vagyonkezelési megoldásokat kínál ügyfeleinek. A vállalat nemrég felvásárolta a letétkezelő és pénztárca-szolgáltatásáról ismert brt Trustologyt. A Bitpanda Custody névre átkeresztelt vállalat ezzel máris a világ egyik legnagyobb digitális letétkezelője lett, a neobank pedig közelebb került ahhoz, hogy ingyenes letétkezelést kínálhasson ügyfeleinek. 

A hagyományos szereplők közül kiemelhetők a kártyatársaságok, hiszen mind a Visa, mind a Mastercard aktív volt a területen februárban. Előbbi azzal került be a hírekbe, hogy kiderült, a 2022-es pénzügyi év első három hónapjában 2,5 milliárd dollárnyi tranzakciót hajtottak végre a Visa kripto kártyáival. A tavalyi éves adatokhoz képest ez jelentős, közel háromszoros emelkedést vetít előre. A Mastercard ezúttal tanácsadói tevékenysége kapcsán tett tanúbizonyságot a digitális eszközök jövőjébe vetett hitről. A vállalat újabb területekre lép be tanácsadóként, köztük a kriptovaluták és a további digitális fizetőeszközök is bekerültek a repertoárba. 

Az inkumbens pénzügyi szereplők tehát egyre nagyobb nyitottságot és bizalmat mutatnak a kriptovaluták és a blockchain technológia irányába. Ezek a konkrét lépések rendkívül erős üzenetet hordoznak és nagy hatással is vannak, ugyanis sokan továbbra is szkeptikusan viszonyulnak ehhez a növekvő területhez. Az orosz-ukrán háború kirobbanása ismét a társadalmi diskurzus középpontjába emelte a kriptoeszközöket. Alighanem nagy hatással lesz az eszközosztály jövőjére az, hogy milyen megítélés alá esik majd szerepvállalásuk a háború körüli szankciók érvényre juttatásában.

Bátorfi Botond