Az ajándékkártyák története

De hogyan is jutottunk el a napjainkban használt és divatos ajándékkártyákig és ki is találta fel?

Mielőtt az ajándékkártyák piachódító körútjukra indultak, az 1930-as években a nagy bevásárlóközpontok és azok alkalmazottjai kezdték el néhány kiválasztott vásárlónak osztani a papír alapú ajándékutalványokat, amely aztán egészen az 1970-es évekig nem is jött túlságosan divatba. Ekkor az „örök innovatív” McDonald’s mutatta be a karácsonyi ajándékutalványait, amely felpezsdítette a piacot és ezután egyre több kereskedő, étterem és bevásárlóközpont kezdte el használni.

A legnagyobb gondot az jelentette a papír alapú utalványokkal, amikor egyre több időt és energiát vett el a managerektől a sorszámok lekövetése és beváltásuk is hosszú időt vett igénybe. Mindemellett a legnagyobb gondot az első kereskedelmi forgalomba hozott színes fénymásolók jelentették, így megindul azok hamisítása is. Ez azt eredményezte, hogy a kereskedőknek kellett találniuk valamilyen csalásbiztos megoldást ennek kezelésére, de úgy, hogy megmaradjon a könnyű és kényelmes fizetés is.

A Smithsonian magazine írása szerint egy Neiman Marcus nevű amerikai úriember árulta először az üzletében a plasztik ajándékkártyákat 1994-ben, amiket nem promotált nagyon, és az első, széles körben is ismert és közkedvelt ajándékkártyákat a Blockbuster Entertainment videokölcsönző cég vezette be, hiszen a papír alapú utalványokkal nekik is meggyűlt a bajuk. A következő igazi nagy és globális áttörést a Starbucks’ érte el 2001-ben, ekkor mutatták be az újratölthető ajándékkártyákat, amely azóta is hatalmas népszerűségnek örvend, illetve eköré építették a törzsvásárlói programjukat is.

2002-ben csak az Egyesült Államokban az ajándékkártya eladások 37 milliárd dollárra rúgtak, és elkezdtek a cégek egyre nagyobb harcot vívni a vásárlók elköteleződéséért. Napjainkban pedig többféle formájú és tulajdonságú kártyákkal találkozhatunk, hovatovább a Home Depot például mérőszalagot rejtett a kártyák belsejébe.

Látható, hogy az utóbbi évtizedekben nagy utat járt be az ajándékkártya piac a mai formájáig, igaz tapasztaljuk a következő lépcsőfokot, hiszen a virtuális kártyák piaca is kétszámjegyű növekedéssel bír évente, így nem elrugaszkodott ötlet, ha néhány év múlva akár búcsút inthetünk a plasztik kártyáknak.

Lónárt Dániel