Botrány Indiában, bezárják a legnagyobb fintech vállalatot

Piaci információk alapján február 29-i hatállyal bezárják India legnagyobb fintech vállalatát, a Paytm Payments Bankot. A bezárást az indiai jegybank, a Reserve Bank of India (RBI) rendelte el miután súlyos szabálytalanságokat talált a bank működésében. A jelen állás szerint óriási bortány előtt álló Paytm Payment Bank több, mint 10.000 munkavállalóval és 2.3 milliárdos eszközállománnyal rendelkezik.

Paytm: a digitális úttörő

A Paytm Payments Bankot Vijay Shekhar Sharma dollár milliárdos tech vállalkozó alapította 2017-ben. Székhelye Indiában, a New-Delhi közvetlen szomszédságában fekvő Noida városában található. A fintech vállalat digitális banki szolgáltatásaival terjedt el India szerte. Saját adatai szerint 300 milliónál is több elektronikus pénztárcát (e-wallet) és 30 millió bankszámlát vezet 100 millió ügyfelének.

Bár a Paytm digitális fizetési rendszerére építkezve ért el gyors sikereket, a mobil- és egyéb digitális fizetési lehetőségek mellett számos pénzügyi és beyond banking szolgáltatást kínál. Debit- és hitelkártyát bocsát ki, digitális marketplace-t üzemeltet, számlafizetési funkciót és a vásárlások után cashback szolgáltatást is kínál a felhasználóknak. Lakossági ügyfelek mellett vállalatoknak szóló termék- és szolgáltatás portfóliójában találunk többet között vállalati banki szolgáltatásokat, biztosítást, POS és vPOS szolgáltatást is.

A neobankra még Warren Buffet is felfigyelt, aki 2018-ban 2.6 százalékos részesedést vásárolt a vállalatban. A befektetési guru azonban ezúttal rossz lóra tett, és tavaly novemberben megvált a bankban szerzett tulajdonától kb. 40 százalékos veszteséggel.

Súlyos szabálytalanságok a vállalati compliance-ben

A Paytm évek óta az indiai jegybank látókörében volt. Az első büntetését még 2021-ben kapta valótlan adatközlés miatt. Ugyanebben az évben technológiai, kiberbiztonsági és compliance átvilágítást kezdeményezett az RBI. Már ennek a vizsgálatnak is súlyos következménye volt, 2022-ben a szabályozó azonnali hatállyal megtiltotta új ügyfelek felvételét.

A mostani botrány azonban a korábbi vizsgálatoknál is súlyosabb problémákat tárhatott fel. A banknak ugyanis február 29-i hatállyal be kell szüntetnie minden üzleti tevékenységét. A döntést január 31-én ismertette az RBI. A közlemény szerint a 2022 óta tartó átvilágítás során feltárták, hogy a Paytm működése nem felel meg a piaci szabályoknak, és további vizsgálatnak vetik alá a vállalatot.

A döntés értelmében a Paytmnek minden banki tevékenységet fel kell függesztenie február 29 után. Ez azt jelenti, hogy nem fogadhat be további betéteket, nem engedélyezhet hiteltranzakciókat, illetve nem engedélyezheti az ügyfélszámlák, e-pénztárcák, kártyák vagy előre fizetett eszközök feltöltését.

Az RBI a feltárt compliance területet érintő szabálytalanságokról nem közölt részletes információkat. A piaci pletykák szerint azonban az ügyfélazonosítást és a pénzmosás elleni szabályokat érintő problémák állnak a háttérben.

A Reuters információi szerint több százezer olyan számlát azonosítottak a Paytm rendszerében, amelyek nem rendelkeztek az ügyfélazonosításhoz szükséges dokumentációval. A CNBC pedig arról írt, hogy az ügyfelek számára kockázatot jelentő technikai problémák is azonosításra kerültek. Például ugyanazt a PAN azonosítót rendelték több száz, bizonyos esetekben több ezer ügyfélhez.

A Paytm szóvivője cáfolta a pénzmosással kapcsolatos vádakat és óva intett az ezzel kapcsolatos további spekulációtól. A hír hatására a neobank részvényei 36 százalékot estek az elmúlt néhány nap alatt, és könnyen lehet, hogy a hírek kiszivárgásával párhuzamosan tovább gyengülnek majd.

Forrás: PYMNTS, Reuters, Reuters, CNBCPaytm, TechCrunch

Címlapkép: depositphotos