Digitális banki spinoffok 2. rész – Openbank by Santander

Az inkumbens bankok digitális spinoffjait feldolgozó cikksorozatunk második részében (az 1. rész itt olvasható) ezúttal a Banco Santander által létrehozott Openbank történetét és szolgáltatásait vizsgáljuk meg közelebbről. Az Openbank közel harminc éve, 1995-ben jött létre még a Santander telebankjaként. A spanyol székhelyű bank több módosítást követően 2017-ben nagy lépésre szánta el magát és bejelentették, hogy az Openbankot újragondolják, mint egy 100%-ban digitális bankot. Ez a döntés része volt a Banco Santander azon csoportszintű törekvésének, hogy 2018 végére 30 millió digitális banki ügyféllel rendelkezzenek. Az ambiciózus vállalkozást egyértelmű siker követte.

Az Openbank 2018-ban ugyanis elérte az 1 milliós ügyfélszámot, mára pedig több, mint 1,5 milliónál tartanak, amivel egyértelműen a dél-európai régió legerősebb digitális bankjává nőtték ki magukat. Termékpalettájuk kitűnő érzékkel ötvözi a digitális térhez szabott, ugyanakkor hagyományos banki szolgáltatásokat, valamint a beyond banking és lifestyle banki megoldásokat, amelyek különösen az elmúlt években váltak népszerűvé a bankok tevékenységi körének kitolódásával. Az ügyfeleknek lehetőségük van folyószámla vagy megtakarítási számla nyitására. A számlákhoz fizikai és virtuális bankkártyák egyaránt tartoznak, ahogyan kiterjedt kártya- és költségkezelési funkciók is, melyek révén nyomon követhető az ügyfél költékezéseinek alakulása. 

Az érett piaci szereplővé válással az Openbank tevékenységei között egyre fontosabb szerepet tölt be a hitelezés is, termékpalettáján épp ezért található fix és változó kamatozású jelzáloghitel, valamint személyi kölcsön szolgáltatás is. 

A hagyományosabb megoldások mellett az ügyfelek robot-tanácsadók segítségével automatizált befektetésekbe kezdhetnek, de lehetőség van egyéni igényekhez szabott, célközpontú befektetések igénybevételére is. A PSD2-es pénzügyi aggregátor funkció lehetőséget biztosít az egyéb bankoknál vezetett számlák regisztrációjára is az appban, így az ügyfelek egy helyen tekinthetik át a különböző számláikat és sokkal szemléletesebb összképet kaphatnak pénzügyi helyzetükről. A személyre szabhatóságról a kiterjedt kártyakezelési és biztonsági funkciók gondoskodnak, így biztonságosan tárolhatók az ügyfelek különböző platformokon érvényes jelszavai, igény szerint alakítható a bejelentkezéskor alkalmazott autentikáció erőssége, illetve az eszközök kezelésével tovább csökkenthető az illetéktelen hozzáférés kockázata.

A lifestyle elemek közül három emelhető ki, ezek közül az adományozási megoldás az első: az Open Solidarity kártyákkal az ügyfelek felhasználóbarát módon utalhatnak a számukra fontos jótékonysági szervezeteknek és alapítványoknak. A fiataloknak külön applikáció is készült, ahol egy Open Young prepaid kártyát, valamint ahhoz tartozó játékos és szemléletes pénzkezelési megoldásokat kínálnak nekik, hogy ezzel is segítsék praktikus pénzügyi ismereteik bővülését. Végül említést érdemelnek még a különböző kedvezmények és promóciók, melyek többsége a termékpaletta egyes elemeinek kipróbálását követően válik elérhetővé az ügyfeleknek.

Az Openbank tehát hatékonyan ötvözi azokat az elemeket, amelyek kulcsfontosságúak a digitális banki spinoffok sikeressé válásához: megvan a maga szerepe a Santander bankcsoport stratégiai terveiben, de mind termékfejlesztés, mind infrastruktúra szempontjából önállóan értelmezhető, emellett pedig hagyományos és lifestyle banki megoldásokat egyaránt kínál ügyfeleinek. Az erőfeszítéseiket 2020-ban is siker koronázta, ugyanis 285 ezer új ügyféllel gazdagodtak az évben (ezáltal átlépték a másfél milliót), ami nagyjából kétszerese a 2019-es adatoknak. A termékpaletta bővítése mellett már jó ideje nagy hangsúlyt fektetnek a nemzetközi terjeszkedésre is, így mára Spanyolország mellett Portugáliában, Németországban és Hollandiában is elérhetőek. A következő nagy cél az argentin piacra való belépés lesz, ez várhatóan a közeljövőben meg is történik.

Bátorfi Botond