Az MNB is harcol a pénzügyi visszaélések ellen

Ajánlást adott ki a Magyar Nemzeti Bank a hazai pénzforgalmi szolgáltatók számára a visszaélések kezelése és megakadályozása céljából. A sajtóközleményben kiemelik, hogy a pénzügyek digitalizációja és az egyre kifinomultabb csalási módszerek miatt a jegybank feladatának tekinti a pénzügyi szolgáltatók támogatását és az ügyfelek edukációját.

Egységes jógyakorlat kialakítása az új típusú visszaélések ellen

A több, mint 20 oldalas ajánlás célja, hogy egyértelműsítse az MNB elvárásait a pénzügyi szolgáltatók felé, segítse a jogalkalmazást és előmozdítsa az egységes gyakorlatok kialakítását. A probléma gyökereként a digitalizációs folyamatok felgyorsulását, és az új környezetben kialakuló csalási módszerek elterjedését jelölik meg. Az utóbbi években általánossá vált az Internet és az okos eszközök használata a hazai bankolásban is, ami lehetőséget teremtett a csalók számára, hogy a visszaéléseket elektronikus útra tereljék. Az MNB kiemeli, hogy az új típusú csalásoknál csökken a lebukás esélye, mivel egyre nehezebb azonosítani az elkövetőket a digitális térben.

A digitalizáció a lebukás csökkenése mellett új módszerek elterjedésének is kedvez. Az MNB adatai alapján nem rég mi is írtunk a hazánkban is egyre több kárt okozó módszerekről, illetve az AI manipulációs csalásokban való alkalmazásáról. Az MNB ajánlás is külön említi a manipulációra és megtévesztésre építő csalási módszereket, melyeket vagy adatok megszerzésére vagy konkrét pénzügyi tranzakciók kivitelezésére használnak. Ezeket az új módszereket a jegybanknál is komoly kockázatként értékelik. Az ajánlásban megfogalmazott elvárások és gyakorlatok lényegében az ilyen típusú csalások visszaszorítását célozzák.

Szigorúbb elvárások a szolgáltatok felé

Az ajánlás részletes és konkrét elvárásokat fogalmaz meg a bankok irányába. Az adathalászat megelőzése érdekében elvárja, hogy a szolgáltatók ügyféledukációs stratégia kidolgozásával növeljék a biztonságtudatosságot. Rendszeres és közérthető módon sms-ben, a szolgáltató honlapján vagy push üzenetben tájékoztatniuk kell a fogyasztókat az aktuális visszaélések típusairól. Szintén kötelező tájékoztatást várnak el új IT-rendszer bevezetése vagy jelentős módosítások esetén.

A bankoknak kötelező lesz a fizetési szokásokhoz való alkalmazkodás is. Szerencsére a legtöbb szolgáltatónál már elérhető a tranzakciós darabszámok és értékhatárok módosítása, de ez mostantól elvárássá válik. Elektronikus úton erős ügyfélhitelesítéssel, telefonon pedig keresztazonosítással biztosítani kell a limitek átmeneti vagy állandó megváltoztatását.

Fontos eleme lehet az ajánlásnak a kárviselés kapcsán megfogalmazott elvárása is. A közleményben is kiemelik, hogy meg kell különböztetni a súlyosan gondatlan, vagyis kirívóan ésszerűtlen magatartást az egyszerű gondatlanságtól. Továbbá elvárják, hogy a pórul járt ügyfelek magatartását a konkrét eset körülményei szerint értékeljék, ne pedig általánosan. A megtévesztésen és manipuláción alapuló csalások esetében egyre inkább az ügyfél viseli a terhet, nem pedig a szolgáltató, az ajánlás ezen a területen is egyértelműsíteni akarja a gyakorlatot.

A jegybank támogatja a szereplők közötti hatékony kommunikációt minden szinten. Jó gyakorlatnak nevezi, hogy a piaci szereplők egymás között információkat osztanak meg, illetve, hogy ebbe bevonják a hatóságokat is. Az együttműködés által könnyebben azonosíthatóak a visszaélések és csökkenthetőek a károk is. A szolgáltatókkal szemben pedig elvárja, hogy olyan kommunikációs csatornákat építsenek ki, amelyeken az ügyfelek várakozás nélkül tudják bejelenteni a visszaéléseket. A gyors és hatékony kommunikáció és információmegosztás kulcsfontosságú a csalók elleni védekezésben.

Az ajánlás további részletei itt érhetőek el.

Forrás: MNB

Címlapkép: depositphotos