Bárki lehet pénzügyi szolgáltató

Az elmúlt évek egyik legerősebb fintech trendjét a beágyazott pénzügyek jelentik, így nem meglepő, hogy élénk diskurzus zajlik a téma kapcsán a szektor szereplői között. A beágyazott pénzügyek szolgáltatták az Intellias globális IT szolgáltató legutóbbi kerekasztalának témáját is. A résztvevők egyetértettek, hogy egy rohamtempóban erősödő trendről van szó, ami teljesen újragondolja a pénzügyi szolgáltatások kínálatát. 

A kerekasztal résztvevői az alábbiak voltak:

  • George Yaryura, a Planet Smart City marketing igazgatója;
  • Zarik Khan, fintech kockázati és compliance szakember;
  • Ihor Starepravo, a WattEV szoftver igazgatója; és
  • Pavlo Khropatyy, az Intellias fintech üzletágának igazgatója.

A beszélgetést Steve Parkinson, az Intellias üzleti tanácsadója moderálta. 

Kezdésként a felek a beágyazott pénzügyeket definiálták. A 2021-es évet összefoglaló Fintech Sparks kiadványban mi is kísérletet tettünk erre. Akkor azt mondtuk, a modell lényege, hogy egy nem pénzügyi jellegű szolgáltató a saját felületén, saját arculat mellett értékesít valamilyen pénzügyi szolgáltatást ügyfeleinek, legyen szó fizetésről, hitelről, biztosításról, vagy bármely egyéb pénzügyi szolgáltatásról. A jelenség erősödéséről sokat elárul, hogy a fintech szektor legforróbb megoldása, a BNPL lényegében egy beágyazott hiteltermék. 

A modell forradalmi erejét minden résztvevő abban látja, hogy lényegében bárki pénzügyi szolgáltatóvá válhat általa, csak meg kell állapodnia egy a szükséges engedélyekkel rendelkező vállalattal és máris beágyazhatja annak pénzügyi szolgáltatásait a saját felületére. Ez főleg azért fontos, mert a pénzügyi szektorba lépés korlátai évtizedek óta növekednek, az engedélyszerzés és a szabályozói megfelelés egyre nagyobb kihívások elé állítja a vállalatokat. A beágyazott pénzügyi megoldások noha mindig is léteztek, jelenlegi formájukban drasztikus hatást képesek kifejteni.

A beágyazott pénzügyi szolgáltatások segítségével a fogyasztók egyszerűen, szinte azonnal vehetik igénybe a számukra releváns pénzügyi szolgáltatásokat, mindezt mindig a megfelelő élethelyzetben. Egy online megvásárolt termékhez például nem kell egy másik szolgáltató felületén biztosítást kötni, hanem helyben, 1-2 kattintásból letudható a folyamat. Ebből a szempontból a beágyazott pénzügyek célja épp a pozitív észrevehetetlenség (angolul seamless), vagyis hogy az ügyfélnek a megszokott tördeltség helyett gördülékeny vásárlási élményt lehessen nyújtani. 

Ez a kényelem és személyre szabhatóság márpedig kulcskérdés a mai világban, így a terület növekedésére érdemes számítani. Olyannyira, hogy a Lightyear Capital szerint öt év alatt tízszeres növekedést fog mutatni a beágyazott pénzügyi piac. A 2020 végén márt 23 milliárd dolláros méret 2025-re 230 milliárd dollárra emelkedhet, ez a becslés ráadásul a konzervatívabbak közül való.

A beszélgetés végéhez közeledve a kerekasztal résztvevői is megosztották véleményüket a terület jövője kapcsán. Többen hangsúlyozták, hogy a növekedés legfontosabb forrásait a gazdagodó ügyféladatok jelentik, emellett további ügyfelek nyerhetők meg a kényelmes folyamatokkal és a beágyazott megoldások omnichannel jellegével. Szintén egyetértés volt a szabályozással kapcsolatban. A szakértők szerint a területet pontosabban definiáló szabályozások jót fognak tenni, hiszen hozzájárulnak a kockázatok mérsékléséhez és a meghatározó szereplők hitelességének növelésével a fogyasztói bizalmat is növelik majd.

Borítókép: BBVA

Bátorfi Botond